Aalmoesprocessie - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Aalmoesprocessie - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Aalmoesprocessie

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

24 November 2011 | Laos, Luang Prabang

Luang Prabang, donderdag 24 November 2011

Om half zes gaat de wekker en om zes uur staan we op straat de monniken op te wachten. De aalmoesprocessie, de Tak Bat, laat nog op zich wachten. Er is al veel bedrijvigheid van zich verzamelende toeristen en verkoopsters van uit te delen aalmoezen. Van de toeristen worden een aantal gedragsregels verwacht om de waardigheid van de processie niet te verstoren. De processie is een rustige, meditatieve ceremonie, waarbij de monniken de gelofte van armoe en nederigheid demonstreren en de leken Boeddhist het geven als een spirituele goede daad ervaren. Dit betekent voor de toerist o.a. gepaste afstand houden, niet flitsen en als je de monniken ook een aalmoes wilt geven, word je geacht de monniken niet aan te kijken of aan te raken. Helaas worden al deze regels veelvuldig overtreden. Er zijn maar weinig leken Boeddhisten onder de gevers, wel veel toeristen uit alle windstreken.
Met de processie rennen arme kinderen mee om van de monniken een deel van de aalmoezen te verkrijgen. Dat gaat er nogal opdringerig, zelfs brutaal, aan toe. Al met al vinden we het een nogal teleurstellend en zelfs een beetje ontluisterend gebeuren.
Rond half tien op de fiets naar de 30 km ten zuiden van LP gelegen Kuang Si watervallen gereden. Prachtige rit er naar toe over merkwaardig genoeg een prima provinciale weg. Deze weg is in een veel betere staat dan de hoofdweg naar Vientiane.
De watervallen liggen in een beschermd natuurgebied, het is inderdaad een van de mooiste plekken die we gezien hebben. Gelukkig wordt het geheel niet ontsierd door allerlei toeristische poeha. De stalletjes staan buiten het park.
Laat in de middag komen we in ons straatje Johan en Gerda (de fietsers uit Chiang Mai) weer tegen. We hebben elkaar veel te vertellen en daarom spreken we af om samen te gaan eten. We hadden ze al een beetje verwacht, we volgen elkaars weblog. Het wordt een gezellige avond.
Morgen opnieuw vroeg op, er staat een erg zware etappe te wachten. Naar verwachting de komende dagen geen internet. Hoogstwaarschijnlijk pas over vier dagen weer in Vang Vieng.
Groet, JA

• 24 November 2011 - 17:44

Joke:

Hoi Joop en Ali, heel apart die monniken zo langs de straat, zal me er ook niet happy bij voelen.
    Zat net met Robert en Erwin naar de watervallen te kijken, geweldig mooi, de boys vertelden me al dat er meerdere watervallen zijn daar en heel mooi. Klopt dus.
    Wens jullie een goede reis op de fiets en zie de foto's over 4 dagen.
    Vele knuffels en liefs xxxx

• 24 November 2011 - 19:10

Emjo:

onwerkelijk mooi die watervallen, alsof het geshopt is! Prachtig. Veel plezier en tot snel!

• 25 November 2011 - 10:19

Wies :

he mooie foto's, vooral de bloemen zien er fantastisch uit.
    niet te veel drinken...wat drinken jullie daar? kun je het water zo uit de kraan drinken of moet je flessen kopen? hier is het de laatste dagen flink mistig geweest dus een heel kleine wereld. Jan is bezig om de winter sport vakantie te regelen maar Bert reageert een beetje te langzaam. hij heeft een plek in Italie op het oog in het dal Stelvio net onder Lech. op school gaat het niet te best met onze team manager, ga me er niet te druk meer over maken maar kan het ook weer niet over men kant laten gaan, ok kijk uit met drinken enzo en veel plezier de komende dagen. xx wies

• 25 November 2011 - 10:56

Lia:

Zo, eindelijk weer op m'n eigen stekkie. Ik had heel wat in te halen wat jullie verslagen betreft. In één woord: geweldig! Ik geniet van de verslagen en de foto's en met een beetje fantasie voel en ruik ik de hele omgeving! Wat fijn dat jullie nu echt meer tijd nemen en hebben om zo hier en daar wat langer te blijven. Moesten jullie tijdens die processie ook zo'n doekje om? Kan me voorstellen dat het ietwat een afgang was, die hele voorstelling. Schattig, dat kleine jochie en prachtig die watervallen. Ik verbaas me iedere keer wel over die afstanden die jullie afleggen! Chapeau!
    Fietse en genietse.
    Groetjes, Lia.

• 25 November 2011 - 11:43

Lidia:

Adembenemend mooi die watervallen en bloemen.
    Bescheidenheid siert de mens, maar als je helemaal niets hebt is dat niet zo gemakkelijk....

• 25 November 2011 - 12:07

Henry Bouman:

mooi om te zien allemaal! leuke foto`s

De foto`s van de tat kuang si watervallen vind ik echt supermooi!
    Hadden we dat maar in nederland!
    veel plezier nog!