Langs de Lago's - Reisverslag uit Como, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de Lago's - Reisverslag uit Como, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de Lago's

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

01 Juli 2014 | Italië, Como

Desenzano, 28-06-2014
We worden pas om 8 uur wakker, erg laat voor ons doen. Maar we hebben ons gisteravond laten verleiden door de geneugten van Verona. Eerst heerlijk gegeten op een terras aan de Adige met zicht op het Teatro Romano. Daarna de avond verder “doorgespritzt” op het zeer levendige en prachtige Piazza d'Erbe. Na Verona beginnen we aan de tour langs de Italiaanse Lago's. We fietsen van Oost naar West en kruisen vele riviertjes, die hun loop van Noord (Alpen) naar Zuid(Po) hebben. Dat betekent vele pittige klimmetjes. Vlak voor het bereiken van het Gardameer, in San Martino, zien we de Toren Vittorio Emanuel II ter ere van de Italiaanse overwinning in een veldslag tegen de Oostenrijkers. In Desenzano vinden we een plekje op de camping tussen de Italiaanse vaste gasten, niet ongezellig.

Iseo, 29-06-2014
Van Desenzano naar Brescia volgen we de oudste Italiaanse fietsroute. Deze gaat door een zacht glooiend gebied met wijngaarden, cipressen en mooie dorpjes met oude burchten. Mooie fietspaden worden afgewisseld door stille weggetjes en ATB-paden. De route bestaat nu 20 jaar. Na een zonnige start begint het te miezeren en in Brescia aangekomen regent het volop. De regenjassen gaan aan. Na een uur kunnen ze weer uit, maar het blijft er dreigend uitzien, vooral boven de Alpen.
We kiezen voor een camping buiten de route, volgens Zoover klein, maar erg goed en alle voorzieningen. We worden verwelkomd met een drankje! We informeren naar de openingstijden van het restaurant, mede ivm met de WK. We krijgen te horen dat er een gezellige avond wordt georganiseerd met grootbeeld TV's , pizza's en spaghetti (gratis) en een feestje na. Waar maak je zoiets mee! De vele Nederlandse gasten verschijnen in passende outfit. Het is reuze gezellig, de uitslag werkt natuurlijk ook mee. Wat niet mee werkt is het weer. Als het feestje net goed aan de gang is begint het stevig te onweren. Het gaat zo te keer dat de meeste gasten, ook wij, tenten, voortenten etc. gaan verstevigen. Wij wachten de tweede wedstrijd niet meer af en blijven in de tent. De grote voorruimte komt nu goed van pas. We slapen in met nog steeds weerlicht en roffelende regen op het doek.

Bergamo, 30-06-2014
's Nachts is het stevig gaan waaien. Als we opstaan schijnt de zon en is alles weer droog. Hemelsbreed is Bergamo niet zo ver, maar om de drukke wegen te vermijden gaat de route eerst naar her zuidwesten om daarna noordwest naar Bergamo te gaan. We zien, dankzij het onweer, de besneeuwde toppen van de Alpen. Om 13 uur melden we ons bij het appartement en worden zeer enthousiast ontvangen door Martina (Messi, geen familie). Als ze lacht is het een jongere uitgave van Maxima, wat een schatje. We worden overladen met informatie over Bergamo, een van de mooiste stadjes in Noord Italië. Met name de bovenstad, Citta Alta, is een bezoek meer dan waard. Boven kunnen we, doordat het helder is, Milaan zelfs zien liggen. Tegen acht uur zijn we weer terug in het appartement. Op het grote balkon eten we ons avondmaal. Joop gaat om 22 uur voetbal kijken en Ali valt al snel in slaap.
Ciao, JA

• 01 Juli 2014 - 21:25

Joke:

Hallo Joop en Ali, hier wordt ook goed voetballen gekeken, zelfs laat door Richard als ik al aan het werk ben.
    Gelukkig nu een paar dagen vrij. Heb soms het gevoel als ik jullie foto's zie dat we er ook even tussen uit zijn. Het weer is hier nog wat wisselend als je je net geinstalleerd hebt voor de zon komen de spetters, zodra je weer binnen bent de zon ook hier is het dus wisselend maar niet koud.

Volgens mij zijn jullie of nog bezig met foto's te plaatsen of er zit iets vast daar ik de laatste foto niet kan openen.
    Vele knuffels en succes met fietsen, liefs xxxxx

• 01 Juli 2014 - 21:38

Joke:

He Joop en Ali, nou is die foto weg en loopt de film weer is dat nou geen Ra Ra ????????????????????
    Was nr 13 ?

• 02 Juli 2014 - 09:09

Eddy:

Ach Verona met zijn prachtige camping. Ik mis de camping in het verhaal. Heerlijk dat Merengebied. Jullie zijn nog wel even onderweg of gaan jullie per trein terug?

Groet, Eddy

• 02 Juli 2014 - 23:46

GeJa:

Hallo Joop&Ali,

Bijzonder aansprekend, dit gedeelte van jullie reisverslag. Mooie foto's ook.
    Weten jullie al waar je a.s. zaterdag voetbal gaat kijken?
    Genietze nog en benieuwd naar jullie vervolg.
    Cari saluti.