Chinese (VOLVO) bus - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Chinese (VOLVO) bus - Reisverslag uit Dali, China van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Chinese (VOLVO) bus

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

10 April 2010 | China, Dali

Dali, vrijdag 9 april 2010

Er wordt niet alleen hard gewerkt aan nieuwe wegen, snelwegen en spoor, maar ook worden de busstations voor regionaal vervoer gemoderniseerd en verplaatst naar de rand van de stad. Zo ook in Kunming, wij moesten nu ruim 10 km fietsen naar het vertrekpunt. Het station doet denken aan een vliegveldterminal inclusief bagagescanners waar alle bagage doorging behalve die van ons. We liepen met bepakte fiets gewoon door de vertrekhal, de fietsen konden gelijk ingeladen worden in de gereedstaande bus. Voordat er daadwerkelijk kon worden gereden moesten de chauffeur en bijrijder meermalen met ingevulde lijsten bij controleposten langs. Of er een snelheidsmaximum op de snelwegen geldt, is ons niet duidelijk geworden, maar er wordt zeker niet hard gereden, 120 km/u is het maximum, meestal rijdt men minder hard. De reis verliep prima, we hadden een luxe bus ( een nieuwe Volvo) met Airco, luchtvering, TV en voor elke passagier een afvalzakje en een flesje water. Om half drie kwamen we aan in Dali (nieuwe stad) en moesten nog 15 km fietsen naar de historische oude stad. Bij binnenkomst was het eerste wat we zagen een grote parkeerplaats met tientallen toeristenbussen, Dali is zeer populair bij de Chinezen zelf. Onze eerste indruk is een mooi, sfeervol stadje met terrassen(!) en cafés, maar ook souvenirshops met de geijkte prullaria, Chinezen zijn er dol op en houden van kitsch.
Ons beoogde hotel bleek gesloten dan wel verplaatst. Men verwees ons bij navraag iets verder een straatje in, het bleek een klein hotel van een Bai familie. De familie zat op de binnenplaats thee te drinken en bood direct aan de kamer te bekijken; een juweeltje, alles wat we nodig hebben is er, behalve internet. Wel verwarmingslampen in de badkamer, het kan hier door de grote hoogte behoorlijk afkoelen. Voorlopig blijven we hier drie nachten.

Groeten JA

• 10 April 2010 - 12:21

Gea/Jaap:

Volgen nog steeds met veel interesse jullie spannende belevenissen...wat vliegt de tijd, nog maar 35 dagen. Voor onderweg wensen we jullie veel "fu" = vleermuis, ofwel "geluk".
    P.S. Doe mij maar als souvenier het linker gele poppetje uit de doos!

• 10 April 2010 - 15:33

Harrie/ina:

op earth zag ik drie hele mooie pagode's in de oude stad Dali.Lijkt me de moeite van het bezoeken waard als je daar toch drie dagen blijft.Gaan morgen )zondag' richting Dalaas.We zien wel hoe lang we blijven.Het is er nog steeds geen mooi weer.
    groet'n

• 10 April 2010 - 16:40

Joke:

Hallo Joop en Ali, wat zien jullie fietsen bij dat hotel, er goed uit.
    Het lijkt me een heel warm en gezellig hotelletje en goed verzorgd aan de buitenkant.
    Wat is china kleurrijk, sta er telkens weer versteld van, veel plezier daar xx

• 10 April 2010 - 17:08

Lia:

Heb even een paar dagen leespauze genomen. Doe ik niet weer, want het is bijna niet te volgen, al die belevenissen van jullie! Wanneer komt het reisboek uit?
    Ybe is een paar dagen hier en heeft ook genoten van jullie verhalen en foto's! We hebben zelf gewandeld, gefietst en gewandeld, de temperatuur was er naar: 9 graden! Brr.