Koffie - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Koffie - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Koffie

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 December 2011 | Laos, Vientiane

Tad Fane, maandag 5 December 2011

Om op het Boloven plateau te komen, gaan we vanuit Pakse 30 km klimmen. Het is een zeer geleidelijke klim naar ongeveer 1000 m hoogte. Het stijgingspercentage komt niet boven de 6%. Als we Pakse verlaten, is het toch veel drukker dan we verwacht hebben. In Laos is zondag dus nog een echte rustdag, heel anders dan in Thailand (en Vietnam, China).
Na 15 km zien we een grote fabriek in aanbouw, er wordt hier in de toekomst Lao instantkoffie geproduceerd. Het lijkt een echt Laotiaans project, Chinezen zijn geen koffiedrinkers. De Fransen hebben op het Boloven plateau de eerste koffieaanplant gedaan. Nu wordt er veel meer koffie verbouwd, er vindt kaalslag plaats. Dit is niet geheel zonder risico, er is op dit plateau een geheime oorlog tussen Amerika en Noord Vietnam uitgevochten. Hier liggen de meeste niet geëxplodeerde bommen uit de Vietnam oorlog. Op Laotiaans grondgebied.
Verderop horen we gehamer en getik. Op traditionele wijze worden messen gesmeed en vervolgens ter verkoop aangeboden. Ook zien we vrouwen rotan manden vlechten.
De koffieoogst is achter de rug en de bonen liggen nu te drogen. De kleur verandert van groen naar wit en uiteindelijk bruin. Dit proces duurt ongeveer 10 dagen. De bonen worden in grote platte manden opgeschud om ze van ongerechtigheden te ontdoen, blijkbaar een vrouwenwerkje . Daarna gaan de bonen in grote zakken (25 of 30 kg) en worden afgevoerd. We hebben dit een tijdje bekeken en met de mensen gepraat. We krijgen wel zin in een kopje koffie en stoppen even later bij een Fair Trade kleine koffieboer. Hij heeft ook een stalletje langs de weg. Heerlijke koffie, geserveerd met groene thee, ook uit deze streek.
Vroeg in de middag komen we aan bij het Tad Fane Resort, dat in een prachtig gebied aan een kloof ligt. Onze bungalow heeft uitzicht op de Tad Fane watervallen. Als we op de veranda zitten voelen we ons de koning te rijk. Nogmaals bofkonten!
Groet, JA

• 06 December 2011 - 07:40

Willemijn:

'Wat een bijzondere 5 december dag! Hier regen en storm, maar dat hoort ook wel bij het decembergevoel. Geniet verder!

• 06 December 2011 - 08:20

Joke:

Zo Joop en Ali, jullie zijn echt bof konten, wat een mooi uitzicht hebben jullie, dat is pas genieten en wij met jullie.
    Vele knuffels, ga lekker mijn bed in ben bekaf, weer druk geweest.
    Ben 2 nachtjes vrij en dan weer 6 werken, geen tijd om te herstellen en of om te schakelen, xxxx

• 06 December 2011 - 10:49

Carla En Dick Wind:

Wij hebben hier Sinterklaas gevierd (erg gezellig) maar met hagel, harde wind en natte sneeuwbuien. Jullie zijn inderdaad echte bofkonten!!!
    Groetjes,
    Dick en Carla

• 06 December 2011 - 17:05

Hilja:

Elke dag weer indrukwekkend! Geniet!

• 06 December 2011 - 21:11

Caroline :

WAUW!!!

• 07 December 2011 - 07:04

Hilda En Bert:

Hoi Joop en Ali,

Ik moest twee keer kijken op de eerste foto het rechtse meisje doet mij denken aan Hillda maar
    dat kan niet want ze zit hier toch echt naast me.
    Mooie reis en mooie foto's maken jullie ga zo door, we blijven jullie volgen .

Groetjes vanuit het koude winderige en regenachtige hagel en stormachtige Groningen
    Hilda en Bert