Kuieren - Reisverslag uit Jianshui, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Kuieren - Reisverslag uit Jianshui, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Kuieren

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

04 April 2010 | China, Jianshui

Janshui, zaterdag 3april 2010

Aan de hand van de Lonely Planet door de oude binnenstad gezworven. Het startpunt is de oude stadspoort. Onderweg werden we opgehouden door een traditionele voorstelling met zang en dans bij Zhu’s Garden, een residentie van een rijke familie uit de Qing tijd, nu een cultureel erfgoed van Yunnan. De bezichtiging stond op het middagprogramma. Bij de poort veel mannen met hun zangvogel(s), waarschijnlijk voor de handel. De wandeling ging door achterafstraatjes met verrassend, nauwelijks bezocht, cultureel erfgoed, zoals graanschuren, een pagode en oude bronnen. Ook weer een bezoek aan de markt gebracht, opvallend is de minder grote keus aan fruitsoorten in vergelijking met vooral Zuid-Vietnam. Wel waren er erg veel kruidenpasta’s (curry’s), vele soorten tofu en werd ter plekke pindaolie gefabriceerd.
’s Middags naar Zhu’s Garden dus, een complex van 2 ha met prachtige huizen en tuinen uit het einde van de 19e eeuw. Een steenrijke familie (handelaars in vele goederen van tin tot opium ) die uiteindelijk ten val kwam in de chaos na de revolutie van 1911.
Na dit bezoek nog wat rondgekuierd en ons verbaasd over de organisatie van arts/tandarts; net als bij ons de kapper loop je gewoon naar binnen en word je voor het oog van iedereen geholpen.
Chinezen houden niet alleen van tafeltennis, maar ook snookeren is razend populair en wordt ook op straat beoefend, op een pleintje zagen we tientallen tafels staan.
Vanuit een zonnig China wensen we jullie prettige paasdagen (valt hier niets van te merken).
Morgen gaan we weer verder (Tonghai), weten niet hoe het verder met internet gaat, publiek toegankelijk WiFi nog niet ontdekt.

Groeten JA

• 04 April 2010 - 10:54

Willemijn En Rudie:

Vrolijk pasen, nog geen paasei gezien op jullie foto's!
    Grappig van die arts en tandarts, hopelijk hebben jullie ze niet nodig!

• 04 April 2010 - 15:15

Harrie/ina:

foto's zijn erg mooi.Wilden morgen (2 de paasdag)naar Dalaas.Helaas is het weer de eerste dagen nog heel slecht.Het sneeuwde nog volop.Eerst maar een paar dagen uitgesteld.groeten

• 04 April 2010 - 15:51

Eggo:

prettige paasdagen. het ziet er bij jullie zeer indrukwekkend uit.
    hier is het regenachtig.

• 04 April 2010 - 16:16

Joke:

Hoi Joop en Ali, de kleuren zijn hier nog uitbundiger dan het laaste gedeelte in vietnam, mooi hoor, vele knuffels r e r j xx

• 04 April 2010 - 16:41

Eddy En Toos:

Niet zo gek dat je daar in Zuid-China niets van het paasfeest merkt. Die snookertafels....heel bijzonder. Onverwacht. Die tandarts waar je zo kunt binnenlopen en voor weinig geld (?) wordt geholpen, lijkt me wel wat. We blijven jullie bijzondere reis met veel plezier volgen.
    Groetjes Toos en Eddy

• 04 April 2010 - 17:25

Hilja:

fantastisch dat jullie elke dag zo uitbundig verslag blijven doen!!
    om inge te citeren "de dagelijkse soap"!!!!
    nog heel veel fiets- en ander plezier.

• 05 April 2010 - 09:50

Margreet:

en de zon schijnt hier nou eindelijk ook ! Geen buitenzitweer, maar toch..
    Prachtige verhalen, we genieten ervan.