La Pêche au Thon - Reisverslag uit Pierrefeu-du-Var, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu La Pêche au Thon - Reisverslag uit Pierrefeu-du-Var, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

La Pêche au Thon

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

24 Juni 2013 | Frankrijk, Pierrefeu-du-Var

Aix, 21 juni
Na het bijwerken van de blog gaan we met de bus naar het centrum. Meteen worden we weer getroffen door de bruisende en relaxte sfeer van Aix. Het is een tamelijk deftige stad, maar ook een studentenstad. Het doet Franser dan Frans aan. Nog nooit zoveel terrassen gezien. Het lijkt of iedereen bezig is om van terras naar terras te gaan. Van de koffie naar de lunch, van de lunch naar de borrel enz. We verlekkeren ons aan de vele traiteurs en andere kleine winkeltjes met luxe etenswaren. Helaas, we hebben geen koelkast. Ali loopt langs een Massimo Dutti en heeft van Marije geleerd hieraan niet voorbij te gaan. En inderdaad, ze scoort een superlichtgewicht zijden bloesje. Helaas begint de opruiming pas woensdag.’s Middags lopen we langs het Musée Granet en zien dat er een zeer interessante tentoonstelling is: Le Grand Ateliers du Midi, van Cezanne tot Matisse. Aix is de geboortestad van Cezanne en hij heeft hier het grootste gedeelte van zijn leven gewerkt. De tentoonstelling is indrukwekkend, we worden aangenaam verrast als blijkt dat de surrealistische stroming ook is vertegenwoordigd. De grootste verrassing is de aanwezigheid van “La Pêche au Thon” van Dali. Wij vinden dit een van de boeiendste schilderijen die we kennen. Een reproductie van dit schilderij heeft jaren bij ons, eerst in de Ebbingestraat en later in het Roer, gehangen. En nu zien we het zomaar in het echt! Cadeautje! Na nog een terrasje gaan we met de bus weer terug naar de camping. Aix voegen we toe aan het rijtje favoriete kleinere steden. Bij de camping aangekomen zien we een convooitje, prachtig onderhouden oude Deux Cheveaux binnen rijden. Het zijn Tsjechen en de hele camping loopt uit om ze te bewonderen/fotograferen.
St. Maximin, 22 juni
Omdat we door de treinreis Carcassonne – Avignon ruim in de tijd zitten besluiten we een “beetje” vakantie te houden. I.v.m. de Tour de France willen we niet voor 3 juli bij Nice aankomen. De temperatuur is verrukkelijk, tussen 25-30 graden, met een verkoelend windje. Dus het tropenrooster, heel vroeg op, hoeft nog niet in te gaan. Rond 9 uur stappen we op de fiets om een halve fietsdag te gaan rijden: ongeveer 40 km. We volgen de Route de Cezanne en komen langs de Montagne de Sainte Victoire. Die is vastgelegd door vele beroemde schilders, zoals gisteren op de tentoonstelling te zien was. In Le Tholonet vraagt een dame aan Joop of hij haar wil helpen een kast uit de auto te tillen. “Bien sûr” roept Joop galant. We worden uitgenodigd voor een kopje koffie. De dame spreekt uitstekend Engels, zij blijkt dan ook lerares Engels te zijn. Haar man heeft een liesbreuk en kon dus niet helpen tillen. Dit is het huis van haar grootvader geweest en nu in gebruik als tweede huis. Deze onverwachte ontmoetingen maken deel uit van het reizen op de fiets. We klimmen nog een aantal kilometers om daarna af te dalen door de wijngaarden van de Côte de Provence. We zetten ons tentje op in St. Maximin. Deze plaats bezit een basiliek, opgericht omdat hier de beenderen van de heilige Magdalena zouden rusten. Maar deze liggen ook al begraven in Vezelay, tja.
Pierrefeu, 23 juni
Het is nu een al wijngaard waar we door heen fietsen. Met de mistralwind in de rug, kleine klimmetjes en lange afdalingen, vliegen we over het asfalt. Omdat het zo snel gaat kunnen we uitgebreid verpozen op beschaduwde terrasjes op pleintjes van typisch Provencaalse dorpjes. Op een van die terrasjes raken we in gesprek met een Nederlands echtpaar dat ook altijd gefietst heeft. Door gezondheidsproblemen van een van beiden is dit echter niet meer mogelijk. Ze doen nu vrijwilligerswerk op een wijngaard van Nederlandse eigenaren en vertellen hier heel enthousiast over (www.domainefavori.com) Als we Pignans binnen rijden komen feestelijke geluiden ons tegemoet. Er is van alles te doen, maar het leukste vinden we een Oldtimer show. Na 75 km stoppen we in Pierrefeu, de kust is nog maar 15 km, maar dat bewaren voor morgen.
Au revoir, JA

