Muan - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Muan - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Muan

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

20 November 2011 | Laos, Vientiane

Udom Xai, zaterdag 19 November 2011

Vanmorgen al vroeg gewekt door de dorpsradio, rond half zes. Om zes uur zijn we maar opgestaan, van slapen komt niet veel meer terecht en we hebben bovendien een lange rit voor de boeg. Bij de plaatselijke winkel inkopen gedaan en om 7 uur beginnen we te fietsen. Het is erg mistig, voor het eerst dus jackjes aan. Rond half 10 is de mist opgetrokken en in no time is het prachtig zonnig weer. We zien nu dat de natuur rondom ons wederom adembenemend is. Vandaag zijn we gefocust op het verschijnsel muan, het is tenslotte zaterdag. Mensen zitten inderdaad veel te zitten. Aanvankelijk rondom vuurtjes gestookt van de resten van maïskolven . De mensen zitten er kouwelijk omheen. Als de zon is doorgebroken zien we toch wel allerlei activiteiten. Ook hier wordt volop geoogst. In de rivier wordt gevist, gewassen en pootje gebaad. Sommigen blijven tot ver in de dag hun dikke (winter)kleren dragen. Ook de bloeiende kerstroos versterkt het wintergevoel. We zien veel jongetjes met een katapult lopen, Ali heeft om een demonstratie gevraagd. Ongelofelijk hoe behendig zij hiermee omgaan, het doet Ali aan het boek “De Vliegeraar” denken. We zien ook regelmatig spinnende vrouwen, maar hebben geen idee welk materiaal wordt gebruikt.
Wel hebben we door waar de molensteen voor gebruikt wordt, hij ziet nog wit van het rijstmeel. Dit rijstmeel wordt gebruikt om noedels van te maken. Vlak voor Udom Xai zien we een fabriekje waar rijstnoedels buiten te drogen hangen, Het is een Chinees fabriekje trouwens.
Ons onderkomen is naar Europese maatstaven. Wel fijn even tussendoor en na zo’n lange rit (bijna 100 km sterk geaccidenteerd). Er is WiFi, dus we kunnen de opgelopen achterstand in de berichtgeving inhalen. Tijdens het eten schuift een Nederlands fietsechtpaar, al in Thailand ontmoet ( die van het armbandje), bij ons aan tafel. Er worden over en weer reiservaringen uitgewisseld. We maken het niet al te laat, morgen staat er een zware rit te wachten. Volgens het boekje over gedeeltelijk onverharde wegen en veel klimwerk.
Groet, JA

• 20 November 2011 - 00:01

Joke:

Hoi Joop en Ali, vandaag voor mijn gevoel de derde keer dat ik jullie mail lees en natuurlijk ontvang. Koud he die mist, gelukkig dat je jullie jackjes mee hebben genomen. Wens jullie een hele goede reis toe en succes met de lange rit, voor mij wordt het straks bed tijd het is hier nu 1 uur en maak een lange ruk(hoop ik), geniet nog heerlijk na van de gezellige dag en mijn heerlijk champagne, mag wel oppassen dat ik niet verslaaf raak. Nogmaals vele knuffels en goede reis en liefs xxxx

• 20 November 2011 - 00:03

Joke:

Trouwens vergeten om te zeggen, dacht nl dat die noedels, gesponnen garen was, blond he xx

• 20 November 2011 - 19:59

Henk En Liesbeth:

Dag Ali en Joop,we genieten dagelijks van jullie mooie verslagen en prachtige foto's.
    Wij reizen op afstand met jullie mee.Bonne route et nous vous souhaitons que le feu continue. Jusqua la provisoir foie.

• 20 November 2011 - 21:50

Emjo:

Dag ouders, hier alles prima. Druk weekend, is weer voorbij gevolgen. Jurre heeft morgen zijn spreekbeurt en is bet nerveus...... Hij heeft goed geoefend en weet nu bijna alle over de andrias japonicus, oftewel de japanse reuzensalamander. We houden jullie op de hoogte.... Veel plezier, zite er allemaal geweldig uit! Kus van ons!