Af- en opgeknapt - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Af- en opgeknapt - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Af- en opgeknapt

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

12 April 2010 | China, Dali

Dali, maandag 12 april 2010

Wekenlang uitsluitend local- en streetfood gegeten en geen enkel probleem ondervonden. Dan eet je één keer Western food en jawel hoor, Joop de volgende dag met maag- en darmproblemen opgezadeld. Ali had nergens last van, de boosdoener was dan ook volgens ons de tonijn op de pizza van Joop. Goede les geleerd, houd je bij het gebruikelijke aanbod van de streek (Chinese patat is bv ook local food). Joop het grootste deel van de dag op bed/toilet doorgebracht, dit gaf Ali een uitgelezen mogelijkheid om rustig te gaan winkelen. Helaas is Ali’s maat, ondanks verdwenen kilootjes, hier niet aanwezig in de winkeltjes. In de omgeving van het stadje nog wat rondgefietst en verder eindelijk tijd gevonden om wat te lezen. Voor de Bai-familie een grote bos bloemen gekocht, de helft van de bos moest op onze kamer komen te staan, dat is dan ook gebeurd.
Vandaag, Joop weer redelijk opgeknapt, na een voorzichtig ontbijtje, de fiets gepakt en naar de drie pagodes gefietst, samen met de oude binnenstad de belangrijkste toeristische attractie. Ook op maandagochtend stond de parkeerplaats al weer vol met bussen. Wij zijn doorgefietst naar de pagode van de Hongsheng tempel, dit complex is vervallen en staat op de nominatie voor restauratie. We mochten het terrein eigenlijk niet op, maar kregen toestemming om enkele foto’s te maken, geen mens te zien alleen spelende eekhoorntjes, prachtig.
Een andere attractie is het nabij gelegen Erhai meer, het op 7 na grootste binnenmeer van China, liggend op bijna 2000m. Dat viel ons wat tegen, er loopt geen weg direct langs het meer en ook geen dorpjes met een “boulevard”, oorzaak de 18 riviertjes die van de Cangshan-mountain ( 19 toppen boven 3500 m, met als hoogste meer dan 4000m) in het meer stromen. Het genieten van een consumptie aan de waterkant kon dan ook niet doorgaan. Besloten enkele inkopen te doen bij de super in de hoofdstraat en te lunchen op ons galerijtje. Op weg naar het hotel passeerde een rouwstoet, waarbij het in onze ogen niet erg verdrietig toeging, felgekleurende kransen van papier, muziek en er werd een zeer lang doek meegedragen. Het zal met het reïncarnatiegeloof van het Boeddhisme te maken hebben.
Morgen trekken we weer verder, de komende etappes zijn allemaal bergetappes met veel klimmen en dalen. Van andere reizigers gelezen dat Internet in de komende dagen niet of moeilijk beschikbaar zal zijn, zeker het plaatsen van foto’s is bijna onmogelijk.

Groeten JA

• 12 April 2010 - 10:52

Lia:

Dacht eerst dat het een paar futuristische flats waren in Dali, maar het bleken pagodes. Joop, weer helemaal opgeknapt? Lastig hoor, de race van Le Mans. Ik verbaas me steeds over dat "even hier naar toe en even daar naar toe" van jullie. Ondertussen kilometers fietsen!
    Veel sterkte voor de komende etappes!

• 12 April 2010 - 12:02

Harrij/ina:

Vanmorgen geskied met mooi weer.Als Joop in het zadel blijft zitten is er niets aan de hand.Harrij's vind je overal.Genieten XXX

• 12 April 2010 - 12:12

Stefan:

weer verborgen talenten van me vader en dat op zoveel km weg....hij had vast niet verwacht dat jullie langs zouden fietsen oom en tante hahahaha

• 12 April 2010 - 13:10

Joke:

Waardeloos om een dag in bed te moeten doorbrengen
    BETERSCHAP, hier schijnt nu de zon

• 12 April 2010 - 16:00

Carla En Dick:

Na een paar dagen Antwerpen liepen we wat achter bij jullie belevenissen. Gelukkig is Joop weer beter.
    Groetjes!!

• 12 April 2010 - 17:11

Willemijn:

In Japan kun je wel zorgeloos pizza eten, zo weet ik uit ervaring. Gelukkig viel het mee met Joop, zo te horen . Fiets ze!