Kapper - Reisverslag uit Peking, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Kapper - Reisverslag uit Peking, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Kapper

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

15 April 2010 | China, Peking

Qi Na, woensdag 14 april 2010

De helft van de tocht ging vandaag over het Chinese “platteland”. Hier komen nauwelijks toeristen, onderweg veel oude ovens gezien waar de dakpannen worden gebakken voor de traditionele Chinese daken. Het bakken van de pannen gaat hoogst waarschijnlijk volgens een eeuwenoude procedure, heel bijzonder om te zien. In sommige gevallen werd nog een karbouw gebruikt om de klei op de goede consistentie te krijgen, geblinddoekt steeds hetzelfde rondje lopend, dit leek heel zielig. Tijdens het bakken wordt de ingang van de oven met leem gedicht.
De betonpaaltjes, waarmee de wijnranken worden ondersteund, worden handmatig, één voor één, in malletjes gemaakt en aan de lucht uitgehard.
Vanuit Binchuan, over de S220, hebben we bijna 30 km vals plat gefietst, nauwelijks merkbaar. Daarna wel een mooie lange afdaling van 5 km, met prachtig uitzicht op de vallei, om uiteindelijk over de Naxi rivier te gaan. Geen druppel water in de rivier! Overal om je heen zie je wat de droogte aanricht. Waar nu wijnranken worden verbouwd, waren voorheen vermoedelijk rijstterrassen. Zo nu en dan kom je ze nog wel tegen, we denken voor eigen gebruik, nat houden zal wel een probleem zijn.
De loop van de Naxi rivier een tijdje gevolgd, waarna we over de Yangtze rivier gingen (wel water). Via een lange klim het dal weer uit en wisselend stijgen en dalen tot Qi Na. Na ons geïnstalleerd te hebben in het guesthouse heeft Joop zijn haar laten knippen, wassen en föhnen bij de kapper ernaast. De kosten: 10 yuan (€ 1,10), we hadden alleen een biljet van 20 yuan en gebaarden: “ laat maar zitten” . We vonden de 10 yuan veel te weinig voor een half uur werk ; het werd wederom beslist niet geaccepteerd, in tegendeel, er werd ons nog een sigaret aangeboden (door ons beslist geweigerd).
Bij de buurvrouw, aan de andere kant, weer gegeten uit de vitrinekast: aanwijzen en afwachten wat er van gemaakt wordt. Iets te enthousiast met het aanwijzen van de ingrediënten, het werden nu 5 volwassen schotels uitgestald op een typisch Chinese draaiplateau tafel. Het was over¬heerlijk, een heerlijk gekruide groentesalade durfden we echter niet aan, de rest is bijna volledig opgegaan.
Morgen wacht een zwaardere etappe met veel klimmen, maar hij is slechts 58 km.

Groeten JA

• 15 April 2010 - 08:33

Joke:

Hoi Joop ziet er lekker uit :-), wat apart het liggend wassen.
    Lekker na een dag fietsen. Nog iets van de aardbeving gemerkt?
    Vele knuffels en liefs uut grunn

• 15 April 2010 - 10:11

Lia:

Ik zie me al bij Gerrie in de zaak liggen! Joop, jij geniet er zichtbaar van hè. Wat een leven van hard werken hebben sommige mensen toch. Je krijgt zo wel een goed beeld van hoe het er toe gaat. Sterkte voor de rit van morgen. Die 58 km.zijn vast zware km. Groetjes!