Langs Weser en Werra - Reisverslag uit Eisenach, Duitsland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langs Weser en Werra - Reisverslag uit Eisenach, Duitsland van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langs Weser en Werra

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 Mei 2014 | Duitsland, Eisenach

Hann. Münden, dinsdag 20 mei 2014
Kort nadat we Warburg zijn uit gefietst horen we achter ons “Ook op weg naar Praag?”. We worden ingehaald door een echtpaar op een Koga-tandem. We maken een praatje en in de loop van de dag treffen we elkaar nog een paar keer. Als we vlak voor Hann. Münden zijn, zien we ze staan met pech. De achterdrager afgeknapt, de bagage ligt op de weg. Voor een provisorische reparatie heeft Joop de juiste inbussleutel, samen met tie-wraps moet de fietsenmaker gehaald kunnen worden. 's Avonds eten we gezamenlijk op het terras bij de slager/restauranthouder die meervoudig wereldkampioen worstenmaker is geworden. De tandem is ondertussen gerepareerd. De camping ligt fraai op een eilandje, daar waar de Fulda en de Werra samenkomen. Vlak bij het historische centrum, met meer dan 700 gerestaureerde vakwerkhuizen uit de 16e eeuw. Een juweeltje.

Altenburschla, woensdag 21 mei 2014
We ronden de Weser route af en gaan over op de Werratal route. Een gedeelte van deze route heeft Ali al eens gefietst met haar tennis/fietsvriendinnen. Het ene “vakwerkhuis stadje” is nog mooier dan de andere. We passeren geregeld de voormalige Oostduitse grens. De twee Duitslanden verschillen toch nog behoorlijk. In uiterlijk, maar ook qua sfeer. Het landschap is licht glooiend met af en toe korte, maar pittige klimmetjes. In het prachtige Allendorf/Bad Sooden drinken we koffie. In de schaduw! Vandaag alweer een dag van boven de 30°. In Altenburschla kamperen we op een, voor ons, perfect campinkje. De SRV camping wordt gerund door Frits, een Nederlander. We hebben de camping, circa 30 plaatsen, en het fraaie sanitair helemaal voor onszelf. Frits vertelt ons dat hij met Hemelvaart en Pinksteren helemaal vol zit. Vooral veel kanoërs die de Werra afzakken met volle bepakking.

Eisenach, donderdag 22 mei 2014
's Morgens worden we uitgewuifd door Frits. We gaan voor een korte rit (50 km) op weg naar Eisenach. Hier hebben we een Gästezimmer gereserveerd. Tijdens een van de klimmetjes onderweg wordt Ali uitgebreid geprezen door twee bejaarde heren op een racefiets. “Fabelhaft, so viel Gepäck und mit diesem Tempo!” “Ach, ich bin die Berge in Holland gewöhnt”, zegt Ali schalks. De mannen moeten er om lachen en zij vertelt dat een stevige tegenwind hetzelfde gevoel geeft.
Later treffen we de heren weer, ze komen uit Eisenach en zijn een rondje aan het fietsen. Ze rijden een eindje met ons op. Ze zijn echte “Ossies”, oorspronkelijk uit Silezië en Mecklenburg. Ze leggen uit hoe we naar ons overnachtingsadres kunnen fietsen. Eisenach ligt niet op de Praag-route, een omweg van 20 km. Volgens ons routeboekje zeker de moeite waard. De Wartburg, hoog boven de stad, is de enige burcht in Duitsland die op de Werelderfgoedlijst staat. Daarnaast is de stad bekend als geboorteplaats van Bach en verblijfplaats van Luther. Vanmiddag gaan we de stad bekijken en morgenvroeg de burcht.
Tschüss, JA

• 23 Mei 2014 - 19:39

Emjo:

Fijn om te lezen dat jullie genieten. Hier ook mooi weer, alleen geen 30 graden. Wij eten een makkelijke pizza, hangen in en rond de tuin. Helemaal ok. Jurre schrijft zo ook nog! Xx

• 23 Mei 2014 - 20:23

Jolice:

He Joop en Ali! Het stadje Allenburg komt ons bekend voor! 2 jaar geleden hebben wij daar ook in de beurt gekampeerd! Mooie omgeving en wij hebben vaak langs de Werra gefietst!Werra bekend van de Oostduitse camera! Weet Joop vast wel!( volgens Gerard)
    Daarna zijn wij in Thüringen geweest in Groosbreitenbach! Mooie omgeving!
    Afijn jullie nog viel spass en de groeten van G en J vanuit Italië.

• 23 Mei 2014 - 23:46

Joke:

Hallo Joop en Ali, een beetje laat thuis eerst zwemles gegeven toen naar Richard en daarna naar FC een gezellige feestavond, dacht kan nu ook even genieten. Richard gaat steeds beter ;-) en wil naar huis.
    Wens jullie nu heel veel fietsplezier en nu ook echt gaan genieten hoor.
    Kunnen en mogen we van jullie mooie verhalen en foto's ook heerlijk genieten.
    Vele knuffels van ons xxxx

• 24 Mei 2014 - 11:52

Ben & Ingrid:

H. Munden , Eisenach, de Werra, een hoog deja vu gehalte voor ons. De mooie vakwerkhuisjes blijven mooi om te zien. We zijn met onze trip naar Praag ook nog de Wartburg in geweest. Luther had daar min of meer " politiek asiel" en natuurlijk het beroemde kamertje bezocht waar hij volgens overlevering de inktpot tegen d e muur gooide omdat er iets met de vertaling van de bijbel niet lukte....

Nog veel fietsplezier verder!

ben & Ingrid