Big Circuit - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Big Circuit - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Big Circuit

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

26 December 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Siem Reap, zondag 25 December 2011

Donderdag verlaten we om 9 uur per bus PP. Onze fietsen kunnen weer keurig rechtop in het bagageruim staan. Er gaan zelfs een motor en 2 brommers mee. Bij het verlaten van de binnenstad zien we aan de rivieroevers een langgerekte krottenwijk ontstaan. Op de heenweg is ons dit niet opgevallen, we hadden de aandacht bij het verkeer nodig. Om half vier rijden we het busstation van Siem Reap binnen . Lotus Lodge ligt aan de rand van Siem Reap, de weg er naar toe is niet geasfalteerd, men is wel bezig de weg te verbeteren. De Lodge zelf is prima, een klein resort met een groot zwembad!

Vrijdag gaan we vroeg op pad naar de entree van het Angkor tempelcomplex. We kopen een 3-daags toegangsbewijs. Het complex is dusdanig groot dat het per Tuk Tuk, bus, auto of fiets verkend moet worden. In het gebied( >300 km²) bij Siem Reap, staan meer dan honderd tempels. Deze zijn gebouwd tussen de 9e en 13e eeuw. De belangrijkste god-koningen van het Khmer-rijk stichtten een eigen tempelcomplex, waar omheen een stad ontstond. Het Khmer-rijk besloeg op het hoogtepunt van zijn macht een groot gedeelte van Laos, Thailand, Vietnam en heel Cambodja. In Angkor leefden toen 1 miljoen mensen, ter vergelijk: Londen had toen 50000 inwoners.
Het is duidelijk dat we niet alle tempels/complexen kunnen bezoeken, we besluiten daarom de uitgezette routes te volgen: de “Big Circuit” (40 km) en de “Small Circuit” (15 km) en een tour ( 70 km) naar een verder afgelegen tempel. Opmerkelijk is dat Angkor in het begin van de 20 ste eeuw herontdekt is door een Fransman. Het bestaan van het Khmerrijk en de tempels was wel bekend, maar in de vergetelheid geraakt, mede doordat in de loop der eeuwen het oerwoud de tempels overwoekerde.
Het geheel is zo overweldigend, dat de beschrijving van onze indrukken een boekwerk zou opleveren. Ook het aantal foto’s is dermate groot, dat we slechts een glimp kunnen laten zien van wat we mooi vonden. Het grote, in de vorm torens en enorme beelden imponeert, maar ook het kleine, de details van een reliëf zijn indrukwekkend. Zelf hebben we ons kunnen oriënteren met de beschrijving uit de Lonely Planet en met de website www.theangkorguide.com.
Angkor is het hart en de ziel van Cambodja, de tempels van Angkor zijn een bron van inspiratie en nationale trots voor alle Khmers, die hun leven weer proberen op te bouwen na de traumatische jaren van terreur. Het silhouet van Angkor Wat is niet voor niets opgenomen in de nieuwe Cambodjaanse vlag.
De tempels die wij bezocht hebben zijn:
Dag1- Prasar Kravan- Banteay Kdei- Sras Srang- Pre Rup -East Mebon – Ta Som- Neak Pean en Preah Khan.
Dag2-Ta Prohm- Angkor Thom, waaronder Phimeanakas en Bayon- Angkor Wat.
Dag3- Banteay Srei
Op de terugweg van Banteay Srei naar Siem Reap hebben we het Landmijn museum bezocht. Dit museum is opgericht door een vroegere kindsoldaat van de Khmer Rouge, later overgelopen (nog steeds een kind) naar het bevrijdingsleger. Na 1980 is hij zich gaan bezig houden met het opruimen van landmijnen en andere niet geëxplodeerd wapentuig. In het museum wordt haarfijn uitgelegd wie, wanneer, waar en waarom explosieven heeft achtergelaten op Cambodjaanse bodem. Nog steeds vergen landmijnen vele, onschuldige slachtoffers. De inkomsten van het museum wordt vooral gebruikt voor slachtofferhulp en hun kinderen een goede opleiding te geven.
Onderweg, op eerste Kerstdag, komen we alsnog in Sinterklaas stemming: men maakt en verkoopt langs de weg een soort borstplaatjes gemaakt van palmsuiker. Heel lekker.
Kerstgroet, JA

• 26 December 2011 - 02:49

Joop En Ali BoumanSchuil:

Alweer een lachebekje...???
    Dit zijn de foto's van dag 1. De rest volgt in twee delen, het is een een tijdrovend, maar wel een plezierig uitzoekwerkje (nagenieten).

• 26 December 2011 - 08:55

Joke:

Joop en Ali, ik ben helemaal niet zo'n cultuur liefhebber, maar wat jullie me nu allemaal hebben laten zien, wil ik zo in een vliegtuig stappen en naar jullie toe komen.
    Wat ongelooflijk mooi is dat daar en wat een geluk dat die fransman dit allemaal opnieuw ontdekt heeft. Ook al zitten we dan achter het glas(koud buiten en nat)we genieten met jullie mee.
    Wat is er mis met dat lachebekje? een foutje?, maakt het nog vrolijker ;-) doei he xxxxxxxxxxxxxxxx

• 26 December 2011 - 09:17

Henny En Carolien:

onvoor stelbaar dat ze dat allemaal konden maken. super mooi al die foto,s. kan me voorstellen dat je moeite hebt om uit te zoeken welke foto,s je ons wilt laten zien. groetjes en nog een fijne kerstdag. je broertje x x