Cap Corse - Reisverslag uit Bastia, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Cap Corse - Reisverslag uit Bastia, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Cap Corse

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

08 Juli 2013 | Frankrijk, Bastia

Momio, 5 juli
Nogmaals fietsen we over het fietspad langs de boulevards naar de haven van Nice. Heerlijk op ons dooie akkertje, onderbroken door twee keer een terrasje en een bankje. Ook aan de chique Boulevard des Anglais zien we veel te koop aangeboden. Nice zelf laten we nu links liggen, die stad hebben we al eens verkend. Net als Aix levendig en deftig tegelijk. Duur is het eigenlijk alleen aan de boulevard. Hoewel we voor de koffie en het bier niet meer betalen dan op een terras op de Grote Markt in Groningen. Het inschepen gaat vlotjes. De fietsen staan in de “buik” van het schip, waar ook de auto’s, 4 etages(!), staan. De voetgangers/fietsers mogen het eerst aan boord. Daarom kunnen we op het zonnedek, de 8 ste laag, waar ook het zwembad is, 2 ligstoelen bemachtigen. De cruise kan beginnen, de zee is spiegelglad. Vijf uur later fietsen we als eersten de muil van het schip uit. In Miomo, 5 km ten noorden van Bastia, kamperen we op een klein campinkje met heel kleine plaatsjes. We zijn “onder ons”, wandelaars (GR 20), backpackers en fietsers. Het is er erg gezellig en relaxt en eenieder maakt een praatje met elkaar. Het valt op dat iedereen, Duitsers, Hongaren, Cyprioten, Fransen en Nederlanders Engels met elkaar kan praten. Het is warm, warmer dan het aan de Riviera was.
Centuri Port, 6 juli
Al om 8 uur fietsen we over de kustweg, de D80, naar het noorden om Cap Corse te ronden. Het is al erg warm en nog steeds windstil. En dat terwijl op Corsica meestal een verkoelende zeewind zou waaien. Er is weinig schaduw omdat bomen en bergwand links van ons zijn en de zon rechts. Maar de uitzichten zijn fraai. Mooie baaien met af en toe een dorpje of een Genuese wachttoren. In de 15e en 16e eeuw zijn deze op Corsica overal gebouwd. Dit om de bevolking tegen invallen van zeerovers te behoeden. Om aan de westkust te geraken moeten we een bergrug met 2 colletjes over. Vlak voor de eerste pas krijgt Ali een lekke band, de eerste op deze fiets na ruim 8500 km. Er blijkt een klein spijkertje in te zitten, zelfs de beste banden zijn hier niet tegen bestand. Omdat het erg warm is en geen schaduw vindt Ali de klim vervelend. Ook aan de westkust staat geen wind. De camping in Centuri Port is er gelukkig een met veel schaduw ( en muggen blijkt later). In het mooie vissersplaatsje hebben we bij de Alimentation Colombe Blanche ontdekt, een Corsicaans witbier. Verrukkelijk. We rijden nog even naar zee om af te koelen. Jammer dat de stranden bestaan uit kiezels en vooral grote keien, het water is kristalhelder.
Patrimonio, 7 juli
Vanwege de warmte staan we om 6 uur op en beginnen rond half 8 aan de klim terug naar de kustweg, nog steeds de D80. Maar nu is die heerlijk Corsicaanse bries er! De zon staat nu links van ons, dus we hebben ook nog veel schaduw van bergwand en begroeiing. De eerste 20 km is de weg plaatselijk erbarmelijk slecht. Voor het laatst over zo’n weg in Laos gereden. Over grote stukken van het wegdek is het asfalt volledig weggereden. We vinden sowieso het onderhoud van de wegen in Frankrijk matig. De uitzichten zijn spectaculair te noemen. Diepe inhammen en de rotsige bergen vertonen vele kleuren. Dat doet de zee ook, vele tinten blauw. De weg gaat steeds stevig op en neer. Volgens de routebeschrijving gaan we vandaag 900 hoogtemeters maken. Dit wordt bij elk traject aangegeven. Met symbolen van sterretjes en fietsertjes wordt ook aangegeven hoe mooi en hoe zwaar de tocht is, maximaal 3 sterretjes en 4 fietsertjes. Voor vandaag 3 sterren en 3 fietsers. We genieten met volle teugen, maken veel foto’s en staan regelmatig stil om rond te kijken. De enige dissonant vandaag is dat we langs een, al 25 jaar verlaten,asbestgroeve fietsen. De donkere stranden in de buurt zijn kunstmatig gevormd uit het afval van de mijn. Of zonnebaden hier gezond is…? Tijdens een stop op een terras draait de cafébaas Corsicaanse balladen, erg mooi. Hij is zelf ook erg Corsicaans. Tegenover zijn café hangt aan de stam van een boom het Corsicaanse symbool , een silhouet van een visser(?). De eigen taal wordt door velen erg serieus genomen. Zo erg, dat op verkeersborden de Franse namen onleesbaar worden gemaakt. Ook zitten er in veel borden kogelgaten, schijnt een typisch Corsicaanse “gewoonte” te zijn. Vlak voor Saint Florent zien we bord van een camping. Het ziet er aanlokkelijk uit. We gaan op onderzoek uit. Langs een 800m lang onverhard pad dalen we af richting zee. We gaan niet meer terug. De tent staat onder een grote palmboom. Een uurtje later wankelen we weer over grote keien de kristalheldere zee in.
Au revoir, JA

