Opnieuw veel sneeuw - Reisverslag uit Dalaas, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Opnieuw veel sneeuw - Reisverslag uit Dalaas, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Opnieuw veel sneeuw

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

06 Februari 2013 | Oostenrijk, Dalaas

Dalaas, 5 februari 2013

Sinds ruim een week verblijven we weer op ons “wintersportplekje” . Wat de heenreis ( zaterdag 26 jan.) betreft hebben we het ons gemakkelijk gemaakt. Eerst uitgebreid de buienradar bestudeerd. Om de dooi-inval en de voorspelde ijzel voor te blijven besluiten we rond twaalf uur te vertrekken . Bovendien hebben we besloten de reis te onderbreken door te gaan overnachten in Gasthof Die Postkutsche, nabij Fulda. Al jaren horen we verhalen over dit adres. Nieuwsgierig geworden moet het er eindelijk eens van komen! Wel, het is ons uitstekend bevallen. Goede bedden, schoon, grote schnitzels, een uitstekend ontbijt en vriendelijke mensen. Dat dit nog kan voor die prijs! Een gut Bürgerlich adres! Ook het vervolg van de reis zijn we het dooifront steeds voor geweest. Eenmaal op de plaats van bestemming bereikt de dooi ook Oostenrijk, voorafgegaan door zware sneeuwval.
De rest van de week is het weer zeer wisselvallig. De pistes zijn uitstekend. Door de vele sneeuwval lijkt het wel regelmatig op tiefschnee skiën en worden er vele buckels gevormd. Mede door het vaak slechte zicht is het zwaar en inspannend skiën. De twee rustdagen in het weekend (vanwege onze seizoenspas die dan niet geldig is) komen goed uit. Beide dagen sneeuwt het steeds met als uitschieter maandagochtend. Het sneeuwt dan zo hard dat er Nederlandse toestanden op de wegen ontstaan. En dat terwijl de Oostenrijkers wel wat gewend zijn! Vrachtwagens blijven steken. Sneeuwkettingen worden op verschillende wegen verplicht. Winterbanden zijn sowieso verplicht. Pas ‘s middags, als het droog wordt, gaan we de pistes even verkennen. Volgens Ali zien die er nogal “eng” uit. Joop gaat die dus eerst even verkennen, terwijl Ali afwacht in het restaurant. Na een halve piste gedaan te hebben voegt Joop zich bij Ali met de opmerking : niet leuk, slecht zicht, niet geprepareerd, veel valpartijen. We gaan weer met de gondel naar beneden. Morgen beter hopen we. Het mooie wintersportweer wil maar niet komen… Gelukkig hebben we een stapel echte boeken (en meer dan duizend voor op de e-reader) bij ons.
Vooral de boeken van Jo Nesbo zijn zo spannend dat we het teleurstellende weer een beetje vergeten.
Na schooltijd speelt oma Ali via tablet WordFeud met kleinzoon Jurre. En opa Joop kan het niet nalaten zich er mee te bemoeien. Kortom we vervelen ons niet.

Tschüss, JA

• 06 Februari 2013 - 18:53

Joke:

He Joop en Ali, helaas gisteren weer krabben voordat ik naar mijn werk kon best balen, ik wil juist de zon.
    Hier verder alles goed op verkoudheden en koppijn na.
    Van de week scheen de zon even knap de kamer in heb een poos heerlijk van jullie uitzicht kunnen genieten en wat was de kamer gelijk warm, ben blij met mijn tweede huis ;-) groetjes xxxx

• 06 Februari 2013 - 19:24

Ben & Ingrid:

Ook hier vanochtend hevige sneeuwval, vooral op de veluwe waar Ingrid zich rond half 4 afgelopen nacht met de kleine Suzuki Alto doorheen moest ploeteren op weg naar haar werk in Aalsmeer. Ze kwam ook een half uur te laat.

Met dit weer krijgen we steeds meer zin in onze fietstocht in Marokko (nu ongeveer 20 graden) 21 februari.

groet,

B & I

• 09 Februari 2013 - 10:28

Lia:

Hallo Ali en Joop.
    Heerlijk, al die sneeuw, daar gingen jullie toch voor! Teveel sneeuw is natuurlijk ook weer niet de bedoeling, goed, dat jullie van allerlei andere dingen hebt.
    Ik ben nu ook weer wat mobieler, de stellage om mijn schouder en arm is eraf. Nu nog een paar maanden revalideren en dan is het hopelijk in orde.
    Merken jullie daar nog iets van carnaval dit weekend? Verkleed de piste op? Nou, Ybe komt hier, juist om het carnaval te ontlopen. Veel Limburgers doen dat trouwens, zij gaan dàn naar de wintersport.
    Hier is het nog steeds een beetje winter, een sneeuwbuitje zo hier en daar en wat vorst.
    Nog veel plezier en doe voorzichtig in al die sneeuw.
    Groetjes, Lia.