Pizza - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Pizza - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Pizza

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

11 April 2010 | China, Dali

Dali, zaterdag 10 april 2010

Deze B&B (zonder breakfast) bevalt ons als onderkomen het beste tot nu toe. De Bai-familie is zorgzaam en bescheiden, we voelen ons er bijzonder thuis. Dali en omgeving herbergt meerdere etnische groeperingen, hiervan zijn de Bai de grootste.
Voor de breakfast keuze te over, we hebben een restaurant met WiFi gekozen, vlak om de hoek.
Na het voortreffelijke ontbijt hebben we ons gemengd met de grote (Chinese) toeristenstroom om oud Dali te ontdekken. Alle ingrediënten van een supertoeristische stad waren aanwezig, of het nu ergens in Europa of in Azië is, de sfeer is hetzelfde. Ook wij zijn toeristen en zagen de lol er wel van in. Veel leuke winkeltjes, zo zagen we bijvoorbeeld voor onze kleinzoons leuke zondagse pakjes en voor onze grote neven winkels met een “knalgoed” assortiment. Na een aantal uurtjes waren we toe aan een pauze en besloten ons even terug te trekken op ons eigen galerijtje. In een supermarkt, altijd leuk, enkele hapjes, drankjes en fruit gekocht. Vlak voor onze B&- werden we aangesproken door een groepje Chinese jongelui met de vraag of we wat tijd voor hen hadden. Het bleken High School scholieren te zijn met de opdracht in het Engels een tiental vragen te stellen aan buitenlanders. We hebben ze meegenomen naar de patio van ons guesthouse en daar met hen rond de tafel plaats genomen. Ook de eigenaren waren zeer belangstellend in het hele gebeuren. Na afloop van het gesprek/enquête werden we uitgenodigd om hun school (in Xiaguan, nieuw Dali) te bezoeken, dit hebben we eerst maar even afgehouden.
Na de lunch heeft Ali zich bezig gehouden met de was (afgegeven) en Joop met de fietsen (zelf gedaan), wie is het slimst??
Daarna verder rondgewandeld, maar nu in straatjes buiten de toeristenstroom en daar hoort de markt natuurlijk ook bij, we zagen hier alleen maar “locals”. Het verschil tussen het toeristische aanbod en het gewone leven is reuzengroot en voor ons even leuk, hoewel het laatste intrigeert meer.
Over toeristisch aanbod gesproken, we hebben een pizza gegeten! Daar hadden we na zoveel weken Aziatisch eten opeens zin in, de pizza kwam uit een houtgestookte oven, had een dunne krokante bodem en Italiaanse ingrediënten, smaakte prima maar was wel het duurste diner tot nu toe in China, maar vooruit…
Na terugkomst werd de was, keurig opgevouwen, teruggegeven. Bij de vraag naar de kosten werd ontkennend gereageerd, later hebben we zelf een vergoeding bedacht, maar deze werd absoluut geweigerd. We moeten nog maar even nadenken hoe we dit gaan oplossen, we vinden namelijk ook de kosten voor deze accommodatie al bijzonder laag.

Groeten JA (en Mao)

• 11 April 2010 - 07:25

Emjo:

net een land voor mij, lijkt het, overal worden je wasjes gedaan....Jurre wordt niet zo blij van de zondagse pakjes. Op zondag draagt hij liever een voetbaltenue! Ole vindt al die kleurtjes voor meisjes...helaas dus! Leuk hoedje trouwens!! Veel plezier en dikke kus van ons!

• 11 April 2010 - 14:18

Margreet:

kun je ze geen mooie plant voor op de patio geven? Waar maak je dat nog mee ?!

Vanuit een druilerig en koud Groningen........

• 11 April 2010 - 15:09

Joke:

Jurre heeft gelijk, zondag voetballen, FC heeft tenminste gewonnen en ik blij, ben tenminste niet voor niets uit bed gekomen.En eh gevaarlijk spul die knallers, niets voor al die grote neven, geweldig die hoedjes, staat je goed Ali. Wat een leuke patio en lijkt me geweldig om daar te shoppen xx Joke

• 11 April 2010 - 16:46

Harrie/ina:

Vanuit Oostenrijk het volgende,we vinden het nog steeds geweldig wat een mooie belevenis.
    wat die pakjes betreft
    nou dat lijkt me niet iets voor de jongens van

marije en erik
    opa op de camping was pissig dat we er nu

waren we hadden moeten
    komen als iedereen er was nou de winter plaats is tot 1 mei maar hij is wat narrig ouder worden valt niet mee he
    blijf ons maar mooi voorzien van jullie mooie reis kunnen we nog lekker genieten
    liefs harri en ina

trouwens dat hoedje staat erg charmant hoor doei

• 11 April 2010 - 16:51

Carolien Bouman:

Wat een kleurig volkje.
    Heb goed nieuws;als jullie terug zijn kunnen jullie bij ons op het nieuwe terras een biertje komen drinken.Wijn mag ook.
    Liefs van Henny en Caro

• 11 April 2010 - 19:30

Lia:

Heb net het verslag van het wintertennis gelezen: Ali je staat weer met kop en schouders bovenaan, net als bij die Chinezen, maar daar letterlijk! Ik dacht, als beloning, aan een workshop tennissen voor de Bais. Groetjes en veel plezier!