Mangrove tour - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Mangrove tour - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Mangrove tour

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

02 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Langkawi, woensdag 1 Februari 2012

Om 9.15 worden we opgepikt bij het hotel om naar het Kilim Karst Geoforest Park te worden gebracht. We gaan, samen met een Zweeds echtpaar, 2 Duitse meiden en een pas getrouwd Pakistaans stel, een Mangrovetoer maken. Om half 11 varen we weg, of beter racen we weg en begrijpen nu waarom we een zwemvest aan moeten. Tijdens de lunch horen we van onze gids, dat er gisteren 2 boten tegen elkaar zijn opgeknald, waarbij een aantal toeristen zwaar gewond zijn geraakt. Het is een prachtig gebied, diepe kreken, waarvan een aantal nu droog ligt omdat het eb is. De gids wijst op een rots aan hoe hoog het water bij vloed komt te staan. Het programma voorziet in een aantal bezienswaardigheden, flora en fauna betreffend. Een hoogtepunt vinden we de “Fish farm” samen met het voederen van de zeearenden. De Fish farm is eigenlijk een soort drijvend aquarium, met vissen en schelpdieren welke voorkomen in de mangrove wateren. In afzonderlijke bakken zitten de verschillende soorten en een gids vertelt specifieke details. Het aaien en voederen van de pijlstaartrog (spanwijdte 1 m) is een bijzondere ervaring. Spectaculair om te zien zijn visjes, die met enorme kracht (waterstraal) en precisie hun prooi weten te raken, in dit geval stukjes deeg, maar in het echt overvliegende insecten. Ze zijn ook in staat uit het water omhoog te springen om een prooi te vangen. Dit wordt gedemonstreerd door een stukje deeg, op de vinger geplakt, boven het water te houden.
Tijdens de lunch raakt Ali in gesprek met de Pakistaanse over de henna-versiering op haar handen en voeten, een onderdeel van de huwelijksceremonie. Deze versieringen blijft ongeveer 2 weken zitten. Het is een moderne Pakistaanse, hier en thuis hoofddoekloos.
We krijgen hierna de gelegenheid om een uurtje te zwemmen op een prachtig strandje, daarna varen we over open zee naar eilandjes waar fossielen te bezichtigen zijn en sluiten deze tour af. Het was zeker de moeite waard. We hebben nu twee van de drie Langkawi Nationale Parken gezien, gisteren per fiets (Machinchang Cambrian Geoforest Park) en vandaag per boot. Morgen gewoon een dag strand, niks doen. Overmorgen weer naar het vaste land.
Groet, JA

• 02 Februari 2012 - 06:46

Ole Jurre:

HAllo opa en oma wat leuk dat jullie ook de mangrove tour hebben gedaan echt precies het zelfde als wij gedaan hebben .Alleen heb ik alleen de pijlstaartrog gevoert(Jurre) hebben jullie al slangen gezien of alleen maar dode op de weg nou nog succes met jullie reis en nog veel plezier

• 02 Februari 2012 - 09:12

Bert En Jelleke:

Jullie schaars gekleed lekker in de zon en op het strand.
    Wij gekleed in dikke winterjas, handschoenen, muts en sjaal op het ijs.
    Wel met een lekker zonnetje!
    nog heel veel plezier.

• 02 Februari 2012 - 10:00

Joke:

Hallo Joop en Ali, goed naar je dochter geluisterd.
    Leuk he zo'n Mangrove tour, jammer dat jullie me de boot niet hebben laten zien.
    Ook dezelfde als van Marije en Erik, Jurre en Ole ;-) ? Apart he zo'n rog.
    Wens jullie veel "zonplezier", wij trekken wel handschoenen aan en doen de muts op. xx

• 02 Februari 2012 - 14:33

Margreet:

heerlijk, dat open water............... hier is alles bevroren met een gevoelstemperatuur van 25 graden onder nu, mar in het echt maar 11 graden onder nul.......