Weggestuurd - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Weggestuurd - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Weggestuurd

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

04 Januari 2012 | Thailand, Bangkok

Bangkok, woensdag 4 Januari 2012

Vandaag doen we de tweede Walking Tour door Bangkok. In deze wandeling staat het Grand Palace complex, Wat Phra Kaew en Wat Pho centraal. Er wordt van de bezoekers verwacht dat zij ordentelijk gekleed gaan. Dat geldt sowieso voor ieder tempelbezoek, maar in het bijzonder als het om een Koninklijke tempel gaat. Men acht hier het Koninklijk Huis zeer hoog, het land is bezaaid met enorme portretten van de Koning en in iets mindere mate van de Koningin. Bij de ingang wordt streng gecontroleerd. Ali’s omslagdoek wordt afgekeurd, mogelijk kan het afglijden en dan zie je een blote schouder. Zo komt ze niet binnen. De controleur is onverbiddelijk en zegt dat ze een T-shirt bij het winkeltje op het terrein moet kopen. Ali vertikt dat, zouden ze een handeltje hebben? Corruptie alom in dit land. Wel ergens anders een T-shirt gekocht, motief voetballende olifanten, daar krijgen we vast nog veel plezier van.
In het tempelgedeelte van het complex staat een model van Angkor Wat, in opdracht van Koning Mongkut (Rama IV, 1851-1868)gemaakt. Ooit zaten de Khmer tot in Thailand. Het Franse koloniale bewind heeft er voor gezorgd dat Thailand Angkor Wat (en Preah Vihaer) is kwijt geraakt. De verhouding tussen Thailand en Cambodja is daardoor nog steeds problematisch.
Het tempelcomplex herbergt natuurlijk een belangrijk Boeddhabeeld, de Emerald Buddha, slechts 60 cm groot en hoog geplaatst, zodat het nauwelijks te zien valt. Fotograferen ZEER STRENG verboden. De koning himself trekt het beeldje 3 keer per jaar andere kleertjes aan, passend bij het seizoen.
Het Grand Palace is inderdaad groot en ontworpen door een Italiaanse architect. De Renaissance kenmerken zijn duidelijk te zien.
De wandeling voert daarna door een straat met amuletverkopers. Opvallend veel monniken zijn bezig een amulet uit te zoeken. De amuletten hebben waarschijnlijk verborgen kenmerken, ze worden met een loep bestudeerd. Na de lunch is het al zo laat geworden, dat we besluiten de wandeling af te breken en met de tuk-tuk eerst naar de Khao San straat te gaan. Dit is DE straat voor de toerist in Bangkok, tja, wat moeten we daar nou over zeggen,de foto’s spreken voor zich.
Per tuk-tuk vervolgens naar de Wat Pho, vooral bekend door de reusachtige liggende Boeddha (15 m hoog en 46 m lang). Wat ons tijdens de rit opvalt is dat ook onze chauffeur een amulet draagt en nu we er op gaan letten, zien we overal amuletdragers.
De met bladgoud bedekte Boeddha lijkt in de tempel gepropt te zijn, zo groot. Op het tempelcomplex staan vele Chedi’s, die van 4 koningen (Rama I t/m Rama IV) zijn reusachtig groot. In een Chedi wordt de as van een overledene bewaard. Hoe groter de Chedi, hoe belangrijker de persoon was.
Het is een broeierige dag, we gaan met de boot terug naar het hotel en zijn blij dat we een duik in het zwembad kunnen nemen. Na het eten begint het hard te regenen en het regent nog steeds.
Al die weken mooi zonnig weer gehad en nu de reis langs de stranden gaat, laat de zon het al een paar dagen afweten en begint het nog te regenen ook! Maar klagen over het weer doen we niet.
Groet, JA

• 04 Januari 2012 - 16:19

Johanna:

We raken al helemaal in de stemming, volgende week komen wij aan in Bangkok. Handig om te weten van de kleding...........

Fijne reis nog!

• 04 Januari 2012 - 16:25

Margreet:

wat een prachtige verhalen ! Wou dat ik daar was. Het is hier verschrikkelijk: windkracht 9 en alle sloten, ook die bij jullie, zijn aan het overstromen. Er is in 15 jaar tijd niet zo veel regen gevallen ! Zelfs de bruggetjes over de sloten staan onder water. De weilanden lijken wel meren.

Morgen gaan we naar dce rechtszaak Dennis versus Linda over de omgangsregeling van Laila. Zeer benieuwd of hij na anderhalf jaar zijn dochter eens weer mag zien.............

• 04 Januari 2012 - 16:56

Lia.:

Wat een pracht en wat een praal! Mooi, dat lief-kijkende dansende stel. Hebben jullie al amuletten gekocht? Zou ik zeker doen, dan komt alles goed! Mocht die man met dat blauwe shirt wel de tempel in? En dan die vermoeide voeten laten masseren, heerlijk!
    Niet bang zijn voor een regenbui, hier hebben we al dijkbewaking! En waaien dat het doet!
    Ik ga nu eens even googlen, want er is weer veel te zien.
    Groetjes, oh ja, wat fijn dat die fietsen van jullie ook eens even tot rust kunnen komen.

• 04 Januari 2012 - 19:57

Joke :

Hallo Joop en Ali,heel dom maar ik zie al die verschillen niet van de tempels, maar ze blijven mooi.
    Heb je niet gehad dat je oog op een bepaalde amulet viel?, die moet je kopen.
    Hoop er wel een te kopen in Georgie, vele knuffels doei doei xxxx

• 04 Januari 2012 - 19:58

Bea:

Allereerst nog een heel gelukkig en sportief 2012!

Wat weer prachtige verslagen en foto"s.
    Zoals mijn voorgangers schreven hier is verschrikkelijk veel water gevallen en het regent alweer!
    De dijken van de waterbergingen worden al doorgestoken om de waterstand te verlagen.

'k Ben even uit beeld geweest. Druk gehad en een weekje Madeira gedaan. Ook heel mooi!
    Prachtige natuur en gemoedelijke sfeer.
    Een eiland om lekker bij te komen.

Groetjes en nog veel plezier!

• 05 Januari 2012 - 00:33

Emjo:

Heerijk! ZO kennen wij Bankok ook... Warm broeierig en NAT. Goede massages trouwens op Kao San Road! Is net de Bukit Bintang in KL.