Spider City - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Spider City - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Spider City

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

18 December 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Skun, zaterdag 17 December 2011

Gisteravond, na het eten, bezig geweest met het proberen te reserveren van hotelaccomodatie in Phnom Penh en Siem Raep (Angkor Wat). Het begint tegen de kerst en jaarwisseling te lopen, voor Cambodja de top van het seizoen. Siem Raep lukt direct, Phnom Penh levert meer problemen. We willen 4 nachten in de hoofdstad doorbrengen, aaneengesloten in hetzelfde hotel is een probleem. We besluiten om zaterdag eerst het verblijf in Phnom Penh te regelen, Kampong Cham verder te bekijken en ’s middags naar Skun te fietsen. We kunnen dan zondag rustig de laatste 80 km naar PP fietsen, zeker wanneer we weten waar we naar toe moeten. Ter plekke zoeken, in een miljoenenstad, lijkt ons niks.
Vanmorgen, met Lonely Planet, Internet, websites en telefoon, het accomodatieprobleem te lijf gegaan. We stellen onze eisen bij en laten het zwembad vallen. Die hebben we in Siem Raep wel. Het lukt ons nu vrij snel een op het oog prima hotel te vinden en vast te leggen.
We gaan ontbijten in een restaurantje, waar kansarme meisje de mogelijkheid krijgen het horecavak te leren. Het geheel wordt gemanaged en gesponsord door Australiërs. Van hen horen we dat het de moeite waard is de afbouw van de bamboebrug te bekijken. Deze brug verbindt een eilandje in de Mekong met het stadje. In de natte tijd is de brug afgebroken, de verbinding wordt dan door een pontje verzorgd. In de droge tijd wordt deze brug weer aangelegd, hij is nu bijna klaar.
Na de lunch fietsen we 50 km naar Skun, de spinnenstad. We hebben gelezen dat gefrituurde vogelspin een plaatselijke specialiteit is. Men vangt deze spinnen in de iets verder gelezen grotten. Op de markt worden ze verhandeld en bereid. Dat willen we wel eens zien. Ali krijgt bij de gedachte alleen al kippenvel. Nadat we aangekomen zijn en een douche hebben genomen, gaan we de markt op, fototoestel in aanslag. We zien veel, maar helaas?/gelukkig? geen enkele spin. Naar verluid is men deze spinnen gaan eten tijdens het schrikbewind van de Rode Khmer bij gebrek aan voldoende voedsel.
Skun ligt op een knooppunt van wegen naar Phnom Penh, Siem Reap en Noord Cambodja. Het is er levendig. Het vervoer van personen is een verhaal apart. Mensen zitten overal op, in, achter of hangen aan de zijkant van voertuigen. Alleen onder hebben we nog niet gezien. Met eigen ogen kunnen zien dat er wel 20 meisjes in een minibusje gaan.
Groet, JA

• 18 December 2011 - 10:00

Willemijn :

Ha, op deze zondagochtend ben ik blijkbaar de eerste die jullie verslag leest (of in ieder geval, die erop reageert!). Zo'n spin lijkt mij wel spannend om te proberen! Sprinkhanen en maden vond ik best te eten namelijk. Veel plezier verder, dat gaat zeker lukken.

• 18 December 2011 - 12:20

Joke:

Hoi Joop en Ali, die spinnen sla ik graag over, net als Ali, maar het scooterrijden met veel erop is een uitdaging volgens Erwin. Ze hebben wel eens met een groot aantal op de scooter van Erik Kapma gezeten, zowel op het stuur als op de zij stukken en natuurlijk achterelkaar en nog rijden ook hihi, had het graag willen zien.
    Ongelooflijk dat je op zo'n pontje kunt lopen, knap hoor, lijkt wel een "overlevingstocht".
    Wens jullie veel plezier in die MILJOENEN stad, xxxx