De vlakte voorbij - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De vlakte voorbij - Reisverslag uit Cuenca, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De vlakte voorbij

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 Mei 2013 | Spanje, Cuenca

Villares del Saz, 29 mei
Wij genieten nog even van ons mooie onderkomen, plaatsen een reisverslag en verlaten pas om 10 uur de Casa. We doen eerst nog even boodschappen en gaan koffie drinken in het dorp. Het is al bijna 11 uur als we Belmonte uit fietsen. Het is fris maar zonnig. Op TV, in de kroeg bij onze 2e koffiestop, zien we dat het weer overal in Europa van slag is. In het café hebben we weer een gezellig gesprek. Het onderwerp is altijd hetzelfde: waar kom je vandaan en waar ga je naar toe. De mascottes aan Ali’s stuurtas worden uitgebreid bekeken. Als we het café verlaten komt de kroegbaas ons achterna en schenkt Ali een sleutelhanger met de afbeelding van de plaatselijke Madonna. We fietsen weer door heuvelgebied en schitterende natuur. Kleine weggetjes met nauwelijks verkeer. We gaan onder de snelweg Madrid-Valencia door en overnachten in een plaatsje bij deze snelweg. Een soort chauffeurscafé/hostal, de sfeer is er gezellig.
Cuenca , 30 mei
Bij het verlaten van het hotel zien we grote plassen op de weg. Blijkbaar heeft het vannacht geregend, echter niets van gemerkt. Het is nu onbewolkt maar wederom fris. Met blote benen fietsen gaat nog net, maar zonder jasje is het te koud. De Spaanse weerman sprak gisteravond van de koudste, natste en winderigste meimaand sinds men met de meting begon! Wij hebben tot nu toe geluk gehad wat betreft de regen. Nog maar een keer in regenpak gefietst in Spanje. Na de tweede koffiestop, in Altarejos, fietsen we op weg naar het hoogste punt (1050 m) tot nu toe de rookgeur uit de kleren. Het dorpje ligt op 900 m., het is vast te koud om buiten te gaan staan (hoewel er binnen een rookverbod geldt). Wat later voert de afdaling door mooie bossen. Als we Cuenca binnen rijden, de etappeplaats voor vandaag, zien we dat het 15 graden is. Cuenca ligt op 1000 m hoogte. Hier raakt de Hispaniaroute de route naar Andalusië die we vorig jaar gefietst hebben. We zijn vroeg, dus we hebben wat meer tijd om Cuenca te bekijken. Maar eerst moet het sms-probleem opgelost worden. Nadat we ruim een uur bezig zijn geweest geven we het op. Uiteindelijk sturen we een mail naar Vodafone-klantenservice, voorlopig dus nog steeds niet per sms bereikbaar. Onze Posada (hostal) ligt tegen de oude binnenstad aan dat op de Werelderfgoedlijst staat. De muren rond de binnenstad werden aangelegd door de Moren, die er in de 8e eeuw een burcht bouwden(kunka, een van de verklaringen voor de naam Cuenca). Het is vandaag Corpus Christi, sacramentsdag, een vrije dag voor de Spanjaarden. Alle winkels zijn dicht, dus de levendigheid ontbreekt. Wij gaan eten bij het restaurant van de Posada, het staat bekend als een van de beste van Cuenca. Alvast een voorproefje op Ali’s verjaardag.
Adios, JA

• 30 Mei 2013 - 21:04

Joke:

He Joop en Ali, hoorde jullie "binnen" komen, altijd leuk om snel even te kijken.
    Ook hier blijkt het 1 van de koudste maanden sinds lange tijd te zijn, maar goed nog even er tegen aan en dan vakantie.
    Mijn bijscholing zit er op, weer erg leuk en vele leuke dingen gedaan, mag nu morgen op joun verjaardag uitslapen, zwemles geven en de nachtdienst weer in en na 4 nachten al vakantie!!.
    Heerlijk zijn er echt aan toe.
    Lieve Ali( en natuurlijk ook Joop) van harte gefeliciteerd met je verjaardag en vele jaren erbij.
    Vele knuffels en liefs xxxx

• 30 Mei 2013 - 21:09

Edmund En Jopie:

Hallo Ali en Joop!
    Vanuit Nietap de hartelijke groeten! Ali gefeliciteerd met je verjaardag! Dat wordt gevierd in Cuenca? Of heb je geen rustdag morgen en fietsen jullie verder? Maak er wat gezelligs van. Fietsen naar/van Groningen blijft een genot. Vandaag hadden we de inspecteurs over de vloer en ben ik op mijn vrije dag ook naar school geweest.
    Geniet van jullie reis.

