Langs de (Weisse) Main - Reisverslag uit Arzberg, Duitsland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs de (Weisse) Main - Reisverslag uit Arzberg, Duitsland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs de (Weisse) Main

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 Mei 2014 | Duitsland, Arzberg

Lichtenfels, 26-05-2014
Om half 7 zijn we wakker en een kwartier later staan we op. Het is 8 uur als bepakt en bezakt afzakken naar het dorp om te ontbijten. Jawel, bij Bäckerei Konditorei. Een uitvinding voor fietsreizigers die al vroeg op pad zijn! Het lijkt alweer een mooie, zonnige en warme dag te worden. Wel met een stevige tegenwind uit het oosten. We klimmen veel vals plat en die combinatie is best zwaar. Al van verre doemt de vesting van Coburg op. De stad zelf bereiken we na 20 km. en we trekken wat tijd uit om deze vroegere residentie stad te bekijken. Vooral de historische gebouwen op de Marktplatz zijn interessant. We fietsen verder richting Lichtenfels en komen vroeg in de middag aan. De camping heeft wasmachine, droogtrommel en internet, van alle drie maken we gebruik. De Zeltwiese is nu eens de beste plek van de camping, prachtig gelegen aan de Main. De camping is goed bezet door Duitse en Nederlandse pensionado's, campers en caravans. Koken doen we nu eens niet bij de tent, maar in de keuken bij het Aufenthaltsraum. Op het terras bij deze ruimte kunnen we de maaltijd heerlijk nuttigen. Voor de afwas hoeven we dus ook niet meer te lopen. Prima camping.
Op internet zien we dat voor dit gebied voor dinsdag een Wetterwarnung wordt uitgegeven: onweer, regenbuien en zware windstoten. We zullen zien.

Bischofsgrün, 27-05-2014
Het heeft bijna de hele nacht gestaag geregend, maar zonder extremiteiten. Als we opstaan is het bijna droog. We zijn benieuwd wat het weer ons vandaag gaat brengen. De wind is gedraaid en hebben we nu mee. Na een half uurtje fietsen begint het te regenen en trekken we de regenbroek maar aan. De regenjas hebben bij ons vertrek al aangedaan. Na een uurtje kan de broek weer uit en hebben we rest van de dag ook niet meer nodig. Vandaag gaan we het Fichtelgebirge bedwingen, een van de mooiste middelgebergtes van Duitsland. De laatste 12 km. klimmen we gestaag (3-4%) over een oude spoorlijn naar Bischofsgrün. Het begint licht te motregenen maar eigenlijk is dat wel lekker tijdens de klim. De laatste kilometer is pittiger, ongeveer 8%. Anders dan in het boekje vermeld blijkt er geen camping te zijn ( wel een camperplaats). Eigenlijk is het ook geen kampeerweer. We nemen onze intrek in een uitgesproken Bayerns Gasthof. Tegenover de kerk, die elk half uur iets van zich laat horen, blijkt nu. Het is er goed toeven; bier, wijn en eten zijn prima. Voldaan maar eens weer voor de buis gehangen. Het is onze laatste overnachting in Duitsland. Morgen naar Cheb ( het voormalige Eger) is de bedoeling.

Arzberg, 28-05-2014
Als we opstaan en naar buiten kijken is het trüb en miezert het. Voor vandaag en morgen wordt er weinig goeds voorspeld, volgens de Wettervorhersage op de TV. Eerst maar even ontbijten. Dan de volledige regenuitrusting aangetrokken en op pad gegaan. We blijven klimmen, regelmatige over onverharde, steile bospaden. Door de nattigheid extra zwaar. Als er ook nog nieuwe grit opgegooid is, moeten we beiden afstappen en een stukje duwen. Onderweg fietsen we onder de springschans van Bischofsgrün door, hier worden op 2e Pinksterdag wedstrijden op de borstelbaan gehouden. We bereiken, in de stromende regen, het hoogste punt van de Praag-route: 870 m volgens het boekje - 807 m volgens de GPS (werkt weer als vanouds). Helaas kunnen we niet genieten van de mooie uitzichten, we kijken steeds tegen een laaghangend wolkendek aan. Tijdens een koffiestop worden we liefdevol ontvangen, er wordt ons zelfs een handdoek aangeboden. Als we afdalen merken we hoe striemende regen voelt. Intussen hebben we besloten niet door te fietsen tot Cheb, maar in Arzberg (bekend van het porselein, ook ons servies komt hier vandaan) nog een hotel te nemen. Het regent nog steeds volop. Ook na het hoogste punt blijft de route sterk op en neer gaan. Rivierdal in en rivierdal uit, vaak met steile klimmen en dito afdalingen. Vroeg in de middag zijn we in Arzberg. Er zijn 2 hotels, de een is gesloten vanwege familieomstandigheden, dus de keuze is erg beperkt.
We hebben een kamer in het bijgebouw, de fietsen staan voor de deur. De badkamer raakt al snel vol met spullen die te drogen hangen/staan. Er is internet , Ali's tablet (Samsung) doet het prima, Joop's MacBook Air weigert de verbinding... (Is al vaker gebeurt). Plaatsen van een nieuw verslag proberen we morgen. Cheb ligt 20 km. hier vandaan. We hebben hier een kamer gereserveerd, omdat deze oude garnizoensstad het bekijken waard is. Vanaf vrijdag zijn de voorspellingen beter.
Tschüss, JA

• 29 Mei 2014 - 12:59

Joke:

Hallo Joop en Ali, regen valt tegen he niet leuk om in te fietsen.
    Hier heeft het ook wat geregend en kwam Robert 2 dagen achterelkaar verzopen aan, op de fiets zijn brommer is stuk en moet nog gemaakt worden maar wegens omstandigheden even geen tijd voor gehad dus ook op de fiets maar deze is elektrisch heb nl een tweedehands batavus gekocht en die mag Robert uit proberen. Hoop voor jullie dat het spoedig weer droog is niemand heeft wat aan verzopen katjes ;-) xxxx