Thaipusam - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Thaipusam - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Thaipusam

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

08 Februari 2012 | Maleisië, George Town

George Town, dinsdag 7 Februari 2012

Maandagmorgen en dinsdagmiddag hebben we doorgebracht op het Thaipusam festival. Dit festival vindt op verschillende plekken in de stad plaats en volgt een route, dwars door de stad, van de Sri Mariamman tempel in Little India naar de Waterfall Hilltop Temple, een afstand van ongeveer 7 km. Maandag lopen de “gewone” geloven op blote voeten naar de Hilltop Temple, vaak zijn ze deze tocht al uit hun woonplaats begonnen, een soort pelgrimstocht dus. Het Hindoeïsme is, althans voor ons, een ingewikkelde religie met vele goden of godheden. Bij Thaipusam is Lord Muruga de centrale figuur, Muruga betekent “prachtig”, dus de gelovigen, moeten “prachtig” zijn in gedachte, woord en daad. Er komen symbolen en symbolische handelingen bij te pas: de Vel, een soort puntig blad, symboliseert Kennis en Wijsheid, het beste wapen tegen elk probleem; verder Paal Kudam, een pot met melk, kokosnoten worden kapot gegooid, met scheert zich kaal, loopt met pauwenveren en men loopt met Kavadi’s, zware gevaarten die op hoofd en heupen worden gedragen. De “Devotees” tonen hun moed en dapperheid door vele piercings te ondergaan. Het verst daarin zijn zij, die via vele touwen, met haken in hun rug bevestigd, een zware paradewagen naar de tempel trekken. Bijzonder dat we geen bloed zien. Het geheel wordt opgezweept door trommelaars en zware beatdreunen uit luidsprekers langs dit parcours. Groepen jongemannen dansen zich in trance, meestal rond een Kavadidrager. De taak van de vrouwen is de mannen te verzorgen en er heel mooi uit te zien, soms met henna versieringen op hun handen. Langs de route, vooral de laatste paar km, zijn er toeschouwerstenten en gesponsorde drank en eettenten. Dit wordt gratis aangeboden aan iedereen, we hebben dus ook ons hapje en drankje gehad. We hebben vaak een gesprek over het hoe en waarom met deelnemers en lokale bevolking en beginnen er een beetje van te begrijpen. Het is een bijzonder blij, vrolijk en massaal feest en er komt geen druppel alcohol aan te pas.
Van ons plan om even naar zee te rijden en het eiland een beetje te verkennen is niets meer terecht gekomen, maar deze unieke, voor ons althans, gebeurtenis hebben we absoluut niet willen missen!
We blijven hier nog een dag langer om ons voorgenomen programma “af te werken”., niet met tegenzin, George Town vinden we een hele leuke stad!
Groet, JA

N.B. In verband met het grote aantal foto’s geen tekst erbij, ook is de volgorde een beetje willekeurig door gebruik van 2 camera’s.

• 08 Februari 2012 - 04:50

Joke:

Hoi Joop en Ali, dat is idd erg indrukwekkend zeg. Wat weer een belefenissen hebben jullie meegemaakt. Niemand flauw gevallen bij het inbrengen van de piersings? en geen bloed? Dan hebben ze goed geprikt ;-) Wat een mooie plaatjes hebben jullie geschoten en het spreekt voor zich zelf, Nu morgen lekker genieten van het zonnetje en aan het strand, vele knuffels en doei he

• 08 Februari 2012 - 17:18

Jopie:

Bijzonder, dat deze festiviteiten van verschillende culturen zo gemoedelijk naast elkaar plaats kunnen vinden.

• 10 Februari 2012 - 07:45

Hilda En Bert:

Hoi,Ali en Joop

Wat een prachtig kleurrijk land, dat is voor jullie zeker genieten.
    Maar met zoveel piercings op je rug, lijkt het me moeilijk voortbewegen,Pijnlijk!!!!!
    In dat soort landen ligt de schoonheid van dat land op straat, zo te zien vriendelijke mensen.
    En het eten ziet er goed en lekker uit.

Groeten Hilda en Bert