Lief volk - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Lief volk - Reisverslag uit Kâmpóng Cham, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Lief volk

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

17 December 2011 | Cambodja, Kâmpóng Cham

Kampong Cham, vrijdag 16 December 2011

Om 6 uur kopen we op de markt nog broodjes en bananen en gaan op weg voor een rit van ruim 130 km.
De weg is vlak, goed asfalt en misschien wel weer een rugwindje. De natuur is niet spectaculair, maar er valt wel veel te zien. De eerste 30 km, tot aan Chloong, volgen we de Mekong. Als eerste zien we bewoonde vissersbootjes, op sommige plekken vormen ze complete dorpjes op het water. We worden ingehaald door een motor met aanhanger, het blijkt de ijsleverancier te zijn. Net als in Vietnam worden hier staven ijs per decimeter verkocht en gebruikt in de koelboxen.
De ossen lopen niet meer allemaal vrij rond, een aantal wordt als trekdier ingezet bij het ploegen en transport. We zien veel groene rijstvelden en denken dat hier wel 2 oogsten per jaar worden binnen gehaald. De dorpjes onderweg doen hier iets welvarender aan.
Behalve de kinderen groeten nu ook de volwassenen en reageren enthousiast. Waar mogelijk zoeken ze contact en proberen uit te vissen wie we zijn, waar we vandaan komen en waar we heen gaan. Dit alles gaat op een lieve vriendelijke manier, absoluut niet opdringerig.
De jongetjes spelen niet alleen met katapulten, maar gaan ook vliegeren met zelfgemaakte vliegers, gemaakt van bamboe en afvalplastic.
Al vanaf de grens zien we cassave verwerking, meestal per hutje maar nu een groot collectief. De cassave wordt geschild, in kleine stukjes gesneden en te drogen gelegd langs de weg. De geur is ietwat weeïg, zoetig, Ali vindt dit niet lekker.
We zien nu ook stalletjes met Jackfruits, normaal al groot, maar nu reusachtig. Zoiets neem je niet mee achter op de fiets, ze ruiken en smaken enigszins naar ananas.
De reis verloopt voorspoedig, elke 20 km een eet-/drinkpauze, en om ongeveer half 3 rijden we over de Mekongbrug Kampong Cham binnen. Volgens de LP is dit de enige brug over de Mekong in Cambodja.
Vanaf de brug zien we het hotel al liggen en we verheugen ons op een heerlijk koel biertje op het balkonnetje.
Even later wordt dit werkelijkheid.
Groet, JA

• 17 December 2011 - 09:47

Lia.:

Een zuurzak van die grootte heb ik nog nooit gezien, reusachtig. Wat een afstand hebben jullie nu weer afgelegd! Ali, als je terug bent maak ik 'bojo' voor je (cassavegebak).
    Ik geniet iedere keer weer van jullie belevenissen, ga zo door!
    Groetjes, Lia.

• 17 December 2011 - 12:13

Joke:

Hoi daar, Joop wat zie je er verwaaid uit, maar goed na 130 km op de fiets, wat ik nooit zou halen, mag dat ook wel. Wel leuk dat als je thuis komt Lia gebak voor je maakt, mag wel bij thuis komst, kan ik ook wat proeven Lia ;-). Maar goed dat zullen nog een paar maandjes verder zijn.
    Hoop dat het hotel een verademing was na 130 km fietsen.
    Vele knuffels, doei doei xx