Boekje 4 - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Boekje 4 - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Boekje 4

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

21 Juni 2013 | Frankrijk, Aix-en-Provence

Salon-de Pce, 19 juni
In een tropisch warme avond wandelen we vanaf de camping langs de Rhone naar de oude binnenstad van Avignon. Achter de Pont d’Avignon zien we in de verte de Mont Ventoux. We zijn op weg naar het bistrootje waar we in voorgaande jaren steeds uitstekend hebben gegeten. Het ligt aan een klein beschaduwd pleintje. Helaas, het is ook al ter ziele?? Het ziet er in ieder geval verlaten uit. Uiteindelijk eten we een (prima) pizza op het toeristische Place d’Horloge. We zien opvallend veel toeristen uit het Verre Oosten. De horeca speelt hier slim op in, ze organiseren karaoke-avonden, iets waar de Chinezen/Japanners en Koreanen dol op zijn. We zitten de volgende morgen al vroeg op de fiets vanwege de hitte, maar het is echter bewolkt waardoor de ergste warmte wordt getemperd. Maar wel benauwd. We fietsen door de Provence aan de hand van het boekje van Benjaminse, niet Joop zijn favoriete auteur. Hij is cartograaf en door middel van getekende kaartjes wordt veel gevisualiseerd en beschreven. Zakelijke informatie geeft hij heel weinig, terwijl het zo eenvoudig kan, volgens Joop. Ali vindt het wel prima boekjes, maar Joop heeft altijd nog de Michelinkaarten. In ieder geval zijn we het er over eens dat hij wel de mooiste fietsroutes in Europa maakt. We worden op een keurige manier, via fietspaden, Avignon uitgeleid. Drie jaar geleden hebben we het noordelijke gedeelte van de Provence per fiets verkend, nu gaat de route zuidwaarts. Dit gebied kennen we nog niet zo goed. Onderweg ziet Ali een kleuterklasje lopen. De kinderen dragen allemaal een veiligheidshes. Ali maakt een praatje met de begeleiders. Zij vertellen dat ze van de Animation zijn (buitenschoolse opvang), woensdags zijn de kinderen vrij. Organisatorisch voor de leerkrachten zo gek nog niet. Op de fiets mijmert ze nog wat verder over schoolorganisaties, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het is dorstig fietsweer en dus drinken we ’s middags een koud colaatje. De baas van het café wil alles van onze fietsreis weten en staat enthousiast te applaudisseren. Zorgzaam vult hij onze bidons met koud water en heel veel ijsklontjes. De camping bij Salon de Pce verrast ons, bijna helemaal vol met heel veel Nederlanders. Het lijkt wel hoogseizoen. We denken dat het accepteren van campingcheques een reden kan zijn. Wij hebben er prima geslapen en van de buren krijgen we koffie en thee aangeboden.
Aix-en -Pce, 20 juni
In Salon de Pce kijken we ’s ochtends wat rond. Het is de geboortestad van Nostradamus en dat laat het stadje duidelijk zien. We fietsen naar Aix, een stad die we wat uitgebreider willen gaan bekijken. Het is maar 40 km fietsen, dus we zijn er al vroeg. We fietsen dwars door de stad en snuiven de sfeer al een beetje op. Het zal ons geen moeite kosten hier een dagje extra door te brengen. De camping is alleraardigst, jammer dat het tegen de Autoroute naar Nice aanligt. Maar Ali heeft gelukkige uitstekende oordoppen. Joop slaapt overal en onder alle omstandigheden, de bofkont! We vullen de wasmachine, rijden naar een Super Casino en doen vandaag verder niets meer actiefs.
Au revoir, JA

• 21 Juni 2013 - 12:24

Loulou:

Kijk, dát lijkt me nou een leuke man, die van de ijsklontjes. Jaloersmakend jullie trips... ga zo door, ook met de leuke verslaglegging ervan!

• 21 Juni 2013 - 12:39

Liesbeth En Henk:

Inderdaad tres tres beaucoup des Hollandaises et Hollandais. Ook wij hebben dat ervaren in de Ardèche. Een camping hoog in de heuvels, bijna niet te vinden en te komen, maar UITSLUITEND Nederlanders met hele grote caravans vooral Fendt, Hobby,Eriba, Kip, en dus ook hele sterke auto's bijv. Subaru, BMW, en natuurlijk allemaal met een MOVER eronder. De nieuwe macht macho hulp, de afstandbediending, beter wellicht de afstandbediende, kijk mij eens. Wel is de camping zo stijl en moeilijk dat plaatsen van de caravan wordt gedaan door de camping eigenaar met een trekker. Met ACSI kom je wel in actie voor een voordelige(r) overnachting, gratis zwembad, animation (inderdaad Ali). Jeu de boules competities, excursie naar de geitenboerderij, aqua joggen, aquarelleren (niet in het water) het is er allemaal. Wat er (nog) niet is, is de zon en de warmte. Niemand in het zwembad gezien in 16 dagen. Wat er ook niet is, is een niet Nederlander , geen Fransmens gezien of gesproken.
    Wel hebben we een goede vakantie kunnen realiseren. Veel gewandeld, niet gefietst veel te zwaar voor ons voor jullie geldt dat niet natuurlijk.
    Ooit (il y a presque quarante ans) konden we voor 11 Ffr een menu gebruiken in Les Mazes bij Vallon Pont d'Arc. Nu hebben we gegeten bij Le Petit Moulin in Lussas voor 11€ inderdaad 11 euro, echt ffrans en de eigenaar spreekt uitsluitend Frans en is en groot fan van FC St. Etienne en bezoekt alle thuiswedstrijden van zijn clubbe.
    We stoppen nu met dit reisverslagje en wensen jullie veel gezondheid en geluk voor onderweg en thuis in de tent.
    Groet van Liesbeth en Henk