Naar de Oceaan - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar de Oceaan - Reisverslag uit El Puerto de Santa María, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar de Oceaan

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

30 Mei 2012 | Spanje, El Puerto de Santa María

El Puerto de Santa Maria, dinsdag 29 mei 2012

Zaterdag 26 mei
Vanaf Ronda volgen we de “Pueblos Blancos” route, de beroemde witte stadjes van Andalusië. Ze liggen inderdaad te pronken in de zon. Allemaal zijn ze echter op een eigen bult gebouwd, zodat we steeds een flinke klim naar het centrum moeten maken, minimaal 10% en dan weer naar beneden. We fietsen de laatste pas over van deze route die eindigt in Cadiz. De Puerto del Monte, 780 m, niet zo’n hoge, maar het gaat trapsgewijs in steile klimmetjes. Vlak voor Olvera stoppen we om Sanctuario Ntra Sra de los Remedios te bekijken en weer belanden we midden in feestelijk geklede families, die hun kinderen begeleiden in de Communie. Dat betekent voor de vrouwen een cocktailjurk uit de kast trekken, met hele korte rokjes, blote schouders en soms een diep decolleté en vooral torenhoge naaldhakken. De Spaanse vrouwen zijn nogal dik, maken zich erg zwaar op, dus erg esthetisch ziet het er niet altijd uit. De mannen hebben veelal een corsage in hun knoopsgat . Wij drinken een cola tegenover het Sanctuario en veel mannelijke familieleden slaan daar eerst nog een paar alcoholische versnaperingen naar binnen .
Het interieur van de kerk is overdadig barok ingericht en doet niet onder voor een Chinese Boeddhistische tempel. Bij Olvera begint de Via Verde de la Sierra, deze gaat door een prachtige natuur. We komen door 26 tunnels, over 4 viaducten en langs een rots, de Zaframagon, waar de grootste gierenkolonie van Andalusië huist. Ook maken we een praatje met een Pools gezin, een baby in een kar en een jongetje van 4 op de aanhangfiets. Het is veel zwaarder dan verwacht, vertellen zij. Ze zijn blij dat ze nu op een stuk fietspad rijden. Zo langzamerhand rijden we de bergen uit richting vlakke land van Sevilla, de “braadpan” van Spanje. Wij buigen eerst nog af richting Cadiz, het zuidelijkste punt van onze route. Het is weekend, dus we komen nu ook veel Spanjaarden op de fiets tegen. In een tot Hostal omgebouwd stationnetje, aan het eind van de Via Verde in Puerto Serrano, overnachten we.
Een Nederlands echtpaar runt sinds half April dit Hostal, een uitstekend onderkomen.
Van hen horen we dat de maand Mei communiemaand is .

Zondag 27 mei
Vandaag fietsen we maar een klein stukje, 35 km, omdat we op een camping bij een stuwmeertje willen overnachten. Het ligt bij een van de beroemde witte stadjes, Pueblo Blanco Arcos de la Frontera. Het ligt dus op een bult en heeft een ravijn, net als de andere witjes. Het landschap is duidelijk veranderd, de omgeving wordt steeds agrarischer. Graan, wijnstruiken (sherry!), zonnebloemvelden domineren de omgeving. Het gaat lichtglooiend op en neer. De camping blijkt niet meer te bestaan, maar daar hebben we al rekening mee gehouden. We fietsen door naar de kust, 50 km verderop. Geen Puerta’s en andere bultjes te beklimmen, dus dat moet niet al te moeilijk zijn. We merken wel, nu we in het laagland rijden, dat het veel zweteriger is geworden. In El Portal hebben zich in een voormalige suikerfabriek een kolonie ooievaars genesteld. Hoe langer je kijkt, des te meer je ziet! Om een uur of 5 komen we bij camping Las Dunas in El Puerto de Santa Maria aan. Het is een mooie camping maar in het weekend zijn er veel Spanjaarden en die zijn nogal lawaaierig. Om 10 uur ’s avonds zijn die echter allemaal naar huis en keert de rust terug. Een tweede Pinksterdag kent men hier niet (Hemelvaart wordt hier trouwens ook niet gevierd).
Adios, JA

• 30 Mei 2012 - 06:49

Edmund En Jopie:

Tsjonge, wat hebben jullie al weer een eind gefietst en wat zien jullie veel, onderweg! Ali, bij deze feliciteren we jou alvast met je verjaardag, maak er een mooie dag van!
    Ik heb deze week Pinkstervakantie en Edmund zit in Krakòw, Polen (internationalisering, moet er ook les geven). Vermaak me in de tuin. 't Is iets frisser, maar goed weer!
    Goeie reis!

• 30 Mei 2012 - 08:37

Janny:

Alvast gefeliciteerd met je (volgens mij) 62e verjaardag. Een hele fijne dag morgen en neem er samen een extra wijntje of biertje op. Veel fietsplezier, al moet ik er persoonlijk niet aan denken om iedere keer weer die steile hindernissen te nemen.

Goede reis, Janny

• 30 Mei 2012 - 09:43

Carla En Dick Wind:

Ali, ik lees dat je morgen jarig bent. Alvast van harte gefeliciteerd en maak er een leuke dag van!
    Nog heel veel fiets-plezier!!!!