• 08 Juli 2013 - 10:57

Margreet:

ciao Joop en ali,

Eindelijk is het hier ook mooi weer. Gisteren zelfs in de tuin gegeten.....

nog even doorwerken en we mogen ook met vakantie. We gaan vrijdag over een week weg. Het wordt voor Jan een klusvakantie, want er wordt vanuit Milaan een zwembad gebracht, dat hij zelf gaat plaatsen. De tuin wordt dus afgegraven, rommel dus... Heb mijn e-reader vol boeken geladen, dus ik ga vanuit de zijlijn dit alles aanzien. We gaan met mijn verjaardag nog wel een paar dagen naar Rome, hotel is geboekt. Jan is al 2 weken bezig in het huis aan de Molukkenstraat; er is een dakkapel op geplaatst en nu is hij met het dakterras bezig. Het houdt hem letterlijk van de straat.

Blij met jullie verhalen, want hier gebeurt echt helemaal NIKS ! Hard aan vakantie toe.

liefs, Margreet

• 08 Juli 2013 - 10:59

Margreet:

zie net dat ik vorige keer ongeveer hetzelfde heb geschreven. Kun je dus in ieder geval zien dat hier nog steeds niks gebeurt, ha, ha.

Geniet ervan,
    Margreet

• 08 Juli 2013 - 11:54

Eddy En Toos:

Zo, ik (Eddy) moet het nu verder met jullie fietsverhalen doen. De mijne zit erop. Helaas. Het werkt verslavend maar dat weten jullie als geen ander. Zo'n fotootje van meerdere kampeerders bijelkaar doet mij alweer kippe(n)vel krijgen. De verhalen over Corsica klinken goed. Misschien iets voor volgend jaar. Blijf genieten. Gr Eddy en Toos

• 08 Juli 2013 - 13:32

Bea:

Prachtige foto"s. 'k Krijg zin om daar ook even te kijken. Dat hoeft niet voor het weer, zoals jullie lezen. Dat is prachtig hier! Maar die plaatjes zijn heel mooi en aanlokkelijk.
    Heel veel plezier en lekker genieten van de mooie omgeving!
    Groetjes,
    Bea.

• 08 Juli 2013 - 17:23

Harry Ina:

hoi
    Zo te zien vermaken jullie je nog goed
    Hier ook mooi weer we gaan morgen weer een kleine ries maken

Weten nog niet waarheen maar met mooi weer is het overal goed toeven

Nog veel fietsplezier
    Gr h.i

• 08 Juli 2013 - 19:02

Jurre:

Hallo opa, en oma leuk om weer jullie verhalen te lezen.ik vergeet het soms maar het is toch fijn om te zien wat jullie doen. Zo te zien is het daar ook warm, hier ook eindelijk. Nog verder veel plezier met fietsen en tot over zo'n 5 weken doei

• 08 Juli 2013 - 21:21

Joke:

Hallo Joop en Ali, al is het hier nu ook mooi weer(zit natuurlijk in de nachtdienst) mis ik toch wel zand zee en de mooie blauwe lucht. Het is toch wel heel mooi om in een warm land te kunnen doorbrengen met hun eigen mentaliteit. Ben het werken wel een beetje zat, merk toch dat ik ouder wordt ;-( of misschien de diensten te zwaar. Daarom geniet dus lekker van alles wat mogelijk is, vele knuffels xxxx