Waar het allemaal begon - Reisverslag uit Barberino Val d'Elsa, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Waar het allemaal begon - Reisverslag uit Barberino Val d'Elsa, Italië van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Waar het allemaal begon

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

10 Augustus 2013 | Italië, Barberino Val d'Elsa

Siena, 7 aug
De helft van de route van vandaag bestaat uit een lange afdaling. Daarna klimmen we nog wat en voor 11 uur zijn we al op de camping van Siena. Onderweg hebben we steeds mooie uitkijkjes op Siena gehad. Omdat het nog steeds erg warm is, besluiten we morgenvroeg Siena te bezoeken. We zijn daar al meerdere keren geweest, dus aan een ochtendbezoek hebben we genoeg. Op de camping staan veel fietsers. We horen weer allerlei verhalen. Het sterkste verhaal is dat van een fietser die ook met een belt fietst. Alleen nu even niet. Vanaf de camping ging hij per fiets Siena bezichtigen en stalde zijn fiets bij een woning, in de veronderstelling dat hier niemand woonde. Dat was niet het geval. Een zeer boze bewoonster heeft als straf voor de “overlast” de belt van zijn fiets doorgeknipt! Toen hij terugkwam bij zijn fiets, zwaaide ze nog met de schaar. Al steppend is hij langs een aantal fietsenmakers gegaan, maar een belt-aandrijving kennen ze hier niet. Dus ook steppend terug naar de camping. Zijn vakantie zit er bijna op, opsturen van een nieuwe belt uit Nederland vond hij niet meer nodig.
Siena, 8 aug
Tja, wat moeten we nu vertellen over Siena. Dat is onbegonnen werk, er zijn boeken vol over geschreven. Wij genieten weer van de Campo, dat wonderschone schelpvormige plein. Men is er druk bezig met het plaatsen van hekken en tribunes voor de Palio, die volgende week (16 aug) plaatsvindt. De tribune plaatsen kosten(als ze niet uitverkocht zijn) tussen de 175 en 350 euro. Zoveel mooie steden in Italië, maar Siena is toch wel een van de mooiste.
Barberino Val d’Elsa, 9 aug
Uit het routeboekje: “ Dit is de eerste van een reeks zeer heuvelachtige maar landschappelijk erg mooie etappes. Voorbij Florence begint het echt Toscane, met zijn feest van kleuren: zilverachtig groene olijfbomen, frisgroene wijngaarden, roerloze, bijna zwarte cipressen, maar ook veldjes vuurrode klaprozen, vrolijk gele brem en okerkleurige villa’s.” Dat klopt allemaal, maar voor ons is het de laatste etappe en de klaprozen en brem zagen we in Portugal en Spanje. De etappe onderbreken we in Barberino Val d’Elsa op camping Semifonte. Vanaf deze prachtig gelegen camping hebben we 20 jaar geleden onze eerste heuvels gefietst. Zonder bagage weliswaar en allebei nog rokend (!). Toen vonden we het te warm en de heuvels te zwaar! We zijn toen weer naar het noorden gereden om in het Altmühltal te gaan fietsen. Daar had Ali iets over gelezen in de Kampeer en Caravankampioen. Langs de camping daar liep een langeafstand fietsroute (Main-Donau). Elke dag zagen we fietsers met bepakking komen en gaan. Het begon te kriebelen en hetzelfde jaar hebben we nog een fiets-kampeeruitrusting gekocht en sindsdien blijft de caravan ’s zomers thuis.
Ciao, JA

• 10 Augustus 2013 - 15:10

Liesbeth En Henk:

Menkemaheerd 3.  10 augustus 2013,

Dag JA, dag Ali, dag Joop,

Jullie schrijven .. toen rookten we nog ..   " Waar rook is is vuur " dat is wel heel goed afgelopen en doorgegaan. Het Bourgondisch complot had deze prachtige metafoor als gedachte, hoe en wat en wanneer dan ook, wat drijft een schepsel naar de volgende etappe. Etrusken, Toscane, Sienna Henk van Os, Michelangelo,  Carravaccio, Dali, peche au thon, Dante en Vergilius, ...  Dat wij hen en hun werk niet vergeten, en wij als heerdschepselen elkaar respecteren.

Uit het programma Het Bourgondisch complot op Canvas, voorjaar 2005, vele weken met zoveel wijsheid in telkens veertig minuten. Je bent bijna verplicht om dit op te nemen op video, zo intens is ieder beeld, ieder woord. Heel krachtig programma waar je een tijdje mee zoet bent..., wil je alles in je laten opnemen.'Que le feu continue.' Moge het vuur blijven branden.Heel sterk en mooi, een ritueel bijna. Laat het buiten maar verder sneeuwen. Een zomers gevoel zal deel van me zijn .De foto heb ik geleend van Canvas. Waarvoor dank.

Groet van Liesbeth en van Henk. CIAOLH

• 10 Augustus 2013 - 15:17

Edmund En Jopie:

Is de tocht bijna volbracht. Wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt!
    Een goede reis naar huis, 't zal wel weer even wennen zijn....

• 10 Augustus 2013 - 15:39

Jan En Greetje:

Hallo Joop en Ali,
    Ook wij waren weer in Siena. Bijzonder mooi!!
    Inmiddels weer thuis. Jullie nog veel fietspleIer en tot.....?
    Groetjes.

• 10 Augustus 2013 - 19:31

Joke:

Hallo vakantiegangers en top fietsers,
    Hier gaat alles zijn gangetje en druk aan het werk.
    De p blijven maar komen zelfs in de vakantie, waarom zijn die niet weg? Het is toch vakantie??
    Niet dus of komen juist ziek van hun vak adres, dus wij blijven doorgaan maar dan op een andere manier.
    Het lijkt me heerlijk om nu eindelijk ook eens naar Toscane te gaan, maar ja niet iedereen denkt daar zo over, het gaat in oktober weer Turkije worden.Ook lekker vooruitzicht ;-), vele knuffels xxxx

• 10 Augustus 2013 - 19:50

Hannie En Thom:

Hi Joop en Ali,
    Nu het einde van deze reis nadert bevangt de nostalgie zowel jullie in je beschrijvingen als ons die steeds maar weer mogen genieten van de prachtige verhalen.
    Wees ervan verzekerd dat ze gelezen worden!
    En dat we soms wat zuinig zijn met onze reacties heeft te maken met het feit dat hier zo weinig gebeurt dat je aan een paar zinnen genoeg hebt.
    Welkom thuis en graag tot de volgende fietstocht.
    Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.

• 11 Augustus 2013 - 08:39

Lia:

Hallo Ali en Joop, eindelijk, eindelijk zijn wij weer thuis na een heerlijke vakantietijd in Frankrijk (kamperend) en Noorwegen (rondtrekkend). Ik heb niet alle verslagen kunnen gelezen, wel snel de foto's bekeken. Jullie hebben weer een geweldige tijd achter de rug. Bedankt voor alle moeite die jullie met de verhalen en foto's met ons wilden delen. Ik begrijp dat de tocht bijna ten einde is, dus zou ik zeggen, kom goed terug, welkom en tot ziens in Groningen!
    Groetjes, Lia.

• 11 Augustus 2013 - 13:27

Bea:

Hallo Joop en Ali,

Bij het lezen van jullie fantastische verhalen begint het bij mij behoorlijk te kriebelen.
    Jullie weten hoe mijn band met Italië is en jullie verhalen roepen dan ook veel herinneringen op.

Wat een prachtige reis hebben jullie tot nu toe gemaakt! Nog veel plezier met het laatste stuk.
    Groetjes en gauw even bijkletsen in Groningen!

Bea.