Subtropisch - Reisverslag uit Binchuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Subtropisch - Reisverslag uit Binchuan, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Subtropisch

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

13 April 2010 | China, Binchuan

Binchuan, dinsdag 13 april 2010

Rond negen uur vertrokken op weg naar Binchuan. We hadden de keuze uit twee routes: met de fiets op de boot over het Erhai meer of over land via Xiaguan (Dali new city) er omheen. Aan de overkant van het meer moesten de fietsen en bagage apart bij een tempel vele trappen op. We trappen liever op de fiets dan de fiets op de trappen, bovendien hebben we voorlopig tempels genoeg gezien. In het eerste gedeelte na Xiaguan moest er redelijk geklommen worden, eerst langs het vliegveld van Dali (2139 m), dan weer dalen om vervolgens weer een pasje te moeten nemen (2178 m). Voor de tweede klim een colaatje gedronken en nog een Chinees/Hollands gesprek met een tevreden roker gehad. De afdaling was super, ongeveer 20 km naar circa 1500 m, over een hele goede, rustige en brede weg. Daarna nog 20 km door het brede dal, dat opvallend veel warmer was. De vegetatie is subtropisch, we zagen erg veel aanplant van jonge wijnstruiken, een agricultuur die sterk in opkomst is. Verder op zagen we mandarijnen-boomgaarden, omzoomd door bloeiende cactussen. We wisten wel dat China een grote knoflookexporteur is, we zagen nu hoe de verwerking plaatsvindt, haast allemaal handwerk.
Via een heuse tolpoort, waar niemand tol hoefde te betalen, reden we Binchuan binnen. Een typisch Chinees plaatsje, moderniteit en oude gewoonten gemixt, we hebben geen modern openbaar vervoer gezien, maar wel veel tuktuks, veelal bestuurd door vrouwen.
In dit stadje voelen we ons, op een leuke manier, weer Aliens, veel spontane begroetingen en af en toe een Chinees praatje.
Waar in Vietnam mondkapjes worden gebruikt om de huid blank te houden, gebruiken de Chinese vrouwen een veel beter alternatief voor het benauwde doekje: een enorme zonnebril-gelaatsklep, Ali heeft één gepast, maar niet gekocht. Ze hoeft geen wit koppie.
’s Avonds een beetje voor de buis gehangen en naar CCTV9 gekeken, een EngelstaligeChinese zender met nieuws, veel documentaires en cultuur.
We hebben trouwens Internetaansluiting op onze hotelkamer, morgen zeker niet.

Groeten JA

• 13 April 2010 - 14:12

Harrie/ina:

nou zo,n zonnescherm lekker incognito
    we genieten elke keer weer met jullie mee alleen op een verre afstand zo hebben we ook een idee hoe het allemaal is wij genieten hier van de zon en het skien en opa is weer bijgetrokken maar hij blijft bij z,n standpunt dat we moeten komen als de andere kampeerders er ook zijn hahahah harrie zij dat we dat niet van plan waren
    nog veel plezier en laat ons meegenieten van al het moois
    jammer dat we niet mee zijn gegaan

liefs en voorzichtig afdalen he

• 13 April 2010 - 14:50

Joke:

hoi vakantiegangers, zie dat alles goed gaat, hier ook en de zon schijnt, wij gebruiken geen kleppen, maar genieten er van, vele knuffels en groetjes xx

• 13 April 2010 - 16:55

Jopie:

Hoi Ali en Joop!

Jullie genieten maar een eind weg (heerlijk toch!), ik zit vanavond (dinsdag) en morgenmiddag op school voor de 10 min. gesprekken. Magnetronmaaltijdje en nog geen lentezonnetje gezien... Heb jullie website even aan paar collega's laten zien: zo kun je dus ook door de tijd komen. Heel veel plezier verder!!!
    groeten uit Gravenburg.

• 13 April 2010 - 21:50

Margreet:

ben erg benieuwd naar de verhalen over de knoflookverwerking. Leuk ! Die kap staat Ali niet ! gewoon een creme gebruiken.

• 14 April 2010 - 13:06

Lia:

Wat een mooi plaatje van die oude Chinees!
    't Zal wel aan mij gelegen hebben, maar ik rook die knoflook gewoon!
    Gelukkig hebben we hier geen oog-neus-mondkleppen voor, dan moest er weer een partij opgericht worden!
    Voorzichtig met de afdalingen hè. Veel plezier!