Naar Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu Naar Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Joop en Ali BoumanSchuil - WaarBenJij.nu

Naar Ronda

Door: ali/joop

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ali

28 Mei 2012 | Spanje, Ronda

El Puerto de Santa Maria, zondag 27 mei 2012

Donderdag 24 mei
We beginnen gelijk weer te klimmen en na Ardales, waar we koffie drinken, heuvelt het stevig verder over een mooie weg. Schitterende vergezichten zijn de beloning, het is lekker warm. We schrikken wel even als we onderweg lezen, d.w.z. Joop, dat de brug voor El Burgo gestremd is. Er is wel een omleiding, maar we gokken erop dat het voor fietsers en voetgangers wel mee zal vallen. Dat blijkt te kloppen, de brug is een voetgangersbrug geworden. Het is een eeuwenoude brug, niet meer geschikt voor zwaar verkeer. In El Burgo slaan we nog voldoende drinken in voor we de laatste “hoge” puerto gaan beklimmen: de Puerto del Viento. Later, tijdens een pauze, fietst Christian uit Zwitserland ons voorbij. Hij stopt voor een praatje, hij blijkt al 3 jaar onderweg te zijn! Is onlangs komen terugvliegen uit Cuba naar Madrid en doet nog even een rondje Spanje/Portugal. Daarna moet hij weer naar Zwitserland om geld te verdienen voor een volgende lange reis. Christian ziet met zijn “Zwitserse precisieogen” als hij onze fietsen staat te bewonderen een deukje en een barst in het frame van Ali’s fiets. Twee weken geleden, de fiets stond op een autoparkeerplaats achter een auto en waarschijnlijk is deze er tegenaan gereden. Wij waren in een winkeltje en hebben niet precies gezien wat er gebeurd is, maar bij terugkomst lag de fiets op de grond. Behalve een verbogen stander en een gedraaid stuur, hebben we toen niets ontdekt. Flink balen, maar we fietsen welgemoed verder door het indrukwekkende landschap. Het stuk tussen Antequera en Ronda vinden we een van de mooiste trajecten tot nu toe. De mooie camping van Ronda ligt 1,5 km buiten het historische gedeelte van de stad. Weer veel campers hier, meer Nederlanders hier dan op de camping van Granada. We blijven hier 2 nachten, het zwembad is ook geopend. Op de camping treffen we weer een aantal Nederlandse fietsers, die met het zelfde routeboekje fietsen.

Vrijdag 25 mei
In Ronda komen busladingen toeristen aan vanaf de Costa del Sol, maar Ronda is dan ook een heel mooi stadje. Door de 100 m diepe kloof was het stadje al van oudsher in trek als vestingplaats. Eerst de Romeinen, toen de Moren en het heeft ook heel lang als rovershol gefungeerd. Tegenwoordig leeft men van toeristen en dat is te merken. Er zijn hier b.v. grote pullen bier, zoals in Duitsland, te verkrijgen, heel on-Spaans. De Spanjaard drinkt zijn bier liever uit een klein glas. Wij gaan op de fiets naar het centrum omdat we na de bezichtiging boodschappen willen doen bij de Supermercado. De fietsen worden bij het toeristenbureau aan een paal verankerd. Als we bij de fietsen terugkomen zien we dat het gereedschaptasje, met klittenband aan Ali’s fiets bevestigd, is verdwenen. Heel naïef en dom van ons om in een plaats als deze daar niet aan te denken… Gelukkig zit niet alle gereedschap erin. Joop gaat om 5 uur, dan gaan hier de winkels weer open, naar een fietsen- en gereedschapzaak om het ontbrekende weer aan te vullen. Ali gaat in het zwembad van de schrik liggen bijkomen.
Adios, JA