De torens - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De torens - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De torens

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

26 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Kuala Lumpur, zaterdag 25 Februari

We beginnen de KL-tour met een bezoek aan de Masjid Jamek, een prachtige, luchtige moskee, met, qua bouw, Indiase invloeden. Bij binnenkomst krijgen we beiden een jas omgehangen, Ali drapeert haar eigen omslagdoek over haar hoofd en Joop krijgt een traditioneel mutsje opgezet. We lopen om de moskee heen, maar mogen de open gebedsruimte niet betreden als niet-moslim. Nog niet eerder meegemaakt.
Met de LRT gaan we naar de Petronas Towers, het is te warm om te lopen. Als we uitstappen staan we midden in de mooiste mall van Maleisië, de Suria KLCC. Erg indrukwekkend, maar eerst naar de torens!
Een heel gepuzzel om de juiste uitgang te vinden en het ticketloket voor de toegangskaartjes. Als we bij het loket komen staat al aangegeven dat alle kaartjes voor vandaag en morgen uitverkocht zijn. Voor zondag zijn nog 400 kaartjes beschikbaar, dit zijn de gratis kaarten, wie het eerst komt…. De lokettist vertelt dat er soms om 6 uur al mensen in de wachtrij staan, uitgifte kaartjes start om 8.30 uur. We weten nog niet wat we gaan doen.
De torens zijn subliem! Zowel de vorm, achthoekige ster in 5 bouwlagen, symboliserend de 5 pijlers van de Islam, als het gebruikte materiaal, staal-composiet platen. In de zon schitteren de torens als enorme, zilveren ruimteschepen. Als we ze bewonderen, komt er iemand met de fiets aan de hand aan lopen. Hij zet zijn fiets tegen een muurtje en begint te fotograferen, wij bekijken zijn fiets en even later zijn we in gesprek. Alweer iemand die van huis vandaan (Keulen) de Zijderoute heeft gefietst. Het blijkt dat hij 67 jaar is, voor ons nog een reden om ons verder te gaan verdiepen in deze route. Van meerdere kanten hebben we intussen gehoord dat voorbereiding en uitvoering beide een jaar in beslag nemen. Het begint te regenen en we gaan de Suria in. Met ons vele anderen, allemaal kijkers. In de winkels, alle luxe merken zijn hier vertegenwoordigd, nauwelijks mensen. Na de bui is het wederom afgekoeld en lopen we door het prachtige KL City Center park, met diverse waterpartijen. Ook staat er een moderne moskee, die, geheel in stijl, oogt als een vliegende schotel. We vinden het KLCC prachtig en gedurfd. We lopen verder richting Bukit Bintang en al pratende komen we tot de conclusie dat de stad eigenlijk niet past bij dat wat wij van het land (behalve George Town) gezien hebben. De kleinere steden en dorpen zijn over het algemeen rommelig en aftands, in de woonomgeving ligt veel afval. Oude gebouwen en traditionele huizen worden slecht onderhouden of raken in verval.
We neuzen nog wat rond in de winkels en de rest van de middag en avond verzorgen we ons “natje en droogje”.
Groet, JA

• 26 Februari 2012 - 11:23

Willemijn:

Ziet er bekend uit. We waren er krap een jaar geleden. Wij zijn die petronastower niet op geweest, maar wel 's avonds een concertje bezocht in een van de zalen. Geniet nog even verder. Groetjes!

• 26 Februari 2012 - 12:31

Lia:

Wat een tegenstellingen in dit land, niet te geloven! Jullie staan er aardig op in die moskee-kleding.
    Wat 'n futuristische gebouwen! Ook heel mooi.
    Iedere keer denk ik, dit is mijn laatste reactie, maar als er dan weer wat komt, kan ik 't niet laten even wat te laten weten.
    Groetjes, Lia.

• 26 Februari 2012 - 14:01

Joke:

Hallo Joop en Ali, Snap niet dat jij Joop niet de moskee in mocht, je lijkt op een moslim, Ali jij lacht veel te veel ;-) , het staat jullie beiden goed. Geweldig wat een gebouwen, alleen al om KL te bezoeken heb je al maanden nodig, dus ???? Heb de towers alleen vanuit de lucht gezien, maar zie dat ik best een tussenstop had kunnen maken. Vele knuffels en geniet nog even xxxx , natuurlijk moet je altijd genieten wat een stomme opmerking van mij(nog even).