Chinees patatje - Reisverslag uit Tonghai, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Chinees patatje - Reisverslag uit Tonghai, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Chinees patatje

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 April 2010 | China, Tonghai

Tonghai, maandag 5 april 2010

In het hotel waar we nu verblijven, keurig maar eenvoudig, is geen laundry service. Wel mochten we gebruik maken van de apparatuur van het hotel, boven op het platte dak. Het wassen, spoelen en centrifugeren ging in aparte stappen; iemand van het hotel is op deze manier de hele dag bezig de lakens en handdoeken te wassen.
Daarna op de fiets naar Xingmeng, het dorpje met nog afstammelingen (circa 4000) van Kublai Khans expeditie leger, ooit veroveraar van Yunnan. Het Mongoolse uiterlijk is duidelijk aanwezig, de traditionele kleren worden nu (dagelijks) nog alleen maar door de oudere vrouwen gedragen. De meeste huizen in dit dorp zijn opgebouwd uit leemachtige zongedroogde steen, er zijn zelfs schelpen in te vinden.
Tussen de middag in de gezellige binnenstad van Tonghai een Chinees patatje gegeten, sterk gekruide gefrituurde aardappelpartjes. Aardappelen, op verschillende manieren bereid, worden hier redelijk veel gegeten, onderweg hebben we ook gezien dat de aardappelen gerooid werden.
Daarna naar Xiu Shan park, ook een cultureel erfgoed van Yunnan, bestaande uit een parkachtig bos tegen een heuvel op, met daarin tempels, pagodes en paviljoens (Taoïstisch en Boeddhistisch). Met de aanlag van dit geheel is men al begonnen voor onze jaartelling. Elke keer opnieuw beseffen we dat we erg weinig van deze cultuur weten, die in vroege tijden al zo hoog ontwikkeld was. In het park kwamen we Albert weer tegen, een Chinees schaakspel spelend.
Albert(niet zijn echte Chinese naam) is eigenaar van een bar/eetgelegenheid, gids en privéleraar Engels. Hij sprak ons gisteren in de stad aan en nodigde ons uit voor het avondeten, daar gaan we straks dus heen.
Nog twee etappes naar Kunming, dan beginnen we aan ons vierde en laatste fietsboekje.

Groeten JA

• 06 April 2010 - 16:04

Joke:

Hallo Joop en Ali, hebben jullie geen last gehad van het Buitenlands eten? Alles wordt zo lijkt het op straat gemaakt, durfde het niet in indonesie te proeven, veel plezier en om 3 uur scheen hier eindelijk de zon en kon ik buiten zitten xx