De eerste fietsdagen - Reisverslag uit Évora, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu De eerste fietsdagen - Reisverslag uit Évora, Portugal van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

De eerste fietsdagen

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

27 April 2013 | Portugal, Évora

Alcacer, 25-04-2013
Woensdag,24-04-2013
De korte broeken kunnen direct aan. Probleemloos rijden we naar het veer en om 9 uur staan we aan de overkant. We rijden langs een grote Lidl, slaan nog wat proviand in en gaan dan echt op pad. Het wordt steeds warmer en het heuvelen begint direct. Dat is wennen, die 5 kilo extra lichaamsgewicht zijn wel merkbaar. Na 20 km is het weer tijd voor een kopje koffie. Het ritme zit er al weer in. Dat gaat zo: 2 keer koffiepauze, lunchpauze, fruithapjepauze en dan de camping of het hotel. Op vlakke weg om de 25 km, op heuvelachtige weg om de 20 km en door de bergen om de 15 km. Vandaag een niet al te lange etappe, 65 km. Maar volgens het routeboekje wel de zwaarste klim van de hele Portugalroute. We gaan de Serra de Arrabida over. Een botanisch paradijs met prachtige vergezichten. In het natuurpark zijn maar liefst 300 soorten vlinders geteld. De uitzichten zijn inderdaad spectaculair en dat is de klim ook. Stukken met stijgingen van boven de 10% vinden we op ons pad. Als we boven zijn kunnen we helemaal tot Lissabon kijken. We vermoeden dat dit traject tevens de mooiste van de Portugalroute is. We zijn blij als de afdaling inzet en komen pas om 5 uur op de camping aan. Gelukkig heeft de camping een bar-restaurant. Het bier is er koel en het eten heerlijk. We eten o.a. verse tuinbonen (favas) op Portugese manier klaar gemaakt. We liggen vroeg op onze nieuwe bedjes in de nieuwe tent.
Donderdag, 25-04-2013
Heerlijk geslapen op de luchtbedjes. Rond middernacht wakker geknald door vuurwerk ivm de viering van de Anjerrevolutie. Voor we op pad gaan drinken we een kopje koffie op de camping, prijs 60 cent! Met de autoveer laten we ons overzetten naar Peninsula de Troia, een langgerekt schiereiland met fantastische stranden. Alweer prachtig weer na het optrekken van de zeemist. In Comporta drinken we nog een kop koffie, hier is het slechts 55 cent! We zitten heerlijk op het terras en rondom ons bevindt zich op elk topje van huis, schuur, kerk of elektriciteitspaal een ooievaarsnest. We zitten hier aan de rand van een natuurpark. In de velden hier wordt rijst verbouwd. Om 3 uur zijn we in Alcacer. Het is warm en voordat we de camping opzoeken trakteren we onszelf op een biertje. We raken in gesprek met een Portugees echtpaar, zij spreken goed Engels. Zij staan er op dat we met hen een karaf wijn delen (…)
Vrolijk fietsen we een uurtje later de heuvel op naar de camping. Deze leuke camping herbergt veel campers, redelijk veel Nederlanders. We doen boodschappen in een nabij gelegen supermarkt en met een flesje wijn maken we het ons gezellig bij de picknicktafels. Als het donker is geworden zoeken we de fijne luchtbedjes weer op.
Vrijdag26-04-2013
Wat gisteren niet lukte, lukt nu wel: verbinding met internet. Tijdens het ontbijt kunnen we een stukje en enkele foto’s plaatsen. Het is daarom al 11 uur als we Alcacer do Sal via een stukje N253 verlaten. Als snel slaan we af en rijden over een heerlijk weggetje van Sta. Catarina naar Alcacovas. We rijden de streek Alentejo binnen. Het landschap is wederom fraai, alles groeit en bloeit. Veel vogels en vlinders, koereigers en ooievaars. En een tamelijk grote, overreden, slang op de weg. Het gaat lekker op en neer zonder akelige hellingen. De zon schijnt uitbundig. Picknickplekjes komen we daarentegen niet tegen, we zijn daarom erg blij met onze stoeltjes. Om 5 uur komen we op de camping van Evora aan. Daar is zelfs het zwembad al geopend en er is alweer WiFi (werkend??) op de camping. Ook hier weer veel Nederlanders, naast vooral Engelsen en Fransen. We zijn onderweg nog geen collega-fietsers tegen gekomen. We trekken veel aandacht onderweg. Toeteren, zwaaien en we worden met mobieltjes gefotografeerd. Het lijkt wel Azië! Hoewel koeler weer werd voorspeld, is het nog steeds warm. Volgens de mevrouw van de camping blijf het gewoon warm. Als wij ons hebben geïnstalleerd komt er zowaar een collega-fietser de camping opgereden, een Duitser. Morgen houden we een rustdag om Evora te gaan bekijken. Ook Evora staat op de Werelderfgoedlijst.`
Até logo, JA

NB Internet op de camping werkt niet. Dus weer M.

• 27 April 2013 - 14:41

Joke:

Hallo Joop en Ali, ziet er weer goed uit, begin steeds meer jaloers te worden op jullie ervaringen en dan die klaprozen! zie het weer helemaal zitten ;-) Geniet er maar lekker van dan doen wij het ook, vele knuffels en bedankt voor de klaprozen, de volgende keer graag de vlinders xxxx

• 27 April 2013 - 19:38

Jurre:

Hallo opa en oma ik vergeet het soms maar soms herinnert mijn moeder me eraan om toch te schrijven.Ik wou weten of jullie nog een foto hebben van die platgereden slang en of jullie ook al wilde zwijnen of andere dieren zien oversteken.nog heel veel succes met jullie fietstocht en tot over 1 en een halve week

• 30 April 2013 - 06:23

Jacqueline Van Der Wee:

Go ja toch maar weer ff op internet gekeken hoe het met Joop&Alie vergaat.
    Ik ben vorig jaar helaas met spoed van Evora naar huis terug gegaan.(Wijchen samen met Henk)
    Twee operatie in 2012.
    Sinds vorige week verblijf in voor 3 weken in het ziekenhuis nij smallingen in Drachten
    Mijn linkerarm werkt niet mee van wege oedeem vorming.
    Onze Idwoxs zijn omgeruild voor e-bike Flyer maar wel een sportive uitvoering.
    Het lijkt er voorlopig niet op dat we lange fietstochten kunnen gaan maken.
    Twee keer per week ben ik in behandeling bij een oedeemtherapeut.
    Dat gaat net zolang door tot ze ditvgedoe hebbeb gestabiliseerd.

Een goede gezondheid is geen vanzelfsprekendheid.

Mijn humeur is oke en ik kan met m'n rechter arm nog van alles ook petanqe toernooien spelen.

Wij volgen jullie met heel veel plezier.

Geniet er met volle teugen van.

Jacqueline.

• 30 April 2013 - 06:23

Jacqueline Van Der Wee:

Go ja toch maar weer ff op internet gekeken hoe het met Joop&Alie vergaat.
    Twee operatie in 2012.
    Mijn linkerarm werkt niet mee van wege oedeem vorming.
    Onze Idwoxs zijn omgeruild voor e-bike Flyer maar wel een sportive uitvoering.
    Het lijkt er voorlopig niet op dat we lange fietstochten kunnen gaan maken.
    Twee keer per week ben ik in behandeling bij een oedeemtherapeut.
    Dat gaat net zolang door tot ze ditvgedoe hebbeb gestabiliseerd.

Een goede gezondheid is geen vanzelfsprekendheid.

Wij volgen jullie met heel veel plezier.

Geniet er met volle teugen van.

Jacqueline.