Over de grens - Reisverslag uit Cheb, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Over de grens - Reisverslag uit Cheb, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Over de grens

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 Mei 2014 | Tsjechische Republiek, Cheb

Cheb, 29-05-2014

En weer gaat alle regenkleding aan bij vertrek. Vandaag, Hemelvaart, is het in Duitsland ook Vattertag. Eigenlijk kan je beter zeggen Männertag, want alle mannen gaan jong en oud, vader of niet, met de bolderkar vol drank en barbecue spullen in groepjes op pad. Joop maakt een praatje met een jonge man, geen vader, die met een kar vol flessen wijn (dat in Bayern!) op weg is naar zijn vrienden. Veel zien we nu niet van dit gebruik, de Tsjechische grens ligt op 10 km afstand. Het wordt zowaar droog. Tot aan Cheb waar we rond koffietijd arriveren blijft het droog. We pinnen kronen, kopen er koffie van en zoeken ons hotel op. We worden allervriendelijkst ontvangen. Men helpt ons met het tillen van de bagage naar de kamer. De fietsen en tassen met kampeerspullen worden voor ons naar een af te sluiten garage gebracht. De kamer is groot, schoon en mooi ingericht en ligt in het centrum. Na installatie gaan we iets eten en Cheb verkennen in een druilerige regen. Alle winkels zijn open. Opvallend veel telefoonwinkels, nagelstudio's, chocola (belgica), alcohol en sigaretten. Ook veel hotels, restaurants en terrassen. Zal bij zonnig weer heel sfeervol zijn. Cheb behoorde tot de eerste wereldoorlog tot het Habsburgse keizerrijk. Daarna werd het bij Tsjechoslowakije gevoegd. Na de tweede wereldoorlog werd de duitse bevolking verjaagd. De stad raakte in verval, de Tsjechen wilden er eigenlijk niet wonen. Vanuit Slowakije werden er veel zigeuners heen gestuurd. De laatste jaren herstelt de stad zich. Het marktplein en het gebied er omheen is beschermd stadsgezicht.
Ahoj, JA

  • 30 Mei 2014 - 11:11

    Edmund En Jopie:

    Hoi Ali en Joop! Tsjonge, wat fiets je snel een eind weg! En zo te zien weer een prachtige route. Hopelijk wordt de regen snel wat minder, maar ach: ook daar kunnen jullie wel tegen. Geniet er maar weer van. Hier drukte, werk t/m de zomervakantie even fulltime.
    Ali, alvast gefeliciteerd met je verjaardag!! Verwen jezelf met een lekker stuk Tsjechische taart.
    Veel fietsplezier en we volgen jullie,

    Groet,

    Edmund en Jopie

  • 30 Mei 2014 - 11:42

    Gon:

    Een mooie verjaardag met heerlijke taart en een goed glas wijn. Tot een andere keer weer.

  • 30 Mei 2014 - 17:31

    Joke:

    Hallo Joop en Ali, ik draaide me net om toen ik jullie mail binnen kreeg, je snapt het wel had even geen tijd en ben verder gaan slapen ;-) Vannacht weer werken, voelt best dubbel maaer het kan niet anders vlgs het hoofd, iedereen is er op uit en veel hebben vakantie en deze aan de pinksteren gekoppeld.

    Wat ziet het er toch heel anders uit in dat gedeelte van voormalig oostduitsland.duitsland en tjechie, mooi al die oude gebouwen, wat zal het idd erg druk en een gezellige boel zijn als de zon schijnt.

