Langs Berounka en Moldau - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs Berounka en Moldau - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs Berounka en Moldau

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

03 Juni 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Zadni Trebaň, 01-06 2014
Voordat we Plzeň echt verlaten fietsen we nog even terug naar het centrum om enkele foto's te maken. Van het stadhuis en natuurlijk van de wereldberoemde brouwerij. Voor het proeflokaal zijn we nog te vroeg. Dat is maar goed ook omdat we een traject van ruim 90 km op het programma hebben staan. Het hoogteprofiel in ons boekje lijkt redelijk vlak. Toch maken we nog vele hoogtemeters. Vaak venijnige klimmetjes, over prachtig nieuw aangelegde fietspaden maar ook over bospaden, eigenlijk bestemd voor mountain bikes. Gelukkig kunnen onze fietsen (en bereiders) dit goed aan. De Tsjechen zijn enthousiaste recreatiefietsers. Het is zondag, mooi weer en hele families zijn op pad. Kinderen mee op eigen fietsjes, aanhangfietsjes en in fietskarren. Ook is autopetten voor volwassenen hier in trek. De Tsjechische fietsroutes worden goed aangegeven. Ook in de grotere steden zijn al veel fietspaden. Wat ontbreekt zijn picknickplekken onderweg. Deze treffen wij mondjesmaat aan. Daarentegen is Free WiFi alom aanwezig, tot in de onooglijkste kroegen in de kleinste dorpen (Wet van de remmende voorsprong, blijkbaar). Na 94 km komen we op de camping aan waar we de enige kampeergasten zijn (er zijn wel enkele seizoenkampeerders). Eerst het pilsjes ritueel en daarna tent, douchen etc. Nu even niet, het is zondag en de keuken van het restaurant bij de camping sluit vroeg. Dus gelijk maar een maaltijd besteld. Tot nu toe nog niet zelf gekookt in Tsjechië. Het levensonderhoud hier (eten en drinken) is voor ons erg goedkoop. Als de tent is opgebouwd komt de beheerder langs. Onze fietsen gaan bij hem in een afsluitbare berging. Ze zijn te mooi ( en te duur) om zomaar aan een boom vast te klinken, vindt hij.

Praag, 02-06-2014
Het is nog maar 40 km naar Praag, waar we een appartement hebben gereserveerd. We kunnen er vanaf 2 uur in, dus we hebben alle tijd. Vlakbij de route ligt de burcht Karlštejn, een begrip voor de Tsjechen. Als we er bijna zijn blijkt dat we een heel stuk steil omhoog moeten. Vervolgens moeten we dan de fietsen achterlaten en het laatste gedeelte lopen. Daar voelen we niets voor en maken rechtsomkeert, zonder zelfs maar een glimp van de verscholen burcht gezien te hebben... We nemen nog een laatste klim van circa 2 km. en de resterende kilometers gaan langs de rivieren de Berounka en de Moldau. Het fietspad gaat tot in het centrum van Praag, bijna tot aan de Karelsbrug. Op het fietspad is het een gezellige drukte van skaters, fietsers, wandelaars, trimmers en autopetters. Op de brug laten we ons vereeuwigen door, hoe kan het anders, een Koreaan. Tegen tweeën melden we ons bij de receptie. Oei, wat een prachtig appartement, de fietsen mogen mee naar binnen. Er is wel een kelderberging voor het personeel, maar de receptioniste vindt het prettiger als we de fietsen bij ons houden. We krijgen nog wat tips van haar betreffende eetgelegenheden. We proberen de aanbevolen Pizzeria uit, gelegen iets buiten het toeristengebied. De eerste pizza deze reis, voortreffelijk! Morgen het andere restaurant met Tsjechische specialiteiten.
Ahoj, JA

• 03 Juni 2014 - 16:03

Willemijn:

Ha, ik ben de eerste! Leuke verhalen! Dank. Ook hier in Groningen stralend weer.

• 03 Juni 2014 - 17:49

Ad Van Zalk:

Hé Joop en Alie,

Jullie zijn goed bezig en de dagelijkse verhaaltjes zijn zeer goed te pruimen!
    Mooi dat pilsjesritueel na aankomst van een fietstocht.
    Herkennen wij ons heeeel erg in.

Hier komende weken een aantal klussen voor mij.
    Groep Canadezen vanuit Leiden 3 routes laten rijden vanuit het Ibis-hotel in het centrum.
    Dan twee dagen met een groep van 20 Engelsemn voor het goede doel van Hoek van Holland naar Alkmaar en van Alkmaar naar Amsterdam.
    Dan 21juni voor een week naar Oostenrijk met een club goede fietsers.
    Hopelijk kan ik el alle groepswedstrijden van Ned. zien…

Wanneer zijn jullie er weer?

Groet,
    Margot en Ad

• 03 Juni 2014 - 21:52

Joke:

Hoi Joop en Ali, dus goed aangekoemen , Heb in het verleden zo'n 50 jaar terug ook ooit Joop op die brug gezien of althans die brug gezien ;-). Voor een aantal jaren terug Richard op die plek, dus nu wordt het tijd dat ik daar eens heen ga aan mij ligt het niet maar hoop er niet alleen heen te hoeven gaan. Ook Hapimag zit daar vlak bij. Groetjes nog 1 nacht dan heb ik deze week mijn dubbel leven weer achter de rug en mag ik uit slapen.

• 04 Juni 2014 - 10:07

Gon:

Goed jullie te zien op de Karelsbrug!
    Ga maar heerlijk genieten.

• 04 Juni 2014 - 10:42

Anna En Maguurke:

Het ziet er fantastisch uit en zoals altijd genieten we weer van jullie reis en de reisverhalen. Grappig om te lezen dat de Tsjechen zo fietsvriendelijk zijn. Veel reisplezier.