Quijote-mania - Reisverslag uit Belmonte, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Quijote-mania - Reisverslag uit Belmonte, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Quijote-mania

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

29 Mei 2013 | Spanje, Belmonte

Armagro 26 mei
Argamasilla de Calatrava, het dorp waar we overnacht hebben, voert al jaren een literaire strijd met het gelijknamige dorp Argamasilla de Alba over de bakermat van Don Quijote. We hebben geslapen in Harry’s (Pension, Bar, Restaurante), reden om Ali’s broer even een sms te sturen. Dat krijgen we terug met het bericht: mislukt. Daar snappen we niets van. We zoeken dit later wel uit, eerst een stuk fietsen. Een halve fietsdag is de planning, omdat we vanmiddag op de camping (schaars in dit gebied) de was willen doen. De hoogvlakte is echter niet vlak! Het gaat nog behoorlijk op en neer, maar we komen vroeg op de camping aan. We zetten de tent op en gaan eerst lunchen. Intussen komen er donkere wolken opzetten. Even later, we kunnen nog net op tijd de tarp over de tent trekken, begint het te onweren, regenen en hagelen. De wasmachine vullen kunnen we wel vergeten. Ach, als fietsers/kampeerder moet je wel eens een beetje vies kunnen zijn. Elke dag een douche is beter dan elke dag schone kleren. In plaats van wassen houden we een siësta. Dat lukt goed met zo’n heerlijke regenroffel op het tentdoek. Als het weer droog is gaan we in de Cafeteria van de camping (een nep Don Quijote molen) onze blog bijwerken en reserveren de overnachtingen voor de komende 4 dagen.
Daarna gaan we naar Almagro om te eten. Een bijzonder stadje. Een Duitse bankiersfamilie uit Augsburg streek hier in de 16e eeuw neer. Dat bracht de stad tot bloei. De huizen op de Plaza Mayor zien er opmerkelijk Duits uit. Het is een stuk koeler geworden, maar we kunnen nog steeds buiten eten. De telefoon doet het wat betreft sms’en (zowel sturen als ontvangen) niet, we zoeken het verder uit.
Alcazar de San Juan, 27 mei
Vandaag is het zo ver. Als we Almagro uitrijden betreden we het Spaanste deel van Spanje: de vlakte van La Mancha, afgeleid van het Moorse La Manxa, wat droog land betekent. Het einddoel voor vandaag is Alcazar de San Juan, bijna 90 km. verderop. We hebben een rugwindje en de weg is inderdaad vlak. Met gemak rijden we 20-25 km. per uur. Halverwege, in Manzanares, komen donkere onweerswolken opzetten. Ongeveer 10 km verderop kunnen we nog net op tijd een verlaten, bouwvallige boerderij met veranda bereiken. Mooi getimed, het is lunchtijd. Prinsheerlijk wachten we de bui af. Het klaart al snel weer op. Als we Alcazar bereiken staat de zon weer te stralen. Van verre zien we al de beroemde molens op een heuveltje. Natuurlijk beweert men dat Don Quijote hier vandaan zou komen. En zelfs dat de schrijver van het boek, Cervantes, hier geboren is. Men zou haast vergeten dat Don Quijote nooit bestaan heeft, maar op de fantasie van een beroemd schrijver berust.
Belmonte, 28 mei
Waar stonden de molens waartegen Don Quijote (DQ) zo manmoedig heeft gestreden? Elk dorp meent recht op die molens te hebben en wie geen molens heeft, die bouwt ze snel voor de toeristen en prijst ze aan als de echte. Deze gekte evenaart die van DQ. Zoals in Campo de Criptana waar we na 8 km. fietsen komen. Overal in het dorp staan bordjes die naar de windmolens leiden. De enige echte originele natuurlijk. We fietsen verder en in El Toboso gaan we lunchen. Hier zou de geliefde van DQ, Dulcinea, gewoond hebben. Mota del Cuervo noemt zich het balkon van de vlakte en op het balkon, een bult achter het dorp, staat weer een kluitje molens. We gaan verder naar Belmonte waar we een kamer in een Casa Rural hebben gereserveerd. Ook hier staan, behalve een enorme burcht, weer enkele molens op een heuvel. De naam van de Casa is Descanso del Quijote (pleisterplaats van DQ). We hebben het hele gebouw voor ons zelf: een woonkamer, compleet uitgeruste keuken, 2 patio’s waarvan een met een overdekt zwembadje en een luxe slaapkamer. De andere 4 slaapvertrekken zijn afgesloten. Het geheel heeft de luxe van een 4 sterren hotel. Nog nooit zoiets meegemaakt! De foto’s spreken voor zich… De prijs? 50 euro, leve het voorseizoen!
Adios, JA

• 29 Mei 2013 - 10:02

Willemijn :

Ook op Mallorca veel van die molens. Maar wat malen(maalden) die molens nou eigenlijk?

• 29 Mei 2013 - 13:58

Jolice:

Hallo lui! Jullie fietsen heel wat af zeg! En dan de tent opzetten en weer afbreken......en nog steeds zonder mopperen? Ik geloof dat wij dat niet zolang volhielden! We gaan dit jaar maar gewoon met de caravan en de fietsen mee! Kunnen we terplaatse wat fietsen! Maar veel succes met jullie heuveltje op ...heuveltje af! Alie, van harte gefeliciteerd alvast met je verjaardag enJoop ook natuurlijk! Maak er een fijne dag van! Groeten uit het bewolkte noorden! ( maar we hebben 2 dagen mooi weer gehad)

• 29 Mei 2013 - 19:37

H.i:

mooie reis foto,s zijn zeer de moeite waard gaat het met jullie ook allemaal goed ?
    hier rustig gaan volgende week weer op reis ,hopen dan op mooier weer.

bellen binnenkort wel even zie dat jullie ook gebruik maken van hotelletjes of hostels ?
    verder weinig te melden groetjes en tot horens geniet maar wees voorzichtig he!
    liefs h.i

• 29 Mei 2013 - 21:08

Joke:

He Joop en Ali, nog steeds geen sms? Ik belde op om te horen of mijn sms over gekomen was, dus niet!
    Oke balen, heb je vast iets uit staan? Het onderkomen ziet er goed uit.
    Hier alles goed, de bijscholing is leuk nog 1 dag te gaan dan zitten de 4 dagen en 2 avonden er alweer op en mag (moet) ik weer aan de slag, maar daana al vakantie, niet te geloven, de tijd gaat snel.
    Vele knuffels en groetjes xxxx