Sturen en stofhappen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Sturen en stofhappen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Sturen en stofhappen

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

21 November 2011 | Laos, Vientiane

Pak Mong, zondag 20 November 2011

Volgens het fietsboekje wordt het vandaag een zware route door een prachtige natuur. Dat komt ten eerste door de vele kilometers klimmen en dalen, en door het slechte wegdek. Op zich is de route niet zo lang, 82 km, maar tot km 52 is het voornamelijk klimmen. Daarna een lange afdaling, 30 km, maar ook dit wordt een inspanning. We moeten om de haverklap vol op de rem vanwege het volledig weggereden wegdek. Wat overblijft zijn kuilen en gaten. Dit is ook bij het klimmen het geval,alleen heb je er dan minder last van omdat je toch al langzaam gaat. Alleen als het wat steiler wordt is het inspannend rijden.
Het vinden van het beste pad vraagt nogal wat stuurmanskunst. Niet alleen de slechte weg vraagt om de nodige concentratie, ook de passerende en tegemoet komende vrachtwagens, de weg is tamelijk smal, eisen alle aandacht op. Rondkijken en van de natuur genieten is er nu minder van gekomen. Niet alleen de wegomstandigheden, maar ook de weer aanwezige ochtendmist is hier schuldig aan. Met het klimmen rijden we na verloop van tijd boven de mist. Dat levert hele mooie plaatjes op.
Tijdens een van de stops komt er weer een jongenman , met een mooi shirt aan, bij ons zitten om zijn Engels te oefenen. Het gemiddelde ligt vandaag niet hoog, ongeveer 10 km/uur, we komen rond half vijf bij het guesthouse aan. Wij, fietsen, kleren en tassen zijn erg stoffig. Toch hebben we ons eerst op een koel biertje getrakteerd voordat we onder de douche stappen. Voor een basic guesthouse een prima douche met warm water. Hierna voelen we ons fris en voldaan .
Na het eten en stukje schrijven op tijd naar bed, 9 uur. Morgen op tijd op, een lange rit van 112 km naar Luang Prabang, we hopen op een iets betere weg.
Groet, JA

• 21 November 2011 - 10:34

Joke:

Hoi Joop en Ali, de weg was dus nog slechter dan jullie verwacht hadden, dus even bijkomen en rusten is er niet bij.
    Hoop dat deze route die komen gaat toch beter is dan wat geweest is.
    De plaatjes waren wel erg mooi ;-) bedankt daarvoor. Succes verder en rust goed uit xxxx

• 21 November 2011 - 11:26

Harrij/ina:

inderdaad mooi shirt.Je vraagt je af hoe men er aan komt.
    Ondanks de slechte weg(en) nog geen last van lekke banden?
    Doe wel een beetje rustig aan je hebt per slot van rekening
    vakantie

• 21 November 2011 - 11:48

Lidia:

Veel mist in Nederland nu. Jammer dat wij hier niet even een berg op kunnen klimmen om van het zonnetje te genieten.
    Succes met jullie lange tocht morgen.
    Hartelijke groeten,

• 21 November 2011 - 12:39

Jolice:

Hoi lui! Ik geniet elke dag van jullie verhaal! Die mist is de enige overeenkomst met jullie daar! De Kardinge berg kan ik op dit moment niet eens zien! Maar de mist hier levert wel mooie plaatjes op. Door de vorst overal wat rijp op planten, hekken en takken. De temperatuur is bij jullie een stuk beter! Ik vind jullie wel kanjers hoor met al die kilometers op onverharde wegen met kuilen. Veel plezier verder en de groeten van, Gerard en Jolice vanuit een mistig Groningen.

• 21 November 2011 - 19:49

Hannie En Thom:

Hoewel wij hier regelmatig in de mist zitten, wordt onze blik elke dag weer verruimd door jullie prachtige reisbeschrijvingen. We genieten er steeds opnieuw van.
    Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.

• 21 November 2011 - 20:05

Willemijn En Rudie:

Rudie reageert niet alleen op auto's maar ook op shirtjes van het Nederlands elftal. Deze man zou niet zo vrolijk kijken als hij de interland Duitsland-Nederland had gezien afgelopen dinsdag!