Heilige boom - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Heilige boom - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Heilige boom

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

22 November 2011 | Laos, Luang Prabang

Luang Prabang, maandag 21 November 2011

Om half zes gaat de wekker, opstaan etc., van de guesthouse mevrouw krijgen we nog een kopje koffie. We kopen bij de buren nog, bij gebrek aan gewone melk, sojamelk, broodjes, bananen en water. Om half zeven beginnen we te fietsen. Het wordt al gewoonte, maar alweer in de mist. Uit ervaring weten we inmiddels dat deze mist rond half tien helemaal optrekt en plaats maakt voor een stralende zon. Het is nu lekker koel, het asfalt aanmerkelijk beter dan gisteren. Het is druk op de weg met fietsende schoolkinderen. Aanvankelijk nauwelijks klimmen, de eerste pauze na 40 km. Het traject wordt nu wat heuvelachtiger, lichte lange klimmen en dito afdalingen, nauwelijks gedwarsboomd door slecht wegdek. Nu word je echt beloond voor de geleverde kliminspanning. De kilometers vliegen onder de wielen door.
Het wordt misschien eentonig, maar de natuur is weer adembenemend mooi. We volgen gedurende enige tijd de Nam Ou rivier, hier wordt door sportieve backpackers geraft. Nu we afgedaald zijn valt ons op dat de armoede minder groot is dan in de hoger geleden gebieden. De Laotiaan is erg verzot op de TV, zelfs bij vele armoedig ogende hutjes staat een grote schotelantenne. We horen ook de TV-geluiden de godganse dag door.Naar wat we oppikken, lijken het Bollywoodachtige soaps te zijn.
De oude heilige boom, die we onderweg zijn tegen gekomen, is van dezelfde soort is als die waar Boeddha onder heeft gemediteerd. De bodhiboom (ficus religiosa). Onder zo’n boom bereikte boeddha “bodhi”, opperste kennis, verlichting, ontwaking.
Na 80 km geluncht in een restaurant met terras aan de rivier. Enkele foto’s genomen van het karstgebergte rond Luang Prabang. Het moet blijkbaar zo zijn, net als in Vietnam destijds, ook nu weer in nevelen gehuld. Wel een mooi plaatje. Iets na drieen rijden we Luang Prabang binnen en vinden, na enig zoeken, een heel mooi guesthouse. Prachtige kamer,niet iets voor backpackers maar wel voor oudere bikepackers!
Basic guesthouse is prima, maar hier zijn we ook niet vies van. We blijven hier een paar dagen, Luang Prabang staat op de werelderfgoed lijst.
Groet, JA

• 22 November 2011 - 11:34

Joke:

Hoi, daar ben ik weer krijg er geen genoeg van, wat ziet die boom er indrukwekkend uit geweldig mooi en straalt wat uit, zelfs op de foto. Ook jullie kamer is niet verkeerd hier kun je goed vertoeven.
    Vooral dat pilsje na zo'n klim.
    Veel plezier daar en vele knuffels van ons allen xxxx

• 22 November 2011 - 12:11

Henny En Carolien:

super dat jullie ook dat nederlands gevoel hebben en de mist met ons delen. denk dat deze luxe wel snel bevalt na zo,n tocht. zou hier wel een poosje kunnen blijven. heel veel plezier en vermaak je maar . hier valt veel te zien. neem gerust een pilsje meer op mijn kosten en eerder.groetjes je kleine broertje XXXXX

• 22 November 2011 - 15:29

Loulou:

"Mijn reisstatus:
    Ik ben terug over 100 dagen"

Gek hè? Daar valt mijn oog dan weer op.
    Jullie nog 100 dagen te gaan en wij nog 100 x plezier van jullie stukjes.
    Go Ali en Joop!

• 22 November 2011 - 15:30

Willemijn:

Hier HGenoten dag met veel oudcollega's!
    En ook mist hier, ik fiets nu naar huis, kortste route 6,5 km.

• 22 November 2011 - 16:03

Hilda En Bert:

Hoi, luitjes,
    Wat grappig het verhaal over bodhi, bij Woeff waar ik werk verkopen we meubelen van een leverancier Di Bodhi ik wist wel dat het iets met Azie te maken had maar dank zij jullie verhaal
    weet ik er dus iets meer erover
    Wat de mist betreft ook hier hebben we deze week veel mistdagen gehad jullie missen dus niet
    veel van dit koude kikkerland.
    Dus geniet maar lekker van het Oosterse leven, en fiets ze lekker door.

Groeten Hilda en Bert