Observeren - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Observeren - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Observeren

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 November 2011 | Laos, Vangviang

Vang Vieng, maandag 28 November 2011

Eerst een correctie op een feitelijke onjuistheid: de rivier is de Nam Song.
Tegenover ons hotel is tot onze grote verbazing een “Pabo” gevestigd, grappig. Deze dag gaan we besteden aan fietsonderhoud en observatie. Het fietsonderhoud bestaat uit wassen en repareren. Het wassen en repareren geven we uit handen, wij kijken toe. Bij het wasproces geen enkel probleem, het lijkt op de autowasstraat: eerst schoonspuiten, dan zepen, opnieuw spuiten en daarna drogen. Het resultaat mag er zijn. Daarna, bij de motorwerkplaatsjes, op zoek naar iemand die de afgebroken schroef van de voordrager kan verwijderen. Op het oog een klein klusje, een boormachine, een HSS-boortje en je bent zo klaar( weet Joop uit ervaring). Hier niet zo vanzelfsprekend. We worden van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk vinden we een monteur die de klus wel wil klaren. Het wordt toch iets anders aangepakt: eerst komt er een lasapparaat aan te pas, vervolgens een haakse slijper en uiteindelijk een boormachine. Hoe dan ook het gewenste resultaat wordt bereikt: de afgebroken schroef is er uit. De drager kan met een nieuw boutje en moertje worden vastgezet. Bij het afbreken onderweg is ook een bevestigingsonderdeeltje van het spatbord verloren gegaan. Joop heeft dit met een tie-wrapje opgelost. Onze monteur legt er eer in om dit onderdeeltje na te maken uit een stukje plaatstaal. Helemaal gelukt, chapeau! Het is duidelijk een leuke uitdaging voor hem, muan!
Zelf ook nog wat uitgevoerd, Ali haalt de was en Joop smeert de ketting en pompt de banden op.
Intussen zijn de backpackers ook weer tot leven gekomen en hangen massaal voor de buis, tekenfilmpje, met een happy shake. Later op de dag wordt overgegaan op BeerLao en/of drugs. Het hoogtepunt voor de meeste jongelui is om in bikini of zwembroek in autobinnenband de rivier af te zakken nadat je eerst op een hoger punt bent afgezet door een tuktuk. Langs de rivier zijn dan ook talloze barretjes opgezet om de “tubers” van bier en shakes te voorzien. Weer terug in het dorp lopen velen schaarsgekleed, bierfles in de hand en soms stoned door het dorp. Het is ronduit een belediging voor de meeste Laotianen ( en wij hebben plaatsvervangende schaamte), maar wordt op een of andere manier toch getolereerd (deviezen?). Indien wel enige kleding wordt gedragen dan is dit een hemdje/T-shirt met op de borst BeerLao en op de rug In the Tube Vang Vieng. Naast het drinken moet er ook iets gegeten worden: pizza’s, pannenkoeken, hamburgers, frites en dikke sandwiches.
Verder vertier bestaat uit rijden op een lichte motor, rotsclimbing, zwemmen in grotten, kajakken of een ballonvaart. Door overschatting gebeuren er de nodige ongelukken.
We houden het voor gezien, morgen gaan wij weer verder richting Vientiane.
Groet, JA

• 29 November 2011 - 08:46

Lia:

Goedemorgen, wat een verhaal. Goed, dat jullie weer verder gaan. Het lijkt trouwens al Kerstmis bij die fiets, al die 'lichtjes'. Fijn dat de fiets weer in orde is.
    Nog een paar dagen en dan gaan Daphne en ik een Kertscruis(je) maken op de Rijn, Dusseldorf en Keulen staan op het programma. Het gaat door als er genoeg water in de Rijn is. Aan water is geen gebrek bij jullie hè.
    Groetjes, Lia.

• 29 November 2011 - 09:37

Eggo Streuper:

het lijkt wel of iedereen vacantie heeft bij jullie,
    wat een land,ik word al lui van het kijken,
    ik lees dat de fietsen weer in orde zijn,
    dus dat wordt weer lekker fietsen.
    veel fietsplezier en de groeten van eggo.

• 29 November 2011 - 13:59

Joke:

Hallo Joop en Ali, hoorde jullie mail vannacht weer binnen komen, maar was te moe om nog uit bed te gaan, was druk op het werk, kom nu bij en heb uitgeslapen.
    Gaan zo naar de receptie en wacht op de taxi.
    Vele knuffels en weet je jullie moeten het ook eens proberen op om op een band af te zakken, heb ik ooit een paar maal in belgie gedaan de ourthe af heel leuk, alleen was dta midden in de winter :-) doei henny moniek robert en henry zijn er al doei doei xxxx