Het wierookvat - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Het wierookvat - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Het wierookvat

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

23 Juni 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago, donderdag 21 juni 2012

Het heeft de hele avond en nacht geregend. Tegen de ochtend wordt het droog. Als we op weg gaan naar de kathedraal om de 12 uur mis voor pelgrims te volgen breekt zelfs heel voorzichtig het zonnetje door. Warm is het niet. Om een uur of 11 zoeken we voorin een plaatsje in de kathedraal. We vinden het leuk de binnendruppelende pelgrims te “bestuderen”. Er spelen zich prachtige taferelen af. Sommigen hebben elkaar al op de route ontmoet en begroeten elkaar enthousiast. Om 11.30 gaat er een non/zangdocente achter de katheder staan en leert de schare een psalm aan. Ze heeft een prachtige stem. Vlak voor de mis begint, vindt de generale repetitie plaats onder begeleiding van jubelende orgeltonen. Om 12 uur precies lopen 6 priesters naar het altaar. De mis begint. Deze is in het Spaans en wat wij er van kunnen volgen gaat het over het spirituele/gelovige aspect van de door de aanwezigen afgelegde pelgrimage. Een van de priester is een Duitser en hij doet een gedeelte van de dienst in het Duits. Vervolgens wordt de hostie aan de gelovigen aangeboden. Wij zijn verbaasd dat toch nog meer dan de helft van de aanwezigen de hostie tot zich neemt. Allemaal communie gedaan? Na de hostie vraagt de leidende priester de aanwezigen elkaar te feliciteren met de volbrachte tocht. Dan begint de grote finale: een groot wierookvat wordt door de kathedraal geslingerd. Hier zijn minstens 6 kosters bij betrokken. Een traditie uit vroegere tijden. De pelgrims stonken verschrikkelijk, de wierook werd als geurverdrijver gebruikt. Prachtig, wat een spektakel! Wij zijn blij dat we deze, toch wel bijzondere mis , als niet-gelovige hebben bijgewoond. Alleen het idee dat al meer dan 1000 jaar pelgrims in Santiago aankomen en vervolgens deze mis meemaken is toch bijzonder. Na de mis maken we een stadswandeling . Om half 5 zijn we terug op de camping. Vanwege het wisselvallige weer hebben we besloten niet naar de kust te fietsen. Het is geen strandweer. We bereiden ons voor op de Camino Frances. Dit is de meest bekende van alle Jacobroutes. Vanuit heel Europa kwamen de pelgrimsroutes bij de Pyreneeën samen. Het Spaanse deel naar Santiago is een hoogtepunt. Dit stuk is in het geheel op de werelderfgoedlijst geplaatst.
Adios, JA

• 23 Juni 2012 - 20:48

Margreet:

prachtig verhaal. Er gaat niets boven de rituelen van de Katholieken, toch ? Hier alles O.K. Gisteren de 1e verjaardag van Justin gevierd bij Rosalie en Robert met heel veel kleine kindertjes...... en de 3e verjaardag van Laila herdacht...........

• 28 Juni 2012 - 18:27

Joke:

Weer erg indrukwekkend.
    Mooie kathedraal en ja dat wierrook, uhg, uhg vreselijk wekt astma aanvallen op, kreeg ik
    altijd in de kerk ;-) ;-) moest er altijd om lachen, wel storend maar ja kon het niet helpen xx