Apen - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Apen - Reisverslag uit Prachuap Khiri Khan, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Apen

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

09 Januari 2012 | Thailand, Prachuap Khiri Khan

Prachuap Khiri Khan, zondag 8 Januari 2012

De route van vandaag voert eerst 20 km door het Nationale park waar we gisteren gewandeld hebben. De omgeving doet denken aan een tropisch Lauwersmeer gebied. Ook dit gebied staat bekend om de vele vogels die hier voorkomen. Er zijn weer veel garnalenkwekerijen. Het sorteren van de garnalen gebeurt gewoon op de weg, waarna ze , verpakt in ijs, per vrachtwagen worden afgevoerd. Vlak voordat we het park uitrijden zien we een waarschuwingsbord voor apen op de weg. Even later schieten de apen links en rechts voor onze wielen weg.
Op zoek naar een koffieplek belanden we toevallig bij een in aanbouw zijnd resortje. Het blijkt eigendom van een Nederlands/Thais echtpaar. Zij vertelt dat zij na een verblijf van 10 jaar in Nederland nu 3 jaar met haar kinderen hier woont. Haar man is afwisselend 3 maanden in Nederland en 3 maanden in Thailand. De bouw wordt samen met de Thaise familie uitgevoerd. We hopen voor hen dat het gaat lukken. Helaas zien we onderweg erg veel mislukte projecten, leegstand en te koop aangeboden. Ook wordt er veel grond, pal aan het strand, te koop aangeboden.
Voor de middag rijden we de baai van Prachuap binnen. Alweer langs vele, vele apen. De apen concentreren zich op de Khao Chong Krajok, ook wel Apenrots genoemd. Dit is een losstaand bergje, uit torend boven het stadje. Bovenop staat natuurlijk weer een tempel, te bereiken via een trap met 396 treden.
We vinden weer een onderkomen met terras en uitzicht op de baai. Het stadje staat bekend om zijn seafood, een specialiteit is een visfilet, eerst een halve dag in de zon gedroogd, daarna gefrituurd en opgediend met een groene mangosalade. Heerlijk!
Na het eten het stadje bekeken, strand verkend, nog wat gezwommen en tegen zonsondergang de eerder genoemde trappen beklommen. Thailand is hier erg smal, je ziet de zon boven de bergen van Myanmar ondergaan. Het uitzicht boven is schitterend, de hele baai valt te overzien.
Groet, JA

• 09 Januari 2012 - 08:04

Joke:

Hoi, doen die apen niets?, vaak zijn ze best wel heel brutaal.
    Wat leuk om een aap in het water te zien, dacht altijd dat ze er niet zo weg van waren.
    Wat een trappen, ik zo goed kapot zijn na afloop :-) , BEDANKT VOOR HET UITZICHT, IK ZOU HET NIET HALEN :-( doei xx

• 09 Januari 2012 - 09:59

Lia.:

Ik heb zo gelachen bij het zien van al die apen! Deden ze niets, want de uitdrukking is toch:
    ' zo brutaal als een aap?' Ik heb wel eens in het oerwoud geslapen waar ook aapjes rondliepen, maar ik was doodsbenauwd dat ze onder de klamboe zouden komen!
    Wat een prachtige zonsondergang! De foto is heel mooi genomen.
    Groetjes, Lia.