Over de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Over de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Over de Mekong

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

17 November 2011 | Laos, Vientiane

HouayXai, woensdag 16 November 2011

Vanochtend, na een verlaat ontbijt op het hooggelegen terras van het Nam Khong Riverside Hotel, de rest van de ochtend luierend doorgebracht op ons fraai gelegen balkon aan de Mekong. Tegen 12 uur uitgecheckt, geluncht in het dorp, de was gehaald en ons over laten zetten naar Laos. Daar langs het Immigration Office om een 30 dagen visum te kopen. Dat gebeurt nogal bureaucratisch. We vullen eerst de nodige formulieren in en leveren deze met de paspoorten en pasfoto in bij een beambte. Zij controleert de formulieren en schrijft het een en ander in een groot boek. Paspoort en formulier worden doorgegeven aan een tweede beambte. Hij verricht ook enkele handelingen en legt vervolgens de paspoorten op een derde bureau waaraan niemand zit. De eerste beambte geeft aan dat we even moeten wachten. Na enige tijd komt een geüniformeerde douanebeambte het kantoor binnen en neemt plaats aan het lege bureau, verricht ook enkele handelingen en geeft de passen weer terug aan de eerste beambte. Nu nog 2* $35,- en we hebben de visa binnen. Al met al toch ruim een half uurtje werk. We zijn de enige binnenkomende toeristen, je moet er niet aan denken dat er een groep gelijktijdig aankomt. Dit schijnt ’s morgens voor vertrek van de slowboat naar Luang Prabang nogal hectische taferelen op te kunnen leveren.
Onze passen worden vervolgens door de douane gecontroleerd op de juiste stempels. Omdat we op dat moment de enige binnenkomers zijn, houdt hij ons aan de praat. Hij wil graag weten waar we in Laos gaan fietsen en geeft nog aan hoe we eventueel het visum kunnen verlengen. Daarna wenst hij ons nog een plezierig verblijf in Laos.
Als eerste langs een ATM om kippen( dit is de Laotiaanse munteenheid) te pinnen, dit gaat per miljoen.
Even verderop intrek genomen in het Oudomphone guesthouse, een goede accommodatie.
Daarna naar het ticketoffice om kaartjes te kopen voor het vervoer per slowboat naar Pak Beng. Op de vertrekplaats van de slowboats worden ook vrachtwagens de Mekong overgezet, vice versa. Dit gebeurt op grote pontons, 4 vrachtwagens per keer. Met veel belangstelling hebben we dit vanaf een terrasje aanschouwd. Een drukte van belang, de vrachtwagens rijden de route Thailand-Laos-China. De Chinezen hebben de doorgaande weg door Laos gefinancierd.
Op de terugweg naar het hotel spotten we nog een bijzondere, voor ons onbekende, vogel.
De eerste avondmaaltijd in Laos heeft prima gesmaakt, net als het Lao Beer trouwens.
Morgen een lange bootreis voor de boeg, naar verluid zijn de banken erg hard.
Groet, JA

• 17 November 2011 - 08:21

Lia Pluymers:

Nog snel even gekeken en ja hoor, voor mij op de valreep een verslag. De vogel die jullie gezien hebben is een toekan (variant). Wat een toestand bij de grens, zo blijven we allemaal aan 't werk moet je maar denken. Wat een voorrecht om hier en daar en overal zo heerlijk te zijn, blijven en zitten!
    Ik ga nu naar het zuiden, 340 km. per trein in 4 uur. Tot volgende week, veel plezier!
    Groetjes, Lia.

• 17 November 2011 - 12:27

Joke:

Hoi Joop en Ali, blij dat jullie kunnen zwemmen, wat een toestand met die vrachtwagens op zo'n boot er zal er maar 1 tussen zitten met over gewicht ;-) daarom blij dat jullie kunnen zwemmen.
    Zal maar een opblaas kussentje voor onder de billen meenemen, mijn billen zijn al een kussen, maar Ali die van jou mogen extra behandeling en Joop ook. Wens jullie veel plezier en extra bil massage voor onderweg, doei he xxxx

• 17 November 2011 - 20:24

Saskia:

Wat vervelend zeg, zo'n verlaat ontbijt in de zon met uizicht op het water.....
    Blij dat wij gewoon lekker in de mist zitten hier ;)

• 17 November 2011 - 20:59

Jan En Greetje:

Ha die buren !!
    Met een beetje fantasie zit Joop in zijn achtertuin bij de iets bredere sloot met op de achtergrond de Kardingerberg..
    Mooie verhalen over jullie reis. En de foto's geven natuurlijk goed weer, hoe dat gedeelte van de wereld eruit ziet.
    Ik ( Jan ) ga morgen ook fietsen, maar dan op het Groninger Hogeland
    met behoorlijk meer kleding aan dan jullie op dit moment.
    Nog een goed vervolg van jullie prachtige reis !!

Groetjes,

Greetje en Jan

• 17 November 2011 - 22:38

Willemijn:

Als wereldreizigers zijn jullie wellicht nog nooit in een van der Valk restaurant geweest. Die hebben namelijk een toekan in hun logo. Groetjes!

• 18 November 2011 - 18:50

Lia:

De limburgse krant had nog wat leuks en dat wil ik jullie niet onthouden: een elektrische fiets wordt een foetelfiets genoemd! Foetelen is Limburgs voor 'valsspelen'. Klopt wel he.
    Die weggetjes waar jullie zo af en toe over rijden worden poekelwaegskes genoemd, vond ik wel leuk.
    Verder niets nieuws onder de zon; Ybe en ik hebben 40 km. gefietst in een zonovergoten Limburgs landschap met zowaar een afdaling van 10% en dat ging toch lekker!
    Groetjes, Ybe en Lia.

• 18 November 2011 - 19:26

Emjo:

Ziet er weer heerlijk uit, en een toekan, dat weet zelfs jurre!!!! Hier veel mist, dagenlang al! Gisteren in de mist van schiphol naar milaan gevlogen en vervolgens in nog dichtere mist weer terug uit milaan, ging geweldig en was prachtig! Dikke kus!