• 30 Mei 2012 - 11:06

Buurtjes Nr 15:

Dag Joop en Ali,
    Wat een heerlijke reis! Wel hard werken zeg, dat doen we jullie voorlopig niet na.

Geniet ervan!

Groetjes
    Jozefien en Sander

• 30 Mei 2012 - 11:52

Ina En Johan Van Duinkerken:

Beste Joop en Alie, ook leuk om jullie verslag te lezen en lijkt of jullie de zelfde ervaring hebben op de route van Ronda naar Coripe. Wij hebben ook van deze via verde genoten.
    Volgens ons is Alie vandaag of morgen jarig, alvast gefeliciteerd.
    Wij zijn van Coripe naar Sevilla doorgefietst en zouden gisteren vanuit Sevilla weer terugvliegen naar huis. Echter we hebben problemen gehad met het inchecken van onze fietsen en hebben daardoor onze vlucht gemist. Wij stoppen onze fietsen altijd in zo'n plastic zak (slaappyama) maar hierdoor blijft de fiets redelijk groot en daardoor kon de fiets net door de scanner en paste niet op de transportband. Dus de spanjaarden wilden onze fietsen niet meenemen. Optie was om fiets helemaal te demonteren maar daar hadden wij geen tjd en gereedschap voor. Dus helaas vlucht gemist. Nu gaan we zaterdag naar huis maar onze fiets moet wel kleiner gemaakt worden en wij willen deze nu in een fietsdoos stoppen. Hoe kom je aan zo'n fietsdoos ? want wij moeten eerst naar het vliegveld fietsen en daar dan de fietsen helemaal demonteren. Hebben jullie hier ervaring mee ?
    Voor ons is dit nieuw want het is 7 * met de fietspyama goed gegaan. Hopelijk kan je reageren op johanenina.waarbenjij.nu.
    Wens jullie nog een hele goede vakantie en terugreis toe.
    groeten johan en ina

• 30 Mei 2012 - 13:58

Ina En Johan Van Duinkerken:

Beste Joop en Ali,
    bedankt voor jullie snelle reactie. Inmiddels heb ik de vlindersturen (lomp), voorwielen en zadels kunnen demonteren. Hierdoor is de fiets stukken kleiner geworden, ga dit met spanbandjes en tirewraps aan elkaar binden en dan zou het moeten lukken.
    Verjaardagsborrel donderdagmiddag in de stad lijkt ons leuk. Hoor graag hoe laat jullie in gedachte hebben. Cafe en adres kan je mij morgen sms-en. (+31615087567)
    groeten johan en ian

• 30 Mei 2012 - 16:57

Joke:

Hallo Joop en Ali, dat waren weer aardig wat km klimmen, blij dat jullie het zo goed "trekken" :-)
    Wat ziet dat gedeelte van Spanje er toch heel anders uit, mooi hoor.
    Wens jullie veel plezier met Marije en Friends en daarna een goede reis verder.
    Ali jij natuurlijk een hele fijne verjaardag en die borrel nemen we wel als jullie terug zijn.
    Veel plezier en vele knuffels van ons allemaal, je hebt mail xx

• 30 Mei 2012 - 18:51

JR:

He Joop en Ali, op camping Las Dunas in El Puerto de Santa Maria stonden wij ook in 1988 met een bij jullie wel bekende vouwwagen. Leuk om de omgeving weer eens te zien en ik blijf me verwonderen dat jullie deze steile hindernissen nog steeds overwinnen (Margreet krijgt er ook zin in). Voorlopig zullen we morgen op je verjaardag toosten Ali.
    Veel plezier nog en laat je goed verwennen door Joop.

Jan

• 31 Mei 2012 - 05:19

Jurre:

Hoi oma en opa sorry dat ik niet zoveel geschreven heb.We hebben een werkstuk gehad en elke donderdag een toets.Daarom lukte het niet echt.Maar omdat oma vandaag jarig is schrijf ik natuurlijk wel dus gefeliciteerd met je verjaardag.En hoe is het eigenlijk in Spanje is het leuk of saai,en wat hebben jullie allemaal gezien daar lammmegieren,hagedissen,of dolfijnen.ik wens julllie veel geluk met jullie reis door Spanje.

• 31 Mei 2012 - 08:44

Hannie En Thom:

Hoi Joop en Ali,

Ali, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We nemen er een extra glas wijn op. Proficiat!
    Zoals vanouds, we genieten weer van jullie verhalen. Prachtig.
    Een hele goede reis verder.
    Hartelijke groet,
    Hannie en Thom.

• 31 Mei 2012 - 08:46

Jolice En Gerard:

Alie allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We drinken er vanavond een lekkere sangria op! Wat leuk zeg die foto van Setenil! Wij hadden een hotel in Alcala del Valle wat ong. 5 km van Setenil lag! We wilden daar zondagavond eten, maar het was een feestdag en niets was open, dus weer terug naar Alcale de Valle! Nou dat hebben we geweten.....! Wachten wachten en nog eens wachten.
    Jannette dacht dat ze een lekkere maïskolf had besteld maar na 11/2 wachten een zak popcorn..1 min magnetron! Op een bord gepresenteerd. Sowieso klopte er niets van onze bestellingen,maar we hadden er onze buik allang van vol( of niet dus)! Maar Setenil was prachtig met al die zwaluwen! Heel bijzonder! Veel plezier in Sevilla en doe de groeten aan Mareille!