Langs Vellach en Kokra - Reisverslag uit Kranj, Slovenië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs Vellach en Kokra - Reisverslag uit Kranj, Slovenië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs Vellach en Kokra

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

18 Juni 2014 | Slovenië, Kranj

Kranj, 16-06-2014
Onder ideale weersomstandigheden, wisselend bewolkt, geen wind en ongeveer 20º, beginnen we aan de beklimming van de Seebergsattel. De route volgt de loop van de Vellach bijna tot de top. Eerst licht stijgend over een fietspad door het bos langs het wild stromende riviertje. Prachtig! Bij Bad Vellach gaat het verder over de Bundesstrasse, die voornamelijk gebruikt wordt door groepjes motorrijders. Door de vele haarspeldbochten een prachtige beklimming. Voor de kenners; doet ons denken aan de beklimming naar Nauders (Reschenpass, Resia pas) via de Norberthöhe. Gemiddeld 7% en af en toe iets meer. Onderweg zien we in de rotsen “onze” patroonheilige St. Christoffel afgebeeld. Hij is ons goed gezind, want dit wordt de mooiste pasbeklimming ooit. Binnen 2 uur zijn we boven. De afdaling in Slovenië, nu langs de wild stromend Kokra, is landschappelijk nog mooier. Alleen het wegdek is van mindere kwaliteit. Onderweg verbazen we ons over de verwoesting in de bossen die we zien. Later, bij navraag, horen we dat in December dit veroorzaakt is door extreme ijzel. Meer dan 50% van de bossen in Slovenië is aangetast! De geboekte kamer in het hostel heeft een luxe die je niet zou verwachten. In de grote badkamer is, naast de douche, zelfs een bubbelbad. Alleen een flat-screen ontbreekt, maar beneden in de mooie gemeenschapsruimte is zowel een TV als een groot projectiescherm (speciaal voor het WK geïnstalleerd.) Weinig gasten evenwel, weer hebben we de ruimte voor onszelf. We boeken een dag extra bij en gaan morgen met de trein naar Ljubljana.

Kranj, 17-06-2014
De autoluwe binnenstad van Ljubljana is ronduit gezellig. De barokke paleizen en Jugendstil huizen geven de stad een Habsburgs uiterlijk. Er zijn ontelbaar veel bars en terrassen. Helaas zijn we vergeten de batterij van het fototoestel op te laden (en de reservebatterij in het hostel laten liggen, alsmede het tweede fototoestel) zodat we de mooiste beelden niet kunnen laten zien. Opvallend is dat de horeca dubbel zo duur is dan in het stadje Kranj waar wij verblijven. De stad biedt veel kunst en cultuur. Aan de hand van een reisgids, achtergelaten door een andere gast in het hostel, maken we een uitgezette stadswandeling. Mooi overzichtelijk, dat doen we liever dan zo maar wat rondslenteren. Slovenië, tot nu toe vinden we het een leuk landje. Oh ja, de treinen lopen prima op tijd.
Adijo, JA

• 18 Juni 2014 - 10:13

Ben& Ingrid*:

Jullie schieten al lekker op, nu al in Slovenie. Mooi land vooral de Karawanken. Zijn er lang geleden ook eens geweest op de motor met Ingrid, oa bij het mooie meer van Bohints en het indrukwekkende Triglavmassief die we gedeeltelijk nog beklommen hebben. De bevolking vonden we niet zo vriendelijk en erg op je geld uit maar dat kan nu wel anders zijn.

Groet,
    Ben & Ingrid

• 18 Juni 2014 - 14:43

Joke:

Hallo Joop en Ali
    Wat weer een geweldige omgeving, snap eigenlijk niet wat ik hier nog doe in nederland. Weet wel dat het hier ook mooi is maar wat ik van jullie aldoor te zien krijg is wel heel bijzonder en dankjewel dat jullie alles willen delen met zo veel volgelingen ;-). Vele knuffels en ik had nooit verwacht dat een hostal zo lux kan zijn ;-) xxxx

• 19 Juni 2014 - 17:21

Jacqueline & Henk:

Wij genieten nog steeds van van jullie reisverslagen.
    Omdat wij enorm genieten van de fietsroute langs de Enns - gaan we deze volgen tot Salzburg.
    Uitzwaaien in Porc gaat er niet van komen.
    Nog veel genoegen en plezier in Italie.

Mvg,

Henk&Jacqueline