Maulidur Rasul - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Maulidur Rasul - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Maulidur Rasul

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Februari 2012 | Maleisië, George Town

George Town, zondag 5 Februari 2012

De eerste 30 km vandaag rijden we door de rijstkom van Maleisie, rechte weg, vlak landschap met gele stoppels, de rijst is geoogst. De enige uitzondering in dit vlakke gebied is de Gunung Jerai, 1217 m hoog, oprijzend als een soort Mont Ventoux in dit landschap. We rijden regelmatig langs betonnen gebouwen, met systematisch aangebrachte gaten erin, lijken op silo’s en hebben een toegangsdeur, geen ramen. Wij zijn intussen op de hoogte gebracht van de functie van deze gebouwen, voor de liefhebber( en degene die niet van winterpret houdt) een nieuwe RaRa, nu met detailfoto.
We drinken in Yan een kopje koffie en een jonge dame, goed Engelssprekend, helpt bij het bestellen. Zij komt bij ons zitten en we hebben een leuk gesprek, zij is politieagente en heeft net een 24-uurs dienst erop zitten. Zij is samen met een paar mannelijke collega’s. Ze gaan iets eerder weg dan wij en als we willen betalen blijkt dat het groepje voor ons betaald heeft. Gastvrijheid! Ook onderweg ondervinden we gastvrijheid, men roept ons regelmatig toe:”Welcome in Malaysia”. Na 60 km steken we met een klein bootje een brede riviermond over. Het bootje heeft een laag vast dak, alle bagage moet van de fiets en de fietsen komen plat op de bodem te liggen. Wij erbij en de boot is vol.
Onze pauzes zijn kort, eten en drinken en weer verder, het is erg warm. Je kunt maar het beste op de fiets zitten met een lekker rijwindje.
Na bijna 100 km zijn we al om half 2 bij de ferry naar George Town (Penang). Eerst worden auto’s ingeladen, daarna mogen de brommers en wij een plaatsje zoeken. Dat wordt lekker proppen.
Via Little India en een stukje China Town komen we bij ons hotel, wat we tot nu toe zien is bijzonder sfeervol, we denken het hier probleemloos een paar dagen vol te houden.
We gaan eerst een biertje drinken in een plezierig ogend Chinees cafeetje, alcohol (bier) is niet overal
verkrijgbaar. We willen net gaan zitten als Alex en Wilma langslopen, ze komen erbij en Alex vertelt verder over zijn belevenissen en plannen. Deze zijn heel bijzonder, zo heeft hij met 2 vrienden op een supersonische waterfiets van Athene naar Amsterdam getrapt, 4500 km., zie vooral de site www.bikingtheocean.com voor zijn avonturen.
We zitten precies in het juiste weekend in George Town, vandaag vieren de moslims Maulidur Rasul, de geboortedag van de profeet Mohammed, morgen vieren de Chinezen de laatste dag van hun Nieuwsjaars periode en het Thaipusam festival voor de Hindoes is intussen ook begonnen. Tegen het eind van de middag zien we de parade van de moslims, opvallend is dat veel groepen een spandoek dragen met de boodschap: Islam is a Religion of Peace, een duidelijke boodschap lijkt ons.
Groet, JA

• 06 Februari 2012 - 08:05

Joke :

Hallo Joop en Ali, zou niet weten wat het is?, maar duik lekker mijn bed in, ben moe doei doei xx
    Trouwens mooie agent.

• 06 Februari 2012 - 09:19

Eggo:

zijn het geen silo,s ?om de rijst te drogen,en de gaten in de muur om een lucht stoom op gang te bringen?
    wat een heerlijk leven hebben julie.
    met groningen +_
    40 graden verschil maar heerlijk schaatsweer. [dit is vannacht.]

• 06 Februari 2012 - 11:34

Lia:

Ik ben te rade gegaan bij het Tropenmuseum en het is inderdaad een rijstsilo. Die duiven zitten niet voor niks te koeren en te loeren!
    Het is genieten van alle verhalen met de foto's erbij. Sommige hoofddoekjes zijn echt mooi en de dames maken er ook wat van. Zoals wij een leuke ketting omdoen, dragen zij een mooie hoofddoek, lijkt het wel. En ja, wat eronder zit is natuurlijk ook beeldschoon.
    Die afstanden die jullie afleggen, petje af!
    Groetjes, lia.

• 06 Februari 2012 - 11:36

Lia:

Sorry, het zijn geen duiven!