    Ali over 6 1/2 uur ben je jarig, doe net als Gonnie alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, bel morgenavond wel, vele knuffels ook van Richard ;-) xxxx

  • 30 Mei 2014 - 18:18

    Eddy Buisman:

    Lieve Ali, gefeliciteerd met je 64e. Jawel en dan nog steeds zulke fietstochten zonder electrische fiets. Ik neem mijn petje, zeker nu ik zelf weer aan het modderen ben richting Pyreneeen, heel diep af. Wat het weer betreft zitten we, geloof ik, in het zelfde gedeelte. Veel regen, veel wind af en toe en zonnige dag, maar niet wat je verwacht van Zuid-Frankrijk. Wij hopen maandag voor de Sompron pas te staan, kan ook dinsdag worden. We liggen wat voor op ons schema. Eigenlijk moet je gewoon fietsen, zoals jullie, zonder schema. Maar ja,jullie kennen me. Nog heel veel plezier en we houden contact.

    Groet Eddy (en Siep)

  • 30 Mei 2014 - 19:18

    Carla Wind:

    Hallo Ali,
    Ik maak uit de berichten van de volgers op dat je jarig bent. Van harte gefeliciteerd!!!

    Groetjes, Dick en Carla

  • 30 Mei 2014 - 19:36

    Toos:

    Hoi Aly en Joop,

    Ik kan natuurlijk niet achterblijven met de felicitaties. Ik wens jou een heel fijne verjaardag Aly. Net als jij nu heb ik ook mijn verjaardag al in verschillende landen gevierd. Ik herinner me nog dat jullie mij kwamen feliciteren diep in Frankrijk. En dat op de fiets! Heel bijzonder. Ik heb het druk met al die mensen te volgen die op fietsvakantie zijn. En ik maar ploeteren. Geeft niet hoor, mijn tijd komt nog wel. Veel plezier nog!
    Groetjes Toos

  • 30 Mei 2014 - 20:49

    Hannie En Thom Bulthuis:

    Alie, van harte gefeliciteerd met je 64e verjaardag. En nog een goede voortzetting van jullie fietstocht richting Praag. We genieten weer bijna alle dagen van jullie prachtige verhalen en mooie foto's.

    Groetjes,
    Hannie en Thom.

  • 01 Juni 2014 - 16:54

    Ben & Ingrid:

    Net terug van 4 dagen fietsen rond Hemelvaart lees ik hier dat Ali jarig is(geweest). Van harte gefeliciteerd!

    Een goede voortzetting van de tocht met beter weer.



    Ben & INgrid

  • 02 Juni 2014 - 10:34

    Jan En Margreet:

    Lieve Ali,

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je een zonnige dag hebt gehad. Hier is het prachtig weer…. Jaap en Gea zijn terug uit Italie en Jan reist vanmiddag af naar Verona om de schoolreis van september voor te bereiden. Zo lust ik er nog wel eentje…. Hoe dan ook, ik heb een week het rijk alleen.
    Nog veel plezier !

    liefs,
    Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop en Ali

Bikepacken op de fiets.

Actief sinds 10 Jan. 2010
Verslag gelezen: 716
Totaal aantal bezoekers 540179

Voorgaande reizen:

22 Januari 2019 - 21 Februari 2019

De Tweestromenroute

15 Mei 2018 - 03 Juli 2018

Fietsen door Zuid-Italie

16 Januari 2018 - 18 Februari 2018

Rondje Sri Lanka op de fiets

15 November 2016 - 05 December 2016

Rondreis Peru

23 April 2016 - 01 Augustus 2016

Op de fiets van Athene naar Groningen

19 November 2014 - 18 December 2014

Fietsen op Cuba

13 Mei 2014 - 16 Juli 2014

Rondje Midden-Europa

07 Januari 2014 - 10 Maart 2014

Fietsreis Nieuw-Zeeland

21 April 2013 - 12 Augustus 2013

Fietsen door Zuid-Europa

09 December 2012 - 07 April 2013

Wintersportseizoen

18 April 2012 - 18 Juli 2012

Rondje Spanje op de fiets

01 November 2011 - 01 Maart 2012

Op de fiets door Zuid-oost Azië

15 Februari 2010 - 15 Mei 2010

Fietsreis Vietnam en China

Landen bezocht: