Sun(!)day(zer) - Reisverslag uit Tonghai, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Sun(!)day(zer) - Reisverslag uit Tonghai, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Sun(!)day(zer)

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

05 April 2010 | China, Tonghai

Tonghai, zondag 4april 2010

Voor het eerst sinds lange tijd vertrokken met een wolkenloze hemel en een stralende zon. Op het programma stond een dubbele bergetappe van ruim 80 km over de S214 naar Tonghai.
Alleen bij het verlaten van Jianshui was het druk, het maakt de Chinees niet uit dat het zondag is, er wordt gewoon doorgewerkt en de winkels zijn open. Waarschijnlijk geldt dit niet voor de rijkeren, ons hotel stroomde voor het weekend vol met Chinezen in het bezit van een auto. Later hoorden we dat maandag een “vrije”dag is: Tombsday, de voorouders worden uitgebreid eer bewezen. Het eerste gedeelte van de tocht voerde door een gebied met sinaasappel- en mandarijnenteelt, de pluk was grotendeels achter de rug. We konden nu heel goed zien dat de droogte van de afgelopen maanden enorme schade heeft aangericht, de meeste terrassen lagen er dor bij, terwijl normaal om deze tijd alles fris groen moet zijn. Zelfs een stuwmeer stond droog, de bodem was groen begroeid, er graasde vee.
De weg was van goede kwaliteit op een enkel stuk na, dit komt door werkzaamheden aan een HSL traject. Wij kruisten de bestaande, nieuwe, snelweg en de HSL in aanbouw regelmatig. De aanleg van dit spoor ziet er picobello uit, evenals de snelweg. Een groter probleem hadden we met het passeren van een brug, er was wel een omleiding (we herkenden een pijl, maar daarmee hield het dan ook op). We zagen enkele voetgangers richting brug gaan, wij er achteraan, geen onoverkomelijk obstakel, Ali werd zelfs nog geholpen door de wegwerkers.
Nu we het toch over problemen hebben: we hebben voor het eerst succesvol onze Dayzer gebruikt, een ultrasone hondenafschrikker. Ali werd op een gegeven moment achterna gezeten door twee boerderijhonden, zij richtte de Dayzer en de honden dropen af; Joop moest nog passeren en Dayzerde preventief, ook met veel succes.
Het tweede gedeelte van de tocht ging door een smal dal met diep beneden een, nu, smal stroompje. In Europa zou dit een toeristentrekker zijn, vergelijkbaar met de Zuid-Franse Gorges.
Al met al veel meer geklommen dan gedaald, we zitten al op een behoorlijke hoogte.
We blijven hier een extra dag, in de omgeving is een dorp waar nog afstammelingen leven van de Mongoolse heerser Kublai Khan, morgenmiddag naar het Xiu Shan park.

Groeten JA

• 05 April 2010 - 15:52

Harrie/ina:

de route is weer prima te volgen op earth.Dat is pas steenslag op die brug,Geniet ervan moi

• 05 April 2010 - 18:54

Joke:

Hoi Joop en Ali
    Dat is idd een hoop stenen, waar je over heen moet, was zeker even doorbijten en weer verder.
    Het ziet droog uit, je mag van ons wat regen lenen en wij wat zon van jullie, paasdagen zitten er weer op en voor mij nog 1 nacht afzien xx

• 05 April 2010 - 19:06

Hennie.M:

als je 'dayzer" en "hond" intikt bij google, dan is de eerste link die verwijst naar jullie site.....leuk!

• 06 April 2010 - 09:05

Lia:

Ben weer terug uit het zuiden,en heb weer genoten van de verslagen. Het is bijna niet bij te benen wat jullie allemaal zien en beleven! Je wordt stil van al het moois maar soms ook van de primitieve omstandigheden waar een deel van de mensheid in moet leven. Na al die reacties heb ik nu eindelijk door wat Joke, van idd, met 'idd' bedoelt. Veel plezier!