Langlaufprojekt - Reisverslag uit Dalaas, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Langlaufprojekt - Reisverslag uit Dalaas, Oostenrijk van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Langlaufprojekt

Door: JA

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 December 2012 | Oostenrijk, Dalaas

Dalaas, zondag 23 december 2012

Zaterdag zijn we er klaar voor! De wereld is niet vergaan, dus kunnen we het langlaufen nog eens gaan uitproberen. In de vorige eeuw, toen we nog veertigers waren, hebben we ook wel eens gelanglauft. We weten nog van toen dat vooral de remtechniek problemen gaf. Dat hebben we toen opgelost door i.p.v. te remmen ons zijdelings in de sneeuw langs de loipe te laten vallen. Wel veel lol om gehad, maar nu zien we dat toch niet meer zo zitten.
We huren voor een hele dag een uitrusting, met recht op koop, en gaan vol goede moed op pad.
We weten nu intussen hoe er in theorie geremd moet worden en besluiten dit te gaan oefenen. Eenmaal in het spoortje(loipe) gaan we eerst 200 m vals plat omhoog. Daarna stappen we over in het andere spoor en kunnen aan een voorzichtige afdaling beginnen om de remtechniek in praktijk te brengen De linkerski moet uit de loipe getild worden en schuin, gekant rem je met deze ski. Des te hoger de snelheid, hoe makkelijker het gaat (volgens kenners). Bij Ali lukt het aardig. Joop echter valt met een soort Indianenkreet om. Laat nu juist zijn linkerknie (ooit banden afgescheurd) zijn zwakke knie zijn. Hij durft het niet aan kracht te zetten op de wiebelende, smalle, lat, bang zijn knie te verdraaien. “Ik ben er klaar mee, hier begin ik niet meer aan !” En dus eindigt ons langlaufavontuur na 400 m. Ali ziet in haar eentje het langlaufen ook niet zo zitten. We brengen de ski’s terug, het personeel zegt lacherig dat niet remmen ook een oplossing is…
Wij gaan een flinke wandeling maken en lopen de schrik eruit. Onderweg hebben we Kerstkaartjes-foto’s gemaakt. Hier dooit het inmiddels flink. Morgen maar eens kijken hoe de pistes erbij liggen.

We wensen jullie Prettige Kerstdagen en een Voorspoedig 2013.

Tschüss, JA

• 23 December 2012 - 18:35

Harry Ina:

hoi
    Alles ok daar mooi langlauf project
    Hier alles goed hoorde ven gerda dat jullie wel belang bij hun voortent hadden
    De tent is qua afmeting2.50/200 meter
    Dus kun je meten of het past
    Verder geen nieuws liefs en nog fijne dagen
    Ps had je de ecard ook ontvangen??

Liefs ina harry

• 23 December 2012 - 18:41

Joke:

Hallo Joop en Ali, Dat is balen heb je iets nieuws willen uitproberen, loopt dat vast in de sneeuw.
    Sorry Joop heb wel even moeten lachen daar ik het zoooooo voor me zie.
    Het was nog niet zo gek om gewoon te gaan en je dan maar te laten vallen in die dikke sneeuw, weet zeker dat je er als een sneeuwman uitgekomen was. Zo ben ik dus ook ooit in het verleden in de bosjes beland en wat was die sneeuw diep haha. Daarom hoor je reserve spul bij je te hebben en weten hoe je je moet ingraven. Hoop dat het goed gaat met je knie het is nog een lange reis te gaan.
    Voorzichtig en natuurlijk FIJNE FEESTDAGEN in de sneeuw. Vele knuffels Joke xxxx

• 23 December 2012 - 20:11

Hannie En Thom:

Hoi Joop en Alie,

Hele fijne Kerstdagen toegewenst en een goed jaar 2013, zonder al teveel valpartijen.
    We genieten weer als vanouds van jullie belevenissen.

Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.

• 23 December 2012 - 21:09

Margreet:

wees voorzichtig. Je hebt die knie nog nodig om weer lange fietstochten te kunnen maken.... Het is hier inmiddels weer sneeuwloos, het regent......
    Ben bezig met kerstmenu voor 10 personen, dus ik verveel me niet. Jaap en Gea komen zo even een borrel drinken. Morgen koken. 1e kerstdag alle kinderen en de moeders, 3e kerstdag verjaardag Jan' s moeder, dan nog 2 verjaardagen die week en dan mag ik weer naar het werk.

liefs en leuke feestdagen gewenst,
    Margreet

• 24 December 2012 - 14:05

Ben & Ingrid:

Hoi hoi,
    Heel verstandig om met langlaufen te stoppen als je je onzeker voelt over je knie. Off piste sneeuwschoen wandelen is misschien een knievriendelijker alternatief om eens te proberen.
    Verder een bijzonder mooi landschap waar jullie vertoeven. Hier helaas geen sneeuw maar veel regen ook de komende dagen , de Yssel is al flink gestegen.

Nog hele fine dagen verder !

Ben & Ingrid

• 24 December 2012 - 21:37

GeJa:

Hallo Joop en Ali op deze Kerstavond,

van hieruit natuurlijk allereerst fijne Kerstdagen en een heel voorspoedig Nieuwjaar gewenst voor jullie en de andere Boumannetjes en hun geliefden.
    Blijf vooral gezond en heel om het komende jaar met veel plezier al die spannende dingen te gaan doen.
    Bij ons alles wel en druk bezig met voorbereidende handelingen voor het (vis) diner van morgen en de familiebezoekjes.
    Mooie sfeervolle kerstplaatjes en we zijn benieuwd naar jullie vervolg ........
    Lieve groet GeJa