Door oude steden - Reisverslag uit České Budějovice, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Door oude steden - Reisverslag uit České Budějovice, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Door oude steden

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

07 Juni 2014 | Tsjechische Republiek, České Budějovice

Tabor, 05-06-2014
Voordat we vertrekken geeft de eigenaar ons nog een rondleiding in het kasteeltje. De restauratie is nog gaande, maar de belangrijkste vertrekken zijn voltooid. Het kasteeltje wordt vooral gebruikt voor complete huwelijksarrangementen. We nemen afscheid met een warme knuffel en krijgen nog versnaperingen voor onderweg mee. Het landschap is vredig en mooi. Volgens Joop een “Teletubby” landschap. We komen nergens boven 600m, maar dalen en klimmen steeds. Aanhet eind van de dag hebben we minstens 1000 hoogtemeters gemaakt. Er is erg weinig verkeer en de wegen zijn over het algemeen goed. De Tsjechen mogen graag hard rijden maar zijn zeer voorkomend voor fietsers. We krijgen haast altijd voorrang, zelfs als het niet hoeft. Het valt ons op dat we in Tsjechië minder “Oostblokrestanten” zien dan in Thüringen. Eigenlijk hebben we nauwelijks het gevoel dat we in een voormalig Oostblokland rijden. Alles is keurig onderhouden, niet rommelig of grauw. In Tabor hebben we nog een Penzion geregeld. Ali heeft gelezen dat in dit plaatsje, gesticht door de volgelingen van Jan Hus, een van de beste koks van Tsjechië een sterrenrestaurant heeft. Dat gaan we uitproberen. We bekijken de menukaart en gaan voor de hoofdprijs: een “Tasting Menu” inclusief een bijpassend wijarrangement. Ali telt 7 verschillende wijnen en vraagt voor de zekerheid naar de hoeveelheid per glas (we moeten morgen wel weer op de fiets!). Gelukkig (jammer?) zijn het aangepaste hoeveelheden … Onze ervaring: subliem!

Ceske Budojevice, 06-06-2014
Om 8.15 zitten we alweer, redelijk fit, op de fiets. De zon schijnt uitbundig, dit blijft enkele dagen zo. Een tamelijk eenvoudige etappe van circa 70 km. In het Penzion hebben we 2 ligfietsen geparkeerd zien staan. Onderweg worden we door de berijders ervan ingehaald. We maken een praatje en zullen elkaar nog een paar keer ontmoeten. Nog maar een paar dagen in Tsjechië, dat ons uitstekend is bevallen. Verrassend vonden we de bijzonder goed aangegeven lange afstand fietsroutes. Na Praag hoefden we alleen maar nummer 11 en later 12 te volgen. Niks geen mountain bike-achtige toestanden, maar keurige, rustige wegen. En alles asfalt. Voldoende voorzieningen en picknick plekken onderweg. We zijn al vroeg in CB en doen eerst boodschappen bij de sponsor. Daarna pikken een terrasje mee... En terwijl we het Tsjechische leven zo aanschouwen concluderen we weer: veel oudere mannen met lang haar in een staartje, veel kinderwagens met veelal jongere moeders dan in Nederland en veel kinderspeelplekken. Ook voor de ouderen veel speelplekken: golfbanen, tennisbanen, beachvolleybal, atletiekbanen, maneges en natuurlijk ook voetbalvelden. Beslist een actief en sportief volkje. Vanavond slapen we weer in de tent. Na het eten, bij de tent, lopen we naar het oude centrum. Het grote plein wordt helemaal omgebouwd vanwege de halve marathon van CB die morgen plaats vindt. Zo te zien een groots gebeuren.
Ahoj, JA

• 07 Juni 2014 - 17:31

Joke:

He Joop en Ali, dat ziet er erg leuk uit, jammer dat jullie al getrouwd zijn ;- was wel leuk zo'n kasteeltje.
    Het heeft echt wel wat de streek en land waar jullie door fietsen, nu even geen klaproosje maar klaver.
    Heerlijk die pleintjes. Begrijp dus dat jullie uitstekend gegeten hebben bij die top kok en heerlijke wijn in aangepaste glazen ;-) Hier was het ook lekker warm al schijnt de zon nu achter de wolkjes maar het is niet koud.
    Robert is gisteren in het aangelegde bos bij zuidwolde geweest en erg verbrand dus de zon scheen goed.
    Kijken wat het morgen wordt, vele knuffels xxxx