Finish - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Finish - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Finish

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

08 Mei 2010 | China, Dali

Da Li, vrijdag 7 mei 2010

Onder een stralend zonnetje begonnen aan de laatste echte fietsetappe uit het vierde boekje. Op een paar klimmetjes na was de weg vlak en dalend. Een vrij lange, geleidelijke afdaling door een nauwe gorge. Dit was een verrassing omdat het niet in het boekje beschreven stond, alleen maar “de weg volgt de rivier”. Veel kleinschalige landbouw, vooral rijst en knoflook. Rond koffietijd, in Yunnan wordt koffie verbouwd, maar door de Chinezen niet gedronken, kwamen we in Yousuo aan. Vrijdags is hier de grootste markt van Yunnan, we hebben er een uurtje, met de fiets aan de hand,van genoten. We vonden dit de leukste markt op onze reis. Je kan het zo gek niet bedenken, of het werd hier verhandeld. Het was er bijzonder druk, uitsluitend Chinezen, veelal in verschillende klederdrachten. Bij het uitrijden van het dorpje kwamen we vele knoflook bedrijven op een rij tegen, het geurde er uitbundig.
Even later konden we kiezen uit drie wegen naar Da Li, we kozen voor de oude provinciale weg door Shaping. Daar zagen we een man bezig met het aanbrengen van een muurschildering. Net als de huizen in Tirol worden ook de Bai-huizen met landschapstaferelen verfraaid. De keuze voor de hoger gelegen weg bleek achteraf een minder gelukkige keuze, na circa 10 km, direct na Zhoucheng, was de weg volledig opgebroken. We hebben tot Da Li, 20 km, over gravel, steenslag en soms door stofwolken gereden. Wel hadden we een goed uitzicht op het ErHai meer en er was nauwelijks verkeer. De bedoeling is dat er een snelweg wordt aangelegd naar Li Jiang, we hebben bijna geen werkzaamheden gezien, dus wanneer het klaar is…? Vlak voor de beroemde drie pagodes was er een stuk klaar, een 8-baans weg plus zijstroken en ook nog een brede middenberm, gevuld met bloemen. In Da Li hebben we ons weer geïnstalleerd bij de Bai familie en werden hartelijk ontvangen, we kregen zelfs een lekker broodje aangeboden voor de lunch.
Plannen gemaakt voor de komende dagen. Als het weer goed is, vanmiddag heeft het geruime tijd geregend, willen we morgen per fiets, zonder bepakking, naar Weishan (70 km), daar overnachten en dan zondag weer terug naar Da Li.

Groeten JA

• 07 Mei 2010 - 23:46

Joke:

He Joop en Ali, zit net achter mijn mail op mijn werk en zie dat jullie net een mail verzonden hebben, zal het nu gaan lezen en wacht op de foto's? veel plezier nog het is nu aftellen geblazen xx Joke

• 07 Mei 2010 - 23:50

Joke:

Wat leuk de foto's komen er nu aan en wat een kunstwerk met penseel, nogmaals succes en veel plezier en nu wel de juiste weg kiezen xxxx
    Ik ga weer aan het werk

• 08 Mei 2010 - 11:03

Dick En Carla Wind:

De laatste week gaat al in! Heel hartelijk dan voor alle leuke reisverslagen en prachtige foto's. Wij hebben ervan genoten. Nog heel veel plezier en wij wensen jullie een hele goede terugreis.

• 08 Mei 2010 - 13:24

Hans En Toos:

Wat een geweldige ervaring moet dit voor jullie geweest zijn en wat hebben we genoten van de prachtige verhalen en de geweldige mooie foto's. We vonden het erg leuk en interessant om op deze manier met jullie mee te reizen. Veel dank daarvoor. Geniet nog van de laatste dagen en een hele goede reis terug naar huis. Liefs van Hans en Toos.

• 09 Mei 2010 - 13:51

Margreet:

ciao Joop en Ali,

Net terug uit een zonnig Italie. Weer veel meegemaakt, maar dat hoor je nog wel. Ik vind het geweldig dat jullie deze fietstocht volbracht hebben, ikzelf word al moe van een trap oplopen, ha, ha. Geweldige verhalen. Zien er naar uit alles persoonlijk te horen !
    liefs, Jan en Margreet

• 09 Mei 2010 - 15:09

Lia:

Lieve Ali en Joop, heel erg bedankt dat we mee hebben mogen genieten van jullie reis.Fijn, dat jullie de tijd hebben genomen voor al die prachtige verslagen en foto's! Achter de computer een ervaring op zich. Geweldig dat jullie het er zo afgebracht hebben!
    Nu de laatste etappe nog.
    Good luck!
    Veel liefs, Lia.

• 09 Mei 2010 - 17:42

Liesbeth En Henk:

Geweldige verslagen van jullie reis en schitterende foto's We genieten er van.