• 30 Mei 2013 - 21:12

Gon:

Het gaat fantastisch bij jullie, wat een vaart houden jullie erin. De paar dagen in de mooie casa in Belmonte was echt een luxe voor jullie. Gefeliciteerd Ali.
    Cuenca zag er ook spectaculair uit. Ik geniet steeds weer van de mooie foto's. groeten en een goede reis verder. Gon

• 30 Mei 2013 - 21:28

Bea:

Hallo Ali en Joop,
    Wat weer een prachtig verhaal met mooie foto's. Ontzettend mooi daar en leuk al die mensen te ontmoeten.
    Ali, van harte gefeliciteerd alvast en een hele mooie dag!
    Groetjes, Bea.

• 30 Mei 2013 - 22:23

Edith:

Hallo Joop en Ali,
    Heerlijk om jullie reis te volgen en daarna de foto's te kunnen bekijken.
    Fijn om te zien hoe jullie genieten.
    Ali, ik feliciteer je alvast met je verjaardag
    Morgen heb ik het laatste etentje met de overblijfgroep
    Michiel heeft een huisje en blijft 'tijdelijk' werken bij Lefier
    O ja, Denemarken was geslaagd.
    Ik wens jullie morgen een fijne dag en natuurlijk de rest van de vakantie veel fietsplezier.
    Groetjes, Edith

• 30 Mei 2013 - 22:30

Eddy En Toos:

Wat zijn jullie toch "mazzelschieters" met dat weer daar. Een fietsmaatje uit Bedum fietste gisteren in Oostenrijk nog in de regen en vooral sneeuw. Blijf genieten. Ali, alvast van harte gefeliciteerd met je 63e (!!). Op deze leeftijd nog zulke fietstochten, je bent een inspiratiebron voor velen, vermoeen we.
    Groeten, Toos en Eddy

• 30 Mei 2013 - 23:58

Jan En Margreet:

Gewoon doorgaan met genieten ! 't is hier weer helemaal NIX ! Somber weer, de depressies komen en gaan... Jan is vanavond naar het eindexamen-galafeest, verkleed als steward van de Love-boat, ha, ha.

Een hele leuke verjaardag gewenst. Geniet ervan !

liefs, Jan en Margreet

• 31 Mei 2013 - 12:56

Henny:

Super leuk om jullie weer te volgen,mooie foto,s. Weinig in de tuin gewerkt(SLECHT WEER) .Ali en joop alvast gefeliciteerd met Ali,s verjaardag,geniet ervan. Neem een fles wijn op mijn rekening en heel veel plezier. Had jullie ook terug gebeld, maar ging ook niet. Fijne dag en tot later je broertje xxx

• 31 Mei 2013 - 15:56

Harry Ina:

Ali allereerst van harte met je verjaardag na vele belsessies dan maar zo het bellen mislukte steeds .

Hebben het 3 maal geprobeert maar zonder resultaat
    Hoop dat jullie iets beter weer hebben en dat het een aangenaam fiets weer is.
    Hier vandaag ook goed wel wat wind maar droog en zonnig.

Neem maar een wijntje alletwee en maak er een leuke dag van

geniet en nog veel fietsplezier
    je broer en schoonzus.(leuk he )doei xxxx

• 31 Mei 2013 - 20:11

Hannie En Thom:

Ali,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    We heffen het glas op jullie.

Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.

• 01 Juni 2013 - 06:35

Carla En Dick Wind:

Ik begrijp dat Ali jarig is. Van harte gefeliciteerd. We genieten van jullie leuke reisverslagen en prachtige foto's

Groetjes,
    Dick en Carla

• 01 Juni 2013 - 19:28

Anna En Maguurke:

Het is en blijft leuk om jullie te volgen, we genieten van jullie verhalen en foto's.
    Ali, een beetje laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Veel reisplezier.

Lieve groet

Maguurke en Anna

• 01 Juni 2013 - 21:28

Bert En Jelleke:

Wij zijn net terug van een paar dagen bij Susan, Bas en de kinderen.
    Gewoon met de auto hoor, niet op de fiets.
    In het westen was het een stuk warmer dan hier in Groningen. Het blijft hier koud!
    Ali van harte gefeliciteerd.
    Wij drinken er vanavond wel even een borrel op.
    nog heel veel fietsplezier en geniet van de zon!

Bert en Jelleke

• 02 Juni 2013 - 09:34

Jacqueline Van Der Wee:

Ali, van harte gefelicteerd en lezen met veel genoegen de reisverslagen.

Een hartelijke groet uit Wijchen.