• 24 Juni 2013 - 19:16

Harrie Ina:

hallo jullie hebben lekker weer is het mogelijk hier iets naartoe te sturen dan graag
    Wij zitten momenteel weer even in Groningen
    Gaan over 2 en een halve week weer reizen Waarheen is nog niet bekent maar dat zien we wel en jullie horen het dan
    verder is alles ok we wensen jullie nog veel fietsplezier

Niet teveel blouses kopen dan kun je straks niet op de fiets met al die bagage

Maarja laten hangen is ook zonde he

Liefs van ons en tot horens maar weer

• 24 Juni 2013 - 19:32

Hilda En Bert Wierenga:

Hoi, Alie en Joop,

Ook wij volgen jullie fietstrip en avonturen, alleen al hoe jullie alles omschrijven en vertellen en al die mooie foto's te gek, Ali petje af, al die cols en hoogtes die je fietsend en lopend doorstaat en ook door weer en wind kou en hitte .... chapeau !!!(geld ook voor jouw hoor Joop).
    Het enige waar ik zeker jaloers op ben is de ZON en de mooie blauwe luchten, enfin het is hier 12 a 15 graden grijze bewolking en dit is voorspeld voor de hele week.
    Zou fijn zijn als jullie wat zon deze richting op blazen, dat moet nou toch wel eens tijd worden (ik zal stoppen met het geklaag).
    Hier is alles oké Bert moet nog anderhalve week naar school,dan heeft ie vakantie na een enerverende jaar.
    Victor is geslaagd voor zijn niveau 3, en Niek is gestopt(voor de 2de keer) probeert in november bij het leger.
    En ik zit nog steeds zonder arbeit helaas, verder is alles prima.

Veel plezier nog op de fiets en wij blijven jullie volgen Kusjes Hilda en mannen.

• 24 Juni 2013 - 19:53

Willemijn :

Beste Joop,
    Mooie auto's! Ik herken op foto 14 een Renault 4CV, een Renault Juvaquatre en een Peugeot 202, naast links natuurlijk nog een Ami en een 2CV. Op een andere foto vele eenden. Willemijn heeft ook nog een verzoekje en dat mailt ze hieronder. Goede voortzetting van de reis.
    Rudie
    Ha Joop,
    Op 4 juli geef ik een afscheidsborrel voor oud-collega's. Ik begrijp uit bovenstaand verhaal, dat jullie dan nog niet terug zijn. Kun je een leuke foto sturen, die ik die middag dan via een beamer kan projecteren?
    Groetjes!

• 25 Juni 2013 - 23:49

Joke:

Hoi Joop en Ali, zijn net terug.
    Ook wij hebben een "wereldreis" gemaakt :-)
    Bij het inchekken terug naar Groningen, blijk ik een engelspaspoort te hebben????
    Waarschijnlijk op 18 juni in het hotel verkeerde pas teruggekregen wat ik niet had gezien (lag onder die van richard) heb er verder niet naar gekeken en de 2 passen in de kluis opgeborgen en vanmorgen om 5 uur in de handtas gestop met de ticket. Bij het afgeven aan de bali ontdek ik pas het verkeerde paspoort.
    Al met al knap k.. , toch richard maar op het vliegtuig gezet naar Eelde en via sunweb en hotel via via via enz toch mijn pas terug gekregen ook die engelse dame heeft niet in de gaten gehad dat ze ook een verkeerd paspoort heeft gekregen, zo toch nog een nieuwe ticket via pegasus gekocht ben ik naar Amsterdam gevlogen.
    Henny heeft Richard opgehaald uit Eelde(richard had geen telf bij zich) en verteld dat ik zou aankomen in Amsterdam, zo zijn ze samen doorgegaan naar Amsterdam waar ze me hebben opgewacht.
    Zo zijn we met zijn 3 tjes weer naar huis gegaan. Ben blij dat het al met al goed is afgelopen en ik in mijn eigen bed kan slapen, vele knuffels en geniet van de zon xxxx

• 27 Juni 2013 - 22:35

Emjo:

Mooi blousje, lekkere chocolade, goeie terrasjes en zon....wat wil je nog meer??? Hier heel druk, werktechnisch gezien. Gisteren een dagje wezen zeilen met de rotterdamse vastgoedocieteit. Grote boot met 35 mannen en 4 vrouwen, goed voor je ego dus weer energie voor de rest van de week! Genietse xxx