Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

21 Juni 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago de Compostela, donderdag 21 juni 2012

Woensdag 20 juni
Ondanks dat er regen wordt voorspeld is het droog als we vertrekken. Wel zwaar bewolkt, maar niet koud. Het lijkt op Hollands zomerweer. Na ongeveer 20 km zien we de Pico Sacro. Al eeuwen een baken voor de pelgrims als ze eindelijk na hun zware tocht Santiago naderden, hun leed was bijna geleden. Bij Rodino kruisen we de fietsroute van de Camino Frances. Bij het café zit een Nederlands fietsechtpaar en even later komt er nog een aanfietsen. Henk en Ina, in Sevilla, waren de laatste Nederlandse fietsers die we hebben gezien. Dat zal vanaf nu wel gaan veranderen! Tegen 1 uur zien we de stad voor ons verschijnen. We gaan eerst een broodje eten voor we de laatste 5 km fietsen. Het venijn zit in de staart, nog een heuvel en een heel steil straatje naar de Praza de Obradoiro. Aan dit plein, voor de kathedraal,beëindigen alle pelgrims hun tocht. We laten ons natuurlijk fotograferen en kijken een tijdje naar de vele pelgrims die aankomen. Daarna halen we het pelgrimsdiploma op, het Compostela. Dit moet bij het Oficina de Perigrino. We staan een tijdje in de rij, maar daarna is het zo gepiept. Ondanks verhalen over strenge controle op stempels, data, afstanden en motivatie. Om het te vieren eten we Tarta de Santiago. Dit is amandeltaart, opgesierd met het zwaardkruis van Sint Jacob. Iedere pelgrim schijnt die taart te moeten eten. Daarna fietsen we naar de camping en doen onderweg boodschappen voor het avondeten. Bij het inschrijven in de bar/receptie van de camping ontmoeten we weer andere Nederlandse fietsers. We kletsen uitgebreid, drinken een biertje en moeten daarna de tent in de regen opzetten! De tarp gaat over de tent, zodat de leefruimte wordt uitgebeid en we onder de luifel kunnen koken. Morgen gaan we naar de Pelgrimsmis en bekijken Santiago.
Adios, JA

• 22 Juni 2012 - 10:32

Lidia:

Gefeliciteerd met het behalen van jullie pelgrimsdiploma...
    Nog veel plezier op jullie verdere tocht!

• 22 Juni 2012 - 10:55

Henny En Carolien:

gefeliciteerd . knap stukje hoor. bewondering voor deze prestatie. zag een goede oplossing voor nog meer polen in een kamer. zijn die stapel bedden er ook drie hoog??? veel plezier nog en maak er nog wat moois van . heel veel liefs je broertje x x x

• 22 Juni 2012 - 12:27

Astrid:

Ik heb een half jaar in Santiago gestudeerd. De oude stad is erg mooi (het nieuwe deel is daarentegen vreselijk lelijk). Ik rende altijd rondjes in het park (net als veel inwoners). Achter het park heb je een groot deel van de universiteit. In het mooie oude gebouw van de campus had ik een kamer.

• 23 Juni 2012 - 06:09

EMJO:

Gefeliciteerd, vanuit Markelo! We zijn gisteravond naar het Verre Oosten gereden. Even niets doen na drukke weken. Goed te horen dat jullie Hollands weer hebben, niet te heet. Wij mogen hier wel wat Spaans weer hebben, veel te koud. Veel plezier met de laatste weken! Erik

• 23 Juni 2012 - 09:09

Joke:

He Joop en Ali, ook wij hebben onze bestemming gehaald, al is het op 3 hoog :-) Kregen eerst een kamer op de 2-de verd maar geen balcon dus ik sneller beneden dan boven.Hebben de volgende dag een kamer op de 3-de gekregen met balcon(netje 2stoelen en krukje)dus wij blij, prima hotel netjes en GEEN vervelende russen ze zijn er wel maar met klasse. Jullie trouwens gefeliciteerd met het behalen van de pelgrim route te fiets. Zou ik dat nou even vergeten he broer en schoonzus succes met de volgende route terug richting nederland, vele knuffels en liefs r en j xxxx

• 25 Juni 2012 - 14:56

Bea:

Gefeliciteerd! Ben een beetje laat met mijn reactie, maar ben op vakantie geweest.
    Geweldig dat jullie dit hebben gedaan!

• 01 Juli 2012 - 16:23

Trijntje En Jan :

Hallo Joop en Ali,
    Wij zijn het nederlandse echtpaar op de foto, te zien bij dit stukje reisverslag. We hebben op dezelfde dag Santiago bereikt en de volgende dag de mis bezocht. Wat een mooie foto's heeft (ik denk Ali) hiervan gemaakt, beter als die van ons, dus deze hebben we 'gepikt' voor ons eigen fotoboek. Met dank hiervoor.
    En ... ik heb het vervolg van jullie tocht gelezen, zo geweldig leuk om dit in omgekeerde volgorde te beleven. Ik ga dit blijven volgen.
    Het was leuk jullie te ontmoeten en alle verhalen te horen.

Hartelijke groet en nog heel veel fietsplezier, Trijntje en Jan Huisman uit Nijkerk (geboren Drenten en Grunnigers)