Door Bohemen - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Door Bohemen - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Door Bohemen

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 Juni 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Mariánské Láznĕ, 30-05-2014

Er staat een vorstelijk ontbijt voor ons klaar. Op het buffet staat zelfs een etagère met Marsjes, Snickers en ander snoepgoed. Dat, de taartjes en muesli, laten we staan. Als we op de fiets stappen gaat alleen de regenjas aan. Af en toe wordt er nog een klein buitje voorspeld. We gaan door Bohemia. Het gaat nog steeds stevig op en neer. Het is bewolkt, maar doordat het helder is kunnen we ver kijken en genieten van de uitzichten. We wijken even van de route af om in een dorpje te kijken of er koffie te verkrijgen is. Dat lukt. We gaan, ondanks dat het binnen oergezellig is, buiten zitten. Binnen staat het blauw van de rook. Buiten raken we “in gesprek” met een Tsjech. Hij kent een paar woordjes Duits, wij inmiddels twee Tsjechisch : pivo en ahoj. Maar de gesprekken gaat altijd over hetzelfde: waar kom je vandaan, waar ga je heen en hoeveel heb je al gefietst. Als een rechtgeaarde Tsjech heeft hij een grote pot bier voor zich. Wij gaan verder en na een lange en pittige klim komen we boven een Nederlandse fietser tegen. “ Hé, familiefietsers”, roept hij. Hij heeft al gezien dat we precies dezelfde fietsen hebben als waar hij op rijdt. Hij fietst huiswaarts. We staan weer lang te kletsen en wisselen reisgegevens uit. Hij vindt de route tot nu toe zwaarder dan verwacht, zelfs zwaarden dan de Ardennen! Maar hij is bijna 70, dus petje af. Het campinkje bij ML ( vroeger Marienbad) is leuk en prachtig gelegen. Aan het eind van de middag bekijken we, het eens wereldberoemde, kuuroord. Het ligt aan de rand van een natuurreservaat. In het dal ontspringen 40 bronnen, in directe omgeving nog eens ruim 100. De schone lucht en de ruime keus aan gezondheidsinstituten hebben vele kuurgasten hierheen gelokt, waaronder Goethe, Wagner en Chopin. De gebouwen zijn met veel tierelantijnen afgewerkt. Pasteltinten voeren de boventoon. Prachtig, als je ervan houdt. Wij krijgen visioenen van slagroomtaarten en glazuur.
's Avonds zitten we tevreden voor ons tentje in de ondergaande zon.

Plzeň, 31-05-2014
We hebben beiden bijzonder goed geslapen. De gezonde omgeving? Of gewoon weer in het tentje? Goed dat we zo uitgerust zijn, het wordt een pittige klimdag van ruim 80 km. Maar eerst koffie aan de boulevard van ML. Het voordeel van zo'n toeristenplaats dat je er bijvoorbeeld Lavazzo koffie kan drinken. Dat vindt Ali een leuk cadeautje voor haar verjaardag. We verlaten ML over de Pod Panoramou, inderdaad een forse klim. Eerst een paar honderd meter over keitjes, 14%. “Nou, daar begin ik niet aan”, zegt Ali. Vervolgens probeert ze het toch en komt na 100 m volledig tot stilstand.
Bovengekomen staan we bij de ingang van Park Bohemia, een soort Madurodam, met alleen maar kastelen. Onderweg bekijken nog Klaster Tepla, de historie van dit klooster gaat terug tot 1139. Intussen blijven we klimmen en dalen. “Goeie klimbenen vandaag, Ali!”, zegt Joop. “Je kunt mij bijna bijhouden en dat op je 64 ste”. Geschrokken van zijn eigen compliment, zegt hij vervolgens “ Het kan natuurlijk ook zijn, dat ik het vandaag rustig aan doe.” We komen nog een laatbloeiend koolzaadveld tegen. In Duitsland waren de velden door het vroege voorjaar helaas al uitgebloeid, dus genieten we nu extra hiervan. De laatste 20 km zijn een eitje, dalend of vlak naar Plzeň. Daar wacht op het marktplein een grote Urquell! Proost, op je verjaardag!
Ahoj, JA

• 02 Juni 2014 - 21:06

Yvonne:

Ali,
    Van harte gefeliciteerd.
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Liefs, Yvonne

• 02 Juni 2014 - 22:19

Joke:

Hallo Joop en Ali, weet dat jullie "ver weg zitten " maar dat jullie niet te bereiken zijn valt tegen.
    Hebben verschillende keren gebeld en geskiped maar het lukkte niet, dus nogmaals van harte gefeliciteerd.
    Zo'n kuuroord lijkt me heerlijk hoor, was dat toen in duitsland ook van plan maar je soms loopt het anders.
    Nog 2 nachtjes te gaan en dan officieel vakantie, hoop dat ik hier wat van kan inleveren daar we nu toch niet weg gaan en straks wanneer we wel wat kunnen ondernemen zou ik geen vakantie meer hebben dus moet ik afwachten.
    Verder gaat het hier zijn gangetje en blijft iedereen nogal moe.
    Vele knuffels xxxx