Alor Setar - Reisverslag uit Alor Setar, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Alor Setar - Reisverslag uit Alor Setar, Maleisië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Alor Setar

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

04 Februari 2012 | Maleisië, Alor Setar

Alor Setar, zaterdag 4 Februari 2012

We lezen op de site van Johan en Gerda dat zondag a.s. het een speciale feestdag is en tot en met dinsdag feest voor de Indische Hindoe bevolking. Dat betekent weer volle of gesloten hotels, dus maar even gebeld met het resort dat we voor zondag gepland hebben. Vol! We besluiten weer twee etappes te combineren en in een keer door te rijden naar Georgetown (Penang). Hier hebben we al gereserveerd vanaf maandag. Bij navraag blijkt dat ze zondag volgeboekt zijn. Op advies van onze kinderen logeren we een nacht in het Banana Boutique Hotel, hier is nog plaats.
Na al het geregel is het al 11 uur als we op pad gaan. Maakt niet uit, het leven komt hier laat op gang, de meeste winkels openen niet voor 11 uur. Eerst maar eens koffie drinken, blijkt nog gesloten. We bezoeken vervolgens de Zahir moskee. We zijn de enige bezoekers, worden vriendelijk ontvangen en krijgen een traditionele jas omgehangen. Ali drapeert haar multifunctionele stranddoek nu als doek om haar hoofd. Het interieur van deze moskee is vergeleken met die van b.v. Istanbul, nogal sober. De aanwezige medewerkers geven ons spontaan enige uitleg en zijn zeer trots op de enorme massief teakhouten deuren. Deze moskee, uit 1912, staat bekend als een van de grootste en mooiste van Maleisië.
We lopen door naar het toeristeninformatiecentrum, gesloten! We beginnen er al een beetje aan te wennen. Als iets open is, zijn we blij verrast. Een “Security” medewerker vraagt of hij kan helpen, het bureau is zondag ook dicht (feestdag), waarschijnlijk maandag weer open. De laatste stadsplattegrond is helaas vergeven aan een Italiaanse toerist. Geen nood, we redden ons wel, vinden een goed koffie adres, eten er een lekker stuk taart bij, ernaast ligt de grootste shopping mall van de stad. Ali kijkt met plezier naar de modieuze creaties van hoofddoekjes. Ali vraagt zich af waarom niet-Moslima geen modieuze doekjes zouden kunnen gebruiken als accessoire, zeker nu het zo koud is (bij jullie wel te verstaan).
We scoren nog wat hemdjes en T-shirts en verdiepen ons na de lunch in de geschiedenis van het sultanaat van Kedah. Alor Setar is de hoofdstad van deze staat, de sultan heeft hier zijn paleis. Maleisië bestaat uit 13 staten en 3 territoriale gebieden, 9 van deze 13 staten zijn een sultanaat. Uit de 9 sultans wordt steeds een van hen benoemd tot koning, met een ceremoniële functie. De benoeming geldt voor een periode van 5 jaar, de volgorde van opvolging staat vast. Volgens ons een elegante oplossing die niet tot onderlinge ruzie leidt. Dit jaar is de sultan van Kedah benoemd tot koning, voor de tweede keer in zijn leven, hij is al sinds 1958 sultan van deze staat. We bezoeken het Muzium di Raja, het Koninklijk museum en lopen langs de Balai Seni Negeri, het gerechtshof uit de Britse koloniale periode en nu Kunstmuseum, de Balai Besar Koninklijke Audientie Hal en de Balai Nobat een achthoekige toren, daar liggen de traditionele instrumenten van het Royal Orchestra welke uitsluitend gebruikt worden voor ceremoniële gelegenheden. Als laatste bezoeken we een Hindoe tempel, die vanwege renovatie ingepakt is in een soort noodgebouw. Wat we er van zien is al even barok als de godsdienst zelf lijkt.
De dag vliegt voorbij en heeft ons veel indrukken opgeleverd over Maleisië, kortom een goed besluit om hier een dagje te blijven. We hebben nog niet alles gezien, zoals de Chinese wijk, musea in de buurt en de Menora Alor Star, op de Petronas-towers in Kuala Lumpur na , de hoogste toren in Maleisië.
We gaan nu eten bij een Chinese food court en morgen verder naar Georgetown.
Groet, JA

• 05 Februari 2012 - 07:45

Joke:

Hoi Joop en Ali, het staat er weer gekleurd op. Als je nog reserve onderdelen nodig hebt, krijg je nu je kans :-) Vele knuffels en veel plezier xx, ik duik mijn bed in.
    Buiten iets minder koud dan gisternacht toen heeft Erwin nog -22 gemeten, maar goed een verschil van 50 graden, ik wist het wel, doei doei

• 05 Februari 2012 - 08:19

Emjo:

Leuk het banana boutique! Ole vraagt of je dan wel naar de karpers gaat kijken.....wij lagen op de 1e rechts aan de voorkant. Vraag of je ook op de 1e mag slapen.....is echt heel mooi. Vergeet niet om juist daar een vers fruitsapje zonder suiker te drinken. Veel plezier!!

• 06 Februari 2012 - 08:25

Hilja:

Volg jullie nog elke dag, wat een heerlijk idee, fietsen in korte broek! En al die fantastische ervaringen. Geniet van het laatste stukje. Groetjes!!