Naar de kust - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar de kust - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar de kust

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 December 2011 | Thailand, Bangkok

Chao Lao Beach, vrijdag 30 December 2011

Woensdagavond in het restaurant van ons hotel waar het leuke stel, Gerda en Johan dus, ook logeren, samen geborreld en gegeten. Het was weer heel gezellig. De volgende ochtend, donderdag, zwaaien ze ons uit, zij gaan met de bus naar Bangkok, wij gaan langs de Cambodjaanse grens naar de oostkust van Thailand.
De kust hier is naar verluid ongerept en bij de Thai bekend om de “sea food” restaurants. Vanaf Aranya Prathet is het ongeveer 200 km tot deze kust. De reis staat dus in het teken van verplaatsing naar de kust.
Het eerste gedeelte van de route is net als in Cambodja vlak met veel rijstvelden. Toch is het landschap veel aantrekkelijker door het vele groen van de bomen en struiken. We zien zelfs zonnebloemen. Wat we ook zien zijn bij elk kruispunt een militaire controlepost, het wapen voor de borst. Thailand en Cambodja hebben al geruime tijd een grensconflict over het tempelcomplex Preah Vihear. Ook wij zijn gewapend, maar dan tegen acties van vervelende Thaise honden. Toch vreemd, in Laos en Cambodja zijn de honden zo mak als lammetjes. Zijn ze hier beter doorvoed en daardoor meer energie?
Halverwege de dag rijden we het karstgebergte in. Het gebied staat bekend om de grotten en watervallen, maar dat geloven we wel. Watervallen genoeg gezien en we zijn geen grote liefhebbers van grotten. We overnachten in een vreemdsoortig resort, erg groot, bungalows rond een grote vijver, een driving range, uitkijktoren, planetarium en museumpje. Maar geen zwembad , wel golfbuggy’s waar het personeel in rond rijdt. Wij hebben er prima geslapen.
Vandaag, vrijdag, verder op weg naar de kust. We combineren twee etappes, net als gisteren. Samen 200 km en dan zien we: Zee, Strand en Palmen. Het uitzicht is boven verwachting, geen mens op het strand.
Onze fietsroute loopt kilometers langs het strand en aan de andere kant van de weg garnalen kwekerijen.
En inderdaad, we zien veel visrestaurants. Tegen half twee zien we een tiental bungalows pal aan de zee gelegen. Er blijkt voor één nacht een bungalow vrij te zijn. Het lijkt wel een paradijsje. Op het strand geen verkopers, ligstoelen, parasols of wat dan ook. Alleen een lokale visser, bezig netten uit te zetten. De Thaise buren gaan niet in zee zolang de zon schijnt, we hebben het rijk alleen. Alweer bofkonten!
Duidelijk dat onze avondmaaltijd op sea food is gebaseerd, prawns, shrimps en crabmeat. Heerlijk, we hebben onze vingers nog.
Morgen gaan we naar Ban Phe, in het luxe guesthouse is alleen nog maar een suite beschikbaar. In eerste instantie kunnen we daar niet terecht, maar door annulering is de suite vrijgekomen. Niet onze eerste keuze, maar toch wel weer leuk. Het restaurant is een van de beste van de omgeving. Oudjaarsavond is er een party, we zijn benieuwd.
Dit stukje typen we met op vijf meter afstand ( het wordt nu eb) het geluid van de golven. Het terras is twee meter boven het strand gebouwd. Onze buren steken alvast wat vuurpijlen af.
N.B. De oplossing voor het “ Ra Ra wat is dit” geven we nog niet, we wachten nog wat meer reacties af, lees ook de hint.
Groet, JA

• 30 December 2011 - 15:08

Harrij/ina:

Heb je al gevist?

• 30 December 2011 - 15:09

Carla En Dick Wind:

Ha... ik ben weer eens de eerste. Ik weet de oplossing van jullie "prijsvraag" niet hoor, maar wil jullie graag een leuk uiteinde en vooral goed begin van 2012 wensen.
    Groetjes,
    Dick en Carla

• 30 December 2011 - 15:10

Carla Wind:

Harrij en Ina zijn me net een slag voor zie ik nu

• 30 December 2011 - 18:04

Thom Bulthuis:

Joop en Ali,
    Mijn oplossing voor het "Ra ra, wat is dit": Vliegende insecten worden aangetrokken door de brandende
    TL-lamp. Ze botsen tegen het plastic of golfplaat, vallen in het water en verdrinken.
    De volgende dag worden ze er uit gevist, gefrituurd of gebakken en opgegeten.
    Het water in het bakje is waarschijnlijk aangevuld met een kruidig mengsel, wat niet alleen verdovend werkt maar ook het geheel wat smakelijker maakt.

Een hele goede jaarwisseling gewenst, ook namens Hannie.
    Groet,
    Thom.

• 30 December 2011 - 22:44

Joke:

Hallo Joop en Ali, ik doe niet mee met RA RA RAAR maar ben blij dat jullie zonnebloemen tegen bent gekomen, nu weet ik dat jullie aan mij denken ;-)
    Het is trouwens op die manier wel een broedvijfer voor insecten die ze dan kunnen doden en voorkomen dat de insecten naar de gewassen trekken..
    Vele knuffels en ook hier zijn al wat vuurpijlen en grondvuurwerk door Robert en Erwin op Richard zijn verjaardag aangestoken, ze hebben vuurwerk bij de lydel in duitsland gehaald, mooi vuurwerk en stukken goedkoper. Vele knuffels en een gezond en gelukkig nieuw jaar.
    Ben benieuwd hoe het daar gevierd gaat worden. xx

• 31 December 2011 - 09:38

Henny En Carolien:

ik denk dat de insekten die naar beneden vallen aas is voor een ander dier dat ze eten . deze komt namelijk niet meer uit het water of de teil. wat is de prijs als we het goed hebben ???????????? een dag op visite bij jullie in thailand???????????
    ALVAST EEN GELUKKIG NIEUWJAAR EN EEN GEZOND 2012.
    jullie broertje proost xxxx

• 31 December 2011 - 10:04

Lidia:

Hoi,hoi, ontdekkingsreizigers,
    Ik wil jullie hierbij een heel goed, gezond, relaxed en liefdevol 2012 wensen, vol met nieuwe ontdekkingen----
    Wat jullie raadsel betreft...geen idee. Een soort van recycling van het een of ander?? of afvalzak?
    groet je

• 31 December 2011 - 13:15

Marga Hesseling:

voor 2012 wensen wij jullie gezondheid en veel reisplezier toe. We genieten van jullie reisverhalen!
    Een geode jaarwisseling en tot ziens in 2012.

Hartelijke groet,
    Henk, Marga, Marije en Pim

• 31 December 2011 - 13:38

Emjo:

Volgens erik een algenkweekbak.... Ole denkt een irrigatiesysteem, een projectiescherm, jurre een vliegenvanger en ik.... Geen idee, alvast gelukkig nieuwjaar xxxxxx

• 31 December 2011 - 13:58

Edmund En Jopie:

Een gezellige jaarwisseling gewenst en een gezond 2012, met veel fietsplezier!

• 31 December 2011 - 16:24

Willemijn:

Geen rijst voorkweken dus. Een nieuwe poging: ik denk, dat ze er insekten mee vangen, die ze zelf opeten!
    Een goed uiteinde en een og beter begin van 2012. Dat gaat jullie wel lukken.