Irrawaddy dolfijnen - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Irrawaddy dolfijnen - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Irrawaddy dolfijnen

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

15 December 2011 | Cambodja, Kratié

Kratie, donderdag 15 December 2011

Woensdag 14 December 2011
Omdat de bus pas om 12.30 uur vertrekt, hebben we ruim de tijd om het Cambodjaanse leven eens rustig te bekijken. Uitslapen zijn we ontwend, het leven begint hier tussen 5 en 6. Dan zijn wij ook wakker. Het is ons opgevallen dat de jeugd ’s avonds uitgebreid speelt, zelfs badminton en rollerskaten. Ze hangen niet voor de TV. Mogelijk heeft dit iets te maken met de prijs van de elektriciteit, Laos produceert zelf elektriciteit, van Cambodja weten we het niet. Zoals eerder verteld zien we nauwelijks koelkasten, maar wel veel grote koelboxen, gevuld met blikjes en brokken ijs. Gelukkig dus wel een gekoeld drankje onderweg. Verder is het opmerkelijk dat veel vrouwen in een soort bloemetjes pyjama rondlopen(een vrolijk Mao-pakje?). Hier rijden veel meer brommers rond dan auto’s. We hebben zelfs oude auto’s gezien, maar ook wel heel dure Lexussen met VIP embleem op de voorruit. Onze eerste indruk is dat Cambodja armer dan Laos is, nog wel, het lijkt of hier harder gewerkt wordt.
In Kratie zitten we alweer in een hotel aan de Mekong, wel luxer dan de vorige, warme douche, airco ,TV en koelkast. We maken een wandeling door het stadje en zien dat men druk bezig is de straten van het centrum te asfalteren. Tot nu toe was alleen de Mekong boulevard geasfalteerd en opgepept. We zijn benieuwd hoe het er in de toekomst uit gaat zien, er staan veel oude Franskoloniale gebouwen in het stadje. Deze schreeuwen om renovatie.
Aan het eind van de middag zien we de zon ondergaan en vooral de lichtval op de gebouwen langs de boulevard is prachtig.

Vandaag fietsen we naar Kampi, ongeveer 15 km ten noorden van Kratie. Dit is volgens de informatie de beste plek om de zeldzame zoetwater dolfijnen (Irrawaddy dolfijnen) te zien. Deze komen in de wereld nog maar op vier geïsoleerde plekken voor. Ze worden met uitsterven bedreigd, in Cambodja leven nog ongeveer 70 exemplaren. Ze worden nu beschermd en de toeristen betalen daaraan mee. Je gaat met een bootje de Mekong op, de schipper kent de plekken waar de dolfijnen te zien zijn. De motor wordt heel terughoudend gebruikt en vaak uitgezet. Het zijn zeer schuwe dieren die niet springen zoals de dolfijnen in zee. We zien vaak een dolfijn even boven komen, te kort om goede foto’s te kunnen nemen. De motor van onze boot kan moeilijk stationair draaien, de schipper belt om een andere boot. Op een Mekong eilandje stappen we over. We vinden het heel bijzonder dat we deze dieren hebben kunnen zien in hun natuurlijke omgeving.
Op de terugweg bezoeken we Phnom Sombot, een heuvel langs de Mekong, met daarop een tempel.
Een lange stoet stenen monniken daalt van de tempel naar beneden, de nappen blijven ongevuld.
De heen-en terugweg voert door lintbebouwing, er staan grote houten huizen. We krijgen de indruk dat ze bewoond worden door meerdere generaties. Nieuwbouw verandert niet veel aan de stijl van bouwen, met gaat bv niet over op het gebruik van steen.
Er is geen leidingwater, een pomp hebben we hier ook niet gezien. Wel zien we grote watervaten die gevuld worden door een tankauto, met water uit de Mekong. Voor stroomvoorziening maakt men wel gebruik van accu’s en soms generatoren. Af en toe zien we grote aantallen accu’s aan een lader staan.
Morgen willen we om 6 uur op de fiets zitten, we gaan 2 etappes combineren.
Groet, JA

• 15 December 2011 - 12:22

Margreet:

Is het bij jullie nu ook eindelijk eens bewolkt? Zie ik dat goed? Hier nog steeds doffe ellende, echt winter. Net met Jan op Justin gepast en mijn 1e poep-luier verschoond sinds 27 jaar. Nog steeds niet leuk...........

• 15 December 2011 - 12:40

Joke :

Hoi Margreet kan ik niet zeggen, ondanks geen OMA, wel veel poepluiers in alle soorten en maten ;-)
    Hoi Joop en Ali, kon het niet laten, zie Margreet haar gezicht al voor me.
    Wat een oud zootje lijkt het daar, wat heb ik het dan goed ondanks mijn rommel.
    Jurre je kan die beestjes kopen in de dierenwinkel :-)
    De boulevard ziet er al redelijk uit, straks in de toekomst is het daar ook meer westers.
    Vele knuffels en goede reis xx

• 16 December 2011 - 02:52

Lia:

Wat zijn jullie in een gezellige bende terecht gekomen! Oud kan best mooi zijn, maar dit!
    De zonsondergang vergoedt veel, Prachtig. En dan die enorme vissen, geweldig hè als je die boven ziet komen.
    Groetjes, fietse en genietse.

• 16 December 2011 - 12:27

Carla Wind:

Hoi Joop en Ali,

Ik ken het beest hoor, want ik heb ooit koperen salamanders verzameld vandaar..... Wij zitten hier nog steeds in een soort herfst/winter met heel veel regen en (kei) harde wind.
    Nog heel veel plezier!