Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langkawi

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

01 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lankawi, dinsdag 31 Januari 2012

Gistermorgen, maandag, worden we door Pierre uitgezwaaid en rijden de laatste 11 km op Thaise bodem naar de Tammalung pier. Hier vertrekt om half 10 de ferry naar Lankawi. Het is erg rustig bij de pier, slechts een handje vol mensen gaan de overtocht maken. We kopen tickets, drinken koffie en gaan langs de douane voor de noodzakelijke uitreisstempel in de pas. De ferry blijkt een grote catamaran, alle zitplaatsen bevinden zich in de boot, tijdens de vaart zijn alle deuren (waterdicht) afgesloten. Bij aanvaren van de ferry zien 2 fietsen op het voordek staan, een stelletje (Spaans/Duits uit Londen) is kort ervoor vanuit Kuala Lumpur begonnen aan een reis van 9 maanden. Ze geven ons nog een tip voor een leuk strandje op Lankawi. Na een uur varen komen we aan in Kuah, we ontschepen ons, krijgen een nieuwe stempel erbij, binnen 5 minuten zijn de douaneformaliteiten geregeld, dit alles zonder kosten. Het paspoort gaat een leuk stempelboekje worden.
We lopen de indrukwekkende terminal af, het lijkt wel een vliegveld, pinnen onze eerste ringgits, drinken koffie bij Starbucks en Ali schaft zich nog 2 nieuwe hemdjes aan.
De eerste indruk van Maleisië is dat het een ontwikkelder land is dan de voorgaande. Al rijdend over Lankawi verandert deze indruk gaandeweg. Ook hier ligt toch wel veel troep langs de weg en de behuizing is vergelijkbaar met Thailand. In Pentai Cenang is het nog wel druk, ondanks dat de vakantie rond het Chinese Nieuwjaar is afgelopen. We bekijken een aantal bungalows en kamers, die alle een beetje een uitgewoonde indruk maken, net als het eiland zelf. Uiteindelijk belanden we in een nette kamer. We installeren ons en lopen daarna het dorpje in. De diversiteit aan eettentjes is groot, we belanden bij een restaurant waar Maleis/Indische gerechten worden geserveerd, geen bier dus we drinken er water bij. Morgen gaan we op de fiets het eiland verkennen.

Vandaag, dinsdag, na het ontbijt gaan we om 9.15 op pad, eerst even de was weg brengen. Dat valt tegen, de wasserij gaat niet voor half elf open. Erg veel luiken van winkels zijn op dit moment dicht. Was terug naar het hotel en dan broodjes kopen voor onderweg. Naast het hotel is een bakkerij, ook gesloten! Dan maar bij een mini-markt wat koekjes/crackers gekocht. Op zoek naar echte koffie de volgende tegenvaller: de Lavazza koffie kan niet doorgaan, de bonen zijn op.
We gaan fietsen, onderweg is er vast wel koffie. Bij de grote jachthaven zien we een Pizzeria, die de deuren open heeft. Bij navraag gaat de zaak pas om 11 uur open, ook alleen een kopje koffie kan niet, de machine is “out of order”. Langzaam begint het tot ons door te dringen dat het leven hier pas laat (11 uur?) op gang komt. We fietsen door een heuvelachtig gebied, de apen springen links en rechts van en over de weg. We drinken uiteindelijk toch een heerlijk kopje koffie bij het Berjaya Resort. Uit betrouwbare bron hebben we gehoord dat deze plek erg in trek is bij patserige Russen in gezelschap van snollerige dames (volgens onze bron: Russische sletjes). Dat willen we wel eens zien. Het resort is groots opgezet in een prachtige omgeving, op dit moment veel oudere echtparen en Chinese gezinnen. Vakantie in Rusland zeker afgelopen.
We fietsen naar een afgelegen strandje, prachtig gelegen maar behoorlijk veel troep op het strand en een grote groep apen. Ze wachten hun kans af om bij de spullen van de baders op rooftocht te gaan. Dat overkomt ons ook, terwijl we beide in zee zijn, proberen ze bij onze tassen te komen, een andere gast jaagt ze weg. We blijven vanaf dit moment op onze hoede. Als we teruggaan zien we nog een grote varaan lopen. We brengen alsnog de was weg, boeken een Mangrove-toer en kopen een blikje bier bij een Chinese winkel. Ons hotel verkoopt geen alcoholische dranken, maar op het terrein/terras consumeren ervan is geen probleem, je krijgt zelfs een glas. Er is tijdelijk geen water, de geplande douche moeten we uitstellen. Het duurt erg lang, we krijgen de sleutel van een bungalow aan de overkant. Hier is alleen een koude douche en een grote kakkerlak. Opgefrist gaan we eten bij een Chinees seafood restaurant, eten Kingprawns en mosselen, beide vier zo groot dan we gewend zijn, verrukkelijk! We drinken er een biertje bij, mag bij de Chinees,
Groet, JA

• 01 Februari 2012 - 09:09

Joke:

He Joop en Ali, wat een kleurrijk geheel die catamaran- ferry, waarom zitten jullie helemaal voorin tegen een muur aan te kijken? Nou al beu van het vele water ;-)
    Maar goed ook dat er nog oplettende gasten zijn anders was je weet niet wat kwijt geweest m.a je hele hebben en houden, vele knuffels en liefs xx

• 01 Februari 2012 - 12:17

Emjo:

Leuk berjaya! Wij zaten in het bos! Prachtige natuur daar toch? Familie herman nog gezien